Beleidsdoel B: Wederzijdse betrokkenheid bij de besluitvorming en onze kennis over onze lokale samenleving vergroten.

Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?

Wij hebben intensief met onze inwoners, instellingen en ondernemers geparticipeerd. Onder meer om de energietransitie tot stand te brengen en ter voorbereiding van de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Bij het maken van (nieuw) beleid en het voorbereiden van uitvoering is inbreng, draagvlak en betrokkenheid vanuit de samenleving van belang.

Met behulp van een zogenaamd leefstijlen-instrument pasten wij de manier waarop wij doelgroepen betrekken meer aan bij de leefstijl van de doelgroep. Bij participatie ten behoeve van de energietransitie is dit instrument bijvoorbeeld toegepast. Naast analoge manieren en al bekende digitale werkvormen (werksessies, enquêtes, inspraakronden, dialogen) ontwikkelden wij meer digitale instrumenten om een groter bereik te krijgen, toegesneden op de doelgroep. Zo is voor het energietransitie-project Warm Rijsenhout een e-participatieplatform opengesteld, waarop inwoners en ondernemers uit Rijsenhout zijn uitgenodigd om eerste stappen te zetten naar duurzame en schone warmte voor het dorp. De openstelling van dit platform is een pilot om te onderzoeken of een participatieplatform goed te gebruiken is voor onze gemeente.

Om zijn rol in participatie vooraf te bepalen en kaders te kunnen stellen bij participatie in specifieke onderwerpen en projecten, heeft de gemeenteraad de Werkwijze gemeenteraad bij participatie (2021.0001261) vastgesteld.

Wij hebben het gebiedsgericht werken verder versterkt. Wij zijn blijven zorgen voor de verbinding tussen diverse opgaven in een gebied. Het continue voeren van gesprekken tussen de gemeente, inwoners, instellingen en ondernemers is van essentieel belang om te bepalen wat er leeft, welke doelen er op lange termijn zijn voor het gebied en hoe die worden vertaald in middellange termijn prioriteiten en (korte termijn) acties. De opbrengsten van deze gesprekken hebben wij geborgd in (digitale) gebiedsprogramma's. In 2021 zijn geen informatiemarkten gehouden door de coronabeperkingen. Het onderhouden van het netwerk in het gebied in samenhang met de dorps- en wijkraden heeft extra inzet en veerkracht gevergd van de ambtelijke organisatie. De meeste interacties zijn bilateraal op locatie buiten geweest en vergaderingen waren soms beperkt mogelijk.

Activiteiten

01. Het doen van generiek onderzoek

02. Het stimuleren van participatie bij beleidsvorming en uitvoering

03. Het onderhouden en faciliteren van adviesorganen ter ondersteuning van de gemeenteraad

04. Het bieden van informatie aan inwoners en ondernemers

05. Het ondersteunen van de Jongerengemeenteraad en Kinderraad

Toelichting

01. Het doen van generiek onderzoek

De gemeente Haarlemmermeer is dynamisch en divers. Kennis van de verschillende gebieden en de ontwikkeling van onze bevolking zijn cruciaal om beleid op maat te kunnen ontwikkelen. Om het onderzoek zo effectief en efficiënt mogelijk in te zetten, werkten wij met een onderzoeksprogramma. Wij bouwen gestaag aan een lokale kennisinfrastructuur en een accuraat gegevensbeheer. Zodat ons beleid toegerust is op veranderingen in leefsituatie, wensen en behoeften van onze inwoners, instellingen en ondernemers. De publicatiereeksen Kijk op de Wijk en Staat van Haarlemmermeer zijn voorbeelden van deze programmatische aanpak. De te onderzoeken onderwerpen worden vastgesteld op basis van de accenten en prioriteiten van het collegeprogramma.

Het afgelopen jaar zijn de volgende onderzoeken afgerond:

  1. één jaar coronacrisis in Haarlemmermeer. Een onderzoek naar de effecten van de coronacrisis op de lokale samenleving. Dit onderzoek is aan de raad gepresenteerd bij de opening van het politiek seizoen. Door dit onderzoek verschuift de publicatiedatum van de Staat van Haarlemmermeer 4, over Samenwerken in de Regio, naar het eerste kwartaal van 2022;

  2. de bevolkingsenquête: een grootschalig onderzoek naar de leefomstandigheden van Haarlemmermeerders. De resultaten worden begin 2022 gepubliceerd;

  3. een verkenning naar verleden en toekomst van Gebied Noord. Publicatie komt in het eerste kwartaal van 2022 uit;

  4. onderzoek naar de opkomst bij de lokale verkiezingen van 2018. Met als doel: inzicht in de mogelijke opkomst bij de komende lokale verkiezingen.

Het onderzoek naar jongeren met een beperking kon door de lockdown helaas wederom niet doorgaan.

02. Het stimuleren van participatie bij beleidsvorming en uitvoering

Bij beleidsontwikkeling en uitvoering zijn wij gebruik blijven maken van de kennis en ervaring van onze inwoners, instellingen en ondernemers. Wij geven alle belangen een stem en zorgen ervoor dat wij luisteren naar de diversiteit aan geluiden. Participatie bij de Omgevingsvisie en de Polderlinten zijn hier slechts enkele voorbeelden van. Bij participatie, waar kennis en innovatie een rol spelen, hebben wij inwoners, instellingen en ondernemers gericht uitgenodigd, waarbij wij oog hebben voor de diversiteit van belangen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de participatie rondom de Verdichtingsvisie.

03. Het onderhouden en faciliteren van adviesorganen ter ondersteuning van de gemeenteraad

De gemeenteraad kent sinds 2021 elf fracties en een zelfstandig lid. Als bestuursorgaan heeft de raad een aantal commissies en werkgroepen, die allen tot doel hebben het functioneren van en de besluitvorming door de raad te ondersteunen, te faciliteren of voor te bereiden. Dit zijn het Presidium, het Seniorenconvent, de Auditcommissie, de Werkgroep Werkwijzen Raad (WWR), de Communicatie-werkgroep, de werkgroep Omgevingswet, de MRA-AM-werkgroep, de werkgroep Mobiliteit Bollenstreek, de begeleidingsgroep Senioren en de werkgeverscommissies van griffier en burgemeester. De griffie ondersteunt deze en alle overige activiteiten van de gemeenteraad, en bewaakt de wettelijke en lokale kaders waarbinnen de raad functioneert.

Er hebben in totaal 38 raadspleinen met 108 sessies plaatsgevonden, waarbij binnen de geldende coronamaatregelen zowel volledig digitaal, volledig fysiek zonder beperkingen, als fysiek met 1,5 meter beperkingen is vergaderd.

Alle openbare raadspleinvergaderingen van de gemeenteraad worden, ongeacht de wijze van (corona) vergaderen, via webcasting/livestreaming uitgezonden op internet. In 2021 kenden deze uitzendingen een aantal van 8.100 live kijkers, op een jaartotaal van 17.000 unieke bezoekers. Zij zagen naast het geagendeerde raadsproces achttien insprekers, 52 amendementen en 87 moties voorbijkomen.

In aantallen kijkers is sprake van een stijging, die mogelijk te maken heeft met het aantal digitale vergaderingen dat toegenomen is, maar ook met aanpassingen in de website waardoor webcasting en relevante informatie op dezelfde plek vindbaar zijn sinds zomer 2021.

De meest bekeken live-uitzending was geen raadsactiviteit, maar het in de raadzaal tellen van de stemmen van de Tweede Kamerverkiezingen.

In 2021 was het sluitstuk de uitvoering van de motie Gedenkkeien (2017); waarmee op zeven plekken in de gemeente nu in totaal 143 gedenkstenen met de namen van weggevoerde en vermoorde Joden, onderduikers en verzetsstrijders liggen.

De populaire communicatie-activiteit Ervaar de Raad moest helaas komen te vervallen, maar het is wel gelukt om een editie van De Raad Fietst te organiseren op 25 september 2021 met ruim 30 raadsleden, in het noorden van de gemeente.

Daarnaast lukte het om binnen de coronamaatregelen de 14e editie van het jaarlijks Haarlemmermeers Scholieren Debattoernooi te organiseren op 18 november, met 70 deelnemers van zes middelbare scholen uit Haarlemmermeer. Tevens werd zowel in april, als in mei in nauwe samenwerking met Prodemos de digitale cursus “Politiek Actief” georganiseerd. Hier deden in totaal 50 deelnemers aan mee.

04. Het bieden van informatie aan inwoners en ondernemers

De beperkingen van de coronacrisis gaven aanleiding om veel vaker via digitale kanalen te communiceren en toch toegankelijk, transparant te blijven. Veel nieuwe oplossingen bleken effectief en soms zelfs beter. Met online-participatie bereikten wij groepen die wij niet aantroffen in fysieke bijeenkomsten. Communicatie via beeldmateriaal, streamsessies, vlogs et cetera biedt veel kansen. Dit neemt niet weg dat ook veel initiatieven, met name bijeenkomsten, vanwege corona moesten worden geannuleerd.

05. Het ondersteunen van een jongerengemeenteraad en kinderraad

De Jongerengemeenteraad (JGR) kwam in 2021 zowel fysiek als digitaal achtmaal bijeen met zijn twaalf leden. De JGR wordt door de griffie ondersteund bij het organiseren van zijn vergaderingen en zijn contacten met de gemeenteraad. De inhoudelijke en overige ondersteuning wordt geleverd door de ambtelijke organisatie en de onafhankelijke begeleider.

De griffie ondersteunt de raadswerkgroep communicatie bij het organiseren van de Dag van de Kinderraad. De uitvoering van de besluiten van de Kinderraad wordt verzorgd door de ambtelijke organisatie. De jaarlijks daarbij nieuw gekozen Kinderburgemeester wordt ondersteund door de ambtelijke organisatie. Door de coronacrisis vond de dag van de Kinderraad helaas niet plaats. Daarom zijn oproepen verstuurd naar alle basisscholen en geplaatst op InforMeer-online, om pitches via filmpjes te sturen van kinderen die Kinderburgemeester zouden willen worden. De jury heeft op basis van deze filmpjes Floor ten Veen als nieuwe Kinderburgemeester gekozen en zij is op 16 september 2021 geïnstalleerd door de burgemeester.