Beleidsdoel A: Het goed functioneren en faciliteren van formele gemeentelijke organen (gemeenteraad, college van burgemeester en wethouders, burgemeester en rekenkamercommissie).
Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?
Activiteiten
01. Het faciliteren van de bestuursorganen van de gemeente |
02. Het faciliteren van de Rekenkamercommissie |
03. Het voorbereiden en houden van verkiezingen |
Toelichting
01. Het faciliteren van de bestuursorganen van de gemeente
Het gemeentebestuur bestaat uit drie bestuursorganen, te weten: de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester.
De gemeenteraad is het hoogste orgaan van de gemeente, en heeft een volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol om in te vullen. Deze rollen komen niet alleen terug in de besluitvorming van de raad en zijn ook de basis voor de neutrale ondersteuning en facilitering door zijn eigen apparaat, de griffie.
De griffie kende naast een kleine personele wisseling, een noodzakelijke, maar beperkte en budgetneutrale uitbreiding met een administratief medewerker. In de personele samenstelling van de gemeenteraad is de heer Bosscher wegens verhuizing vervangen door mevrouw Van den Berg; de door het stembureau vastgestelde opvolgster. Daarnaast is er een wijziging in de bestuurlijke samenstelling van de raad, doordat lid Meijer geen deel meer uitmaakt van de fractie Forza! Haarlemmermeer.
Ondanks de coronamaatregelen mocht de gemeenteraad als formele uitzondering op de beperkingen fysiek blijven vergaderen. Hier is gedeeltelijk gebruik van gemaakt met diverse vormen van afstands- en coronamaatregelen naar gelang de landelijke maatregelen dit noodzakelijk maakten. Een deel van de raadspleinavonden vond daarom digitaal plaats. Ook vonden vrijwel geen trainingen of informele bijeenkomsten plaats voor griffie of raad.
De griffie ondersteunt ook de burgemeester als voorzitter van de raad. In die hoedanigheid is een integriteitsmelding naar afronding geleid.
Zowel het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester worden ondersteund door de ambtelijke organisatie onder leiding van de gemeentesecretaris en zijn directieteam. In het driehoeksoverleg tussen burgemeester, griffier en gemeentesecretaris wordt afstemming gezocht over relevante zaken.
Afgelopen jaar heeft de auditcommissie in opdracht van de raad de aanbestedingsprocedure voor de accountantsdiensten doorlopen. Accountantskantoor PricewaterhouseCoopers (PwC) heeft inschrijving met de beste prijs-kwaliteit verhouding gedaan en is door de raad als accountant aangewezen. Het contract met de accountant wordt voor een periode van drie jaar aangegaan, met de mogelijkheid om de overeenkomst tot viermaal met een (1) jaar te verlengen. In de volgende raadsperiode(s) kan dan een keuze worden gemaakt tot een nieuwe aanbesteding of tot verlenging.
02. Het faciliteren van de Rekenkamercommissie
De rekenkamercommissie (RKC) doet onafhankelijk onderzoek voor een beter bestuur voor de Haarlemmermeerse samenleving. De RKC wil het perspectief van bestuurders verbreden en gebruikt bij haar onderzoeken uiteenlopende methodieken. Een voorbeeld is het lerend onderzoek “Rollen van de raad bij de Veiligheidsregio Kennemerland”, waarin het palet aan invloedsmogelijkheden van de raad in kaart is gebracht. In het onderzoek naar de dienstverlening van de gemeente bij het verlenen van vergunningen stond de beleving van inwoners en ondernemers centraal. Naar aanleiding van een motie uit november 2020 heeft de RKC een onderzoek naar het beleid en de stijgende kosten van jeugdhulp uitgevoerd. Tenslotte is de RKC in 2021 nagegaan in hoeverre de aanbevelingen uit een onderzoek naar duurzaamheidsbeleid uit 2017 zijn opgevolgd. De rapporten zijn te vinden op de website van de RKC.
03. Het voorbereiden en houden van verkiezingen
Op 17 maart 2021 vonden de verkiezingen voor de Tweede Kamerverkiezingen plaats. Er zijn vanwege de coronacrisis extra maatregelen getroffen met als doel dat de kiezers veilig konden stemmen en het voor stembureauleden veilig was om hun werk te doen op de stembureaus. Om de toestroom van stemgerechtigden te spreiden was een aantal stembureaus drie dagen geopend en zijn beschermende maatregelen getroffen zoals spatschermen en desinfecteer gels. Voor ouderen (70+) bestond de mogelijkheid per brief hun stem uit te brengen. Om de organisatie in goede banen te leiden was de bezetting van het stembureau vergroot naar vijf leden. Daarnaast is een stemstraat gerealiseerd. Tot slot zijn aanbevelingen, die voortvloeiden uit de in 2021 onder de stembureauleden gehouden enquête, doorgevoerd.