Beleidsdoel E: Wij beheren betrouwbare basisregistraties en leveren diensten en producten van burgerzaken en de burgerlijke stand.

Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?

Onze dienstverlening gaan wij dereguleren, dat wil zeggen (daar waar mogelijk) van minder regels voorzien. Wij gaan door op de ingeslagen weg met het verminderen van administratieve lasten voor inwoners, instellingen en ondernemers. Een voorbeeld van een vereenvoudigd proces is de mogelijkheid om online, met DigiD, via de website, een paspoort of ID-kaart als vermist te laten registreren. Deze melding is dus niet meer afhankelijk van onze openingstijden en kan nu ook vanaf een vakantieadres, bijvoorbeeld bij diefstal van een paspoort, worden doorgevoerd. Door deze 24/7 registratiemogelijkheid wordt de kans op misbruik verkleind. In dit verband streven wij ook naar eenmalige opslag en meervoudig gebruik van gegevens. Waar het juridisch toegestaan en technisch mogelijk is, willen wij basisregistraties met elkaar verbinden en ontsluiten voor gebruik door inwoners, instellingen en ondernemers.

De Basisregistratie Personen (BRP) is de basisregistratie voor persoonsgegevens. Van iedere levensloop registreren wij administratief de belangrijkste aspecten, zoals geboorte, gezag, verhuizing, vertrek naar het buitenland, huwelijk en overlijden. De BRP vormt de basis voor afgifte van reisdocumenten, rijbewijzen, verklaringen en uittreksels, alsmede voor de stempas bij verkiezingen. Daarnaast wordt de data uit de BRP verplicht gebruikt binnen de gehele overheid. Wij zorgden ervoor dat de BRP actueel is. Hierbij werkten wij samen met overheidsdiensten, afnemers en ketenpartners.

Om de dienstverlening van de gemeente te verbeteren, efficiënter te werken en beter onderbouwde beleidskeuzes te maken, ontsluiten wij informatie met een geografische component over de Haarlemmermeerse woon-, werk-, en leefomgeving voor iedereen met een digitale kaart.

Hiermee dragen wij bij aan het realiseren van de (digitale) randvoorwaarden voor onder andere de invoering van de Omgevingswet. In de Omgevingswet worden de regels voor ruimtelijke projecten gebundeld en vereenvoudigd zoals bestaande wetten op het gebied van bouwen, milieu, water, ruimtelijke ordening en natuur. Het streven is dat in 2024 alle beschikbare informatie, benodigd voor een ruimtelijk plan met een klik op de kaart beschikbaar is.

Activiteiten

01. Het beheren van de Basis Registratie Personen (BRP) en het leveren van producten en diensten vanuit de BRP

02. Het beheren van de registers burgerlijke stand

03. Het verstrekken van paspoorten, Nederlandse Identiteitskaarten en DigiD's aan Nederlanders woonachtig in het buitenland via de gemeentebalie Schiphol

04. Het centraal inschrijven van vluchtelingen voor het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA) en het leveren van een bijdrage aan de landelijke Commissie BRP

05. Het actueel houden van de bestaande (Basis)registraties met een geografische component

06. Het anticiperen op de komst van de Omgevingswet

Toelichting

01. Het beheren van de BRP en het leveren van producten en diensten vanuit de BRP

Wij zorgden dat de BRP actueel en betrouwbaar is en aan de wettelijke eisen voldoet. Bij gerede twijfel aan de juistheid van de gegevens in de BRP, bijvoorbeeld uit eigen waarneming of op basis van een signaal van een afnemer, verrichten wij een basisonderzoek. Indien noodzakelijk volgt, al dan niet in samenwerking met ketenpartners, een verder onderzoek in het kader van fraudebestrijding. Uit de jaarlijkse zelfevaluaties is wederom gebleken dat de kwaliteit van het beheer van de BRP en de levering van de producten en diensten vanuit de BRP goed is. Door het (intern) opleiden van personeel is hiermee een kwaliteitsslag gemaakt en de slagkracht vergroot. Wij blijven onderzoek doen naar verbetering van de BRP en de uitbreiding van de digitale dienstverlening. Hierbij zoeken wij, zoveel mogelijk, aansluiting bij landelijke ontwikkelingen, innovaties en successen.

02. Het beheren van de registers burgerlijke stand

Wij zijn belast met het opmaken van akten van geboorte (erkenning en naamkeuze), huwelijk en overlijden en het toevoegen van latere vermeldingen aan akten, zoals bijvoorbeeld beschikkingen van echtscheiding, naamswijziging of adoptie. Wij zorgden voor de toegankelijkheid van de gegevens door middel van verstrekken van uittreksels en afschriften. Akten van de burgerlijke stand vormen de basis van de gegevens in de BRP. Wij voltrokken huwelijken en partnerschapsregistraties en hebben de regie over alle zaken die te maken hebben met huwelijken en partnerschapsregistraties die door de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand worden voltrokken. De dit jaar geleverde kwaliteit is overeenkomstig de gestelde eisen.

