Mobiliteit

Haarlemmermeer is een verkeersveilige gemeente, met goed bereikbare voorzieningen en een efficiënt openbaar vervoer.

In 2012 heeft de Raad het Deltaplan Bereikbaarheid (2011.0048267) vastgesteld, het integrale beleidskader op het gebied van verkeer en vervoer. Hierin is aangegeven dat iedereen de ruimte moet krijgen zich vrij te bewegen, ongeacht voor welk vervoermiddel hij of zij kiest. Doorstroming dient op elk moment van de dag zo optimaal mogelijk te zijn, uitgaande van het tijdstip en de situatie. Hierbij is verkeersveiligheid een belangrijke randvoorwaarde. Een bereikbaar Haarlemmermeer is van groot belang voor onze inwoners én onze ondernemers. Het bijbehorende, en jaarlijks geactualiseerde, uitvoeringsprogramma geeft de aanzet voor de realisatie van een duurzaam en toekomstvast mobiliteitssysteem.

In algemene zin hebben we de volgende doelen voor ogen: goede lokale en regionale bereikbaarheid, optimale doorstroming, verbeteren van de verkeersstructuur en goede ontsluiting van de kernen, verdere ontwikkeling van een hoogwaardig openbaar vervoernetwerk binnen de regio en naar daarbuiten en het verbeteren van de verkeersveiligheid.

Aanleg van infrastructuur is geen doel op zich. Infrastructuur moet bijdragen aan het functioneren van duurzame woon- en werkgebieden in de gehele regio en de bewegingsvrijheid van de inwoners en bezoekers. We willen eerst bewegen en dan bouwen om zo het wonen en (het nieuwe) werken mogelijk te maken. Dit is ook wat we voorstaan in onze structuurvisies en andere ruimtelijke plannen.

Verbonden partijen

De Vervoerregio Amsterdam (VRA) stelt het regionale verkeer en vervoersbeleid op in samenwerking met de gemeenten. Jaarlijks worden nieuwe uitvoeringsprogramma’s voor weg, openbaar vervoer, fiets en verkeersveiligheid opgesteld. In deze uitvoeringsprogramma’s staan ook Haarlemmermeerse projecten met een regionaal belang, waar de VRA een financiële bijdrage aan levert.

Relevant beleid