Beleidsdoel C: Onze inwoners zijn economisch zelfstandig.

Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?

We ondersteunen inwoners die (tijdelijk) niet in staat zijn zelfstandig in hun levensonderhoud te voorzien. We sturen op passende begeleiding met als doel dat inwoners zo zelfstandig mogelijk meedoen in de maatschappij. Dit doen we door een duidelijk toegangsproces, het begeleiden naar werk en/of het activeren van meedoen in de samenleveing door bijvoorbeeld vrijwilligerswerk. Het arbeidsmarktbeleid binnen arbeidsmarktregio Groot-Amsterdam en onze activiteiten om mensen terug te laten keren naar werk sluiten op elkaar aan. De inzet is dat inwoners met een bijstandsuitkering bij voorkeur blijvend werk vinden in sectoren die een tekort aan arbeidskrachten kennen, zoals in de zorg, het onderwijs, de techniek, de klimaattransitie en ICT.

Activiteiten

01. Re-integratie en begeleiding naar werk

02. Participatie (meedoen) in de samenleving

03. Begeleiding van mensen met een arbeidsbeperking naar werk

04. Werkgeversservicepunt en samenwerking arbeidsregio Groot-Amsterdam

05. Inburgering statushouders

Toelichting

0.1 Re-integratie en begeleiding naar werk

In 2024 hebben we ondersteuning geboden aan verschillende groepen inwoners. Bij de ondersteuning houden we rekening met de mogelijkheden, beperkingen en de mate van belastbaarheid van de inwoner. Dat blijft maatwerk. Na het bepalen van de uitgangspositie van de inwoner door een brede uitvraag op de verschillende levensdomeinen, zoals gezondheid, onderwijs en financiën is samen met de inwoner een passend traject gezocht. Sommigen waren direct bemiddelbaar naar werk via het Werkgeversservicepunt (WSP). Anderen volgden onze 'in huis' sollicitatietraining of heroriënteerden zich op werk in een andere branche. Hiervoor is dan een training, opleiding of omscholingstraject ingezet waarbij we ook gebruik hebben gemaakt van het regioaanbod. Door de grote tekorten aan personeel in de verschillende branches is de inzet van omscholingstrajecten, opleiding en trainingen steeds belangrijker. In 2024 zijn in totaal ruim 2.000 re-integratie-instrumenten (training, traject, opleiding) ingezet dan wel voortgezet.

02. Participatie, meedoen in de samenleving

Voor de personen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt stimuleren we parttime werk en begeleiden we bepaalde groepen zoals 50+ers, alleenstaande ouders en statushouders. Hiervoor zijn (taal)trainingen, opleidingen, maatwerktