Vastgoedportefeuille
Cijfers en financiën
De kerntaak van de vastgoedportefeuille is het huisvesten van de ambtelijke organisatie en beleidsmatige activiteiten zoals sport, cultuur, welzijn, recreatie en onderwijs. Daarnaast houden wij vastgoed aan als strategisch instrument. Vastgoed dat geen beleidsdoel meer dient of strategisch nut heeft wordt voorgedragen voor verkoop.
Haarlemmermeer heeft op 31 december 2024 in totaal 622 objecten in eigendom, waarvan 164 panden en 458 gronden waarvan zakelijke rechten (179) en terreinen (279), waarover beheer wordt gevoerd. In 2024 hebben de nodige mutaties en wijzigingen plaatsgevonden. De onderstaande Figuur 41 geeft inzicht in de wijzigingen in de portefeuille ten opzichte van 31 december 2023.

Figuur 41
Ten opzichte van de vorige peildatum 31 december 2023 is de portefeuille uitgebreid met drie panden. Het betreft twee strategische aankopen (Rijnlanderweg 1167 en Diamantlaan 6), en een gebouw dat is neergezet als tijdelijke locatie voor onderwijs (Van den Berghlaan 82). Eén pand is gesloopt, dit betrof de ‘Walviskaak’, die dienst deed als bushalte bij het Spaarne Gasthuis in Hoofddorp. Aan de kant van de gronden zijn de nodige overeenkomsten beëindigd zoals die voor een aantal zendmasten ten behoeve van Schiphol. Deze gronden zijn opgenomen in het beheer van de openbare buitenruimte. Daarnaast heeft een aantal verkopen plaatsgevonden. Deze worden hierna beschreven.
Verkoop vastgoedportefeuille
Vastgoed dat geen beleidsmatig of strategisch doel meer dient stoten wij af. Dit vindt plaats op basis van het Verkoopbeleid- en proces vastgoedzaken (2018.0075089). In opdracht van de raad is in 2021 een versnellingsplan verkopen vastgoed uitgewerkt (X.2021.05949). In 2024 hebben de volgende verkopen plaatsgevonden:
Perceel aan het Rottwegje te Haarlemmerliede (grond)
Brouwersdam 17 te Hoofddorp (grond)
Kruisweg 1159-1163 (pand)
Over de voortgang van de verkoop van gemeentelijk vastgoed is de raad in 2024 geïnformeerd (11014641). Van een groot deel van het vastgoed waar het voornemen tot verkoop is uitgesproken, is toch besloten de vastgoedobjecten aan te houden. De voornaamste reden voor het aanhouden van deze objecten zijn de veranderende en toegenomen maatschappelijke taak- en doelstellingen van de gemeente. Bijvoorbeeld op het gebied van de huisvesting van asielzoekers, statushouders en spoedzoekers. Maar ook het faciliteren van maatschappelijke voorzieningen zoals huisartsen en de algehele woningbouwopgave zorgen voor een toenemende ruimtevraag, waar de inzet van gemeentelijk vastgoed een bijdrage aan kan leveren.
Er wordt niet meer met een verkooplijst gewerkt. De afweging om al dan niet te verkopen wordt per object gemaakt. Ook kijken wij actiever naar de categorie gronden. In 2024 zijn met verschillende partijen (met name zakelijk gerechtigden) gesprekken gestart over de verkoop van verschillende bloot eigendommen. Wij verwachten in 2025 de nodige verkopen hiervan te kunnen doen.
Huur en ingebruikgeving
Behalve objecten in eigendom huurt de gemeente ook vastgoed van derden. Voor huren wordt gekozen wanneer sprake is van een ruimtetekort van tijdelijke aard. In totaal huren we 17 panden, hiervan worden 12 panden gebruikt door de eigen organisatie. De overige panden worden gebruikt voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Het gaat hierbij om het voormalige kantoorpand Polderstaete, gelegen aan de Bennebroekerdijk 244 te Cruquius en vier voormalige onderwijsgebouwen aan de Vlietestein en Wielestein te Nieuw-Vennep van Ymere .
Voorziening en reserve
Meerjarenonderhoudsplanning en onderhoudsegalisatievoorziening
Het gemeentelijke vastgoed wordt sober en doelmatig onderhouden (op conditieniveau 3 volgens de NEN 2767) en in overeenstemming met het in 2022 vastgestelde meerjarenonderhoudsplan (MJOP) . Het planmatige onderhoud van het gemeentelijk vastgoed wordt vanuit een onderhoudsegalisatievoorziening bekostigd. In de voorziening wordt jaarlijks een vast bedrag gestort en jaarlijks wordt een bedrag onttrokken voor de uitgaven aan onderhoud. Het MJOP wordt in principe één keer per vijf jaar geactualiseerd en indien nodig wordt de dotatie aan de voorziening daarop aangepast. In het MPV 2025-2027 is de voorziening tussentijds geëvalueerd. Hierbij is vastgesteld dat de voorziening naar verwachting tot 2031 positief blijft en er geen reden is om de dotatie bij te stellen. Bij de eerstvolgende actualisatie in 2027 zal de hoogte van de dotatie opnieuw worden beoordeeld.
Het verloop van de onderhoudsvoorziening is in Tabel 114 weergegeven
Tabel 114
Verloop Onderhoudsvoorziening (bedragen x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Beginstand 1 januari | 4.323 | 4927 | 3736 | 2731 | 2012 | 2313 | 1321 | 572 |
Uitgaven | 1812 | 3356 | 3170 | 2884 | 1864 | 3157 | 2914 | 2715 |
Stortingen | 2416 | 2165 | 2165 | 2165 | 2165 | 2165 | 2165 | 2165 |
Eindstand 31 december | 4927 | 3736 | 2731 | 2012 | 2313 | 1321 | 572 | 21 |
Reserve Maatschappelijke voorzieningen
Met de vaststelling van het Beoordelingskader Maatschappelijke Voorzieningen IAP is de bestemmingsreserve Maatschappelijke voorzieningen ingesteld. Onttrekkingen uit deze reserve zijn alleen bedoeld voor dekking van investeringen in bijvoorbeeld duurzaamheid en/of toegankelijkheid, of voor dekking van vervangingsinvesteringen voor gemeentelijk vastgoed met een maatschappelijke functie. In deze reserve wordt het netto verkoopresultaat (verkoopopbrengst na aftrek van de boekwaarde en de verkoopkosten) van gemeentelijk vastgoed gestort. De stand van de reserve wordt weergegeven in Tabel 115. Bij de vaststelling van de Najaarsrapportage 2024 is de maximale hoogte van de reserve aangepast van € 4 miljoen naar € 6 miljoen. De stand per 31 december 2024 is € 4.760.572.
Tabel 115
Reserve Maatschappelijke voorzieningen (bedragen x € 1.000) | 2024 |
---|---|
Beginstand 1 januari | 3.375 |
Toevoegingen | 1.385 |
Onttrekkingen | 0 |
Eindstand 31 december | 4.760 |
Maximaal toegestane hoogte | 6.000 |