Toelichting gewijzigde begroting 2019 - jaarrekening 2019

Beleidsdoel A

Tabel 33 

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

Overig

33

Totaal Baten

33

Lasten

Overig

-49

Totaal Lasten

-49

Beleidsdoel B

Tabel 34 

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

MRA: slimme en duurzame mobiliteit

-847

Leges

159

Subsidie openbaar vervoer

-60

Overig

-53

Totaal Baten

-801

Lasten

MRA: subsidie SADC

847

Onderhoud verkeersregelinstallaties

150

Integrale aansturing Sugar City e.o.

65

Overig

-11

Totaal Lasten

1.051

Baten

In de Voorjaarsrapportage 2019 is rekening gehouden met een budget neutrale mutatie in het kader van slimme en duurzame mobiliteit van de Metropool Regio Amsterdam (MRA). Met het Rijk is afgesproken dat deze incidentele bijdrage ter beschikking wordt gesteld aan Schiphol Area Development Company (SADC) ter uitvoering van het plan van aanpak. Deze bijdrage is, in tegenstelling tot wat is opgenomen in de Voorjaarsrapportage 2019, ontvangen in de decembercirculaire 2019 en voorgesteld wordt om deze bijdrage over te hevelen naar 2020.

In 2019 is een openstellingsvergunning voor het Buitenveldert tunnelsysteem te Haarlemmermeer (Schiphol) verleend. De bijbehorende leges waren niet geraamd.

De realisatie van de baten en van de gemaakte kosten van de subsidie voor halte-halte vervoer worden op een ander beleidsdoel (A) verantwoord.

Lasten

In de Voorjaarsrapportage 2019 is rekening gehouden met een budget neutrale mutatie in het kader van slimme en duurzame mobiliteit van de Metropool Regio Amsterdam (MRA). Met het Rijk is afgesproken dat deze incidentele bijdrage ter beschikking wordt gesteld aan Schiphol Area Development Company (SADC) ter uitvoering van het plan van aanpak. Deze bijdrage is, in tegenstelling tot wat is opgenomen in de Voorjaarsrapportage 2019, ontvangen in de decembercirculaire 2019 en voorgesteld wordt om deze bijdrage over te hevelen naar 2020.

De kosten voor onderhoud van verkeersregelinstallaties (VRI’s) zijn beperkt gebleven omdat de laatste jaren veel installaties zijn vervangen. Ook eventuele storingen vielen onder de garantietermijn.

Het incidentele nadeel wordt veroorzaakt door algemene kosten die te maken hebben met de integrale aansturing van de gebiedsontwikkeling rondom Sugar City e.o. Dit betreft onder andere het afstemmen van de projecten met de overige projecten in de directe omgeving van SugarCity (opstellen van tekeningen, coördinatie, afstemmingen met belanghebbenden waaronder dorpsraad, ondernemersvereniging, Connexion, provincie, Vervoerregio, Omgevingsdienst). Deze algemene kosten zijn niet toe te rekenen aan de projecten en komen, evenals de historische kosten t/m 2018, ten laste van de exploitatie 2019, echter nu verdeeld naar relevante beleidsdoelen. Deze kosten betreffen de gebiedsontwikkeling inzake de infrastructuur.

Reserves

Tabel 35 

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Begroting

Werkelijk

Verschil

Onttrekking

Algemene reserve RIH

-37

32

69

Dekking afschrijvingslasten Omleggen A9

270

189

-81

Totaal Onttrekking

232

221

-11

Storting

Dekking afschrijvingslasten Omleggen A9

723

390

333

Totaal Storting

723

390

333

Onttrekkingen:

In 2019 is € 189.000 onttrokken aan dekking afschrijvingslasten omleggen A9 om de afschrijvingslasten over het boekjaar 2019 te dekken. De reden hiervan is dat er minder is geïnvestereerd dan begroot, waardoor de werkelijke afschrijvingslasten ook lager liggen.

Stortingen:

Om de kapitaallasten van de afdracht aan de omlegging A9 te dekken worden de winsten vanuit de grondexploitatie Badhoevedorp jaarlijks in de reserve gestort. Deze bedragen zijn afhankelijk van de hoogte van de winstneming in het betreffende jaar. In 2019 is € 390.000 winst gemaakt in de grondexploitatie Badhoevedorp. Deze is lager dan begroot door een aanpassing in het winstnemingsmodel grondexploitaties welke door de gemeente Haarlemmermeer wordt toegepast.