03. Het verstrekken van paspoorten, Nederlandse identiteitskaarten en DigiD’s aan Nederlanders woonachtig in het buitenland via de gemeentebalie Schiphol

De gemeentebalie Schiphol richt zich op de uitgifte van paspoorten, Nederlandse identiteitskaarten en DigiD’s aan Nederlanders woonachtig in het buitenland (niet ingezetenen).

De kosten van de gemeentebalie Schiphol worden gedragen door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en het ministerie van Buitenlandse Zaken. Deze afspraak is vastgelegd in een convenant. Dit convenant is in 2020 verlengd tot en met 31 december 2022. Wij onderzochten in samenspraak met de convenantpartijen of de balie blijvend in een behoefte voorziet en verantwoord kan worden geëxploiteerd. Op basis hiervan neemt het Rijk een besluit over de voortzetting van deze balie.

De dienstverlening aan deze doelgroep (niet ingezetenen) heeft in 2021 onder druk gestaan vanwege de landelijke richtlijnen rond het coronavirus. De vraag naar reisdocumenten nam af door de beperkingen. Door de tussentijdse versoepeling van de coronamaatregelen nam de vraag naar reisdocumenten substantieel toe. De vraag was op dat moment groter dan de op dat moment beschikbare personele capaciteit. Dit resulteerde in onder andere langere wachttijden dan gewenst. In verband met de coronacrisis is de gemeentebalie Schiphol in 2021 ook extra ingezet voor ingezetenen van de gemeente Haarlemmermeer (als uitvalbasis).

04. Het centraal inschrijven van vluchtelingen voor het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA) en het leveren van een bijdrage aan de landelijke Commissie BRP

Het COA en gemeente Haarlemmermeer hebben afspraken gemaakt over de inschrijving van vluchtelingen die zijn uitgenodigd om zich in Nederland te vestigen. De gemeente Haarlemmermeer verzorgde volgens die afspraken de eerste inschrijving in de Basisregistratie personen (BRP). De afspraken met het COA en de commissie BRP continueren wij in 2022.

05. Het actueel houden van de bestaande basisregistraties met een geografische component

Wij hebben de reeds bestaande basisregistraties met een geografische component op een technisch veilige manier actueel gehouden. Dit betreft de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT), de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) en de Basisregistratie Ondergrond (BRO).
De BGT is de gedetailleerde digitale kaart van Nederland, waarin onder anderen gebouwen, wegen, water, spoorlijnen en groen eenduidig zijn vastgelegd. Met de invoering van IMGeo 2.2 hebben wij het afgelopen jaar de kwaliteit van de BGT in belangrijke mate verbeterd. Daarbij zijn ruim 700 objecten aangepast en zijn er BAG-BGT vergelijkingen gedaan. Ook hebben wij projecten als Tudorpark, Quatrebras, Wickevoort en het bedrijventerrein Schiphol Logistics Park (SLP) ingemeten en verwerkt in de BGT.

De BAG omvat gegevens over alle gebouwen en adressen in Nederland. Wij hebben voor de BAG een aanbesteding gedaan en een nieuwe applicatie geïnstalleerd. Daarnaast zijn er afgelopen jaar 982 bouwvergunningen verleend waardoor er 3.376 nummeraanduidingen zijn uitgegeven. Verder zijn er nog 834 panden in gebruik genomen waardoor er 843 verblijfsobjecten in gebruik zijn genomen.

De BRO is een relatief nieuwe basisregistratie voor gegevens over de ondergrond en de daarin aanwezige hulpbronnen, die gefaseerd wordt ingevoerd. De derde tranche is op 1 januari 2021 in werking getreden. Onderdeel daarvan is het grondwatermonitoringsnet. In 2021 zijn er in de gemeente Haarlemmermeer 762 BRO-objecten in de Landelijke Voorziening geregistreerd waarvan 356 (47%) door de gemeente zelf. Een belangrijk aandeel hierin is de aanleg van het nieuwe grondwatermonitoringsnet in onze gemeente.

Zowel voor de BAG, de BGT als voor de BRO zijn de jaarlijkse controles op basis van de audit systematiek ENSIA (Eenduidige Normatiek Single Information Audit) uitgevoerd, waarmee wij de informatieveiligheid en privacy van inwoners waarborgen en inzicht krijgen in de stand van zaken van de informatieveiligheid. Wij stellen deze rapportages in 2022 vast.

06. Het anticiperen op de komst van de Omgevingswet

Wij hebben onze Omgevingswetsoftware (Tercera-Go) aangesloten op de oefenomgeving van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Daarna zijn wij op basis van onze beschikbare geografische informatie gaan oefenen met fictieve werkingsgebieden in Haarlemmermeer, ter voorbereiding op het Omgevingsplan. Tevens hebben wij afgelopen jaar deelgenomen aan verschillende testen vanuit de Vereniging Nederlandse Gemeenten om te onderzoeken hoe de (geografische) gegevens in relatie tot de Omgevingswet goed gepresenteerd en gebruikt kunnen worden door inwoners, instellingen en ondernemers op de oefenwebsite https:/pre.omgevingswet.overheid.nl/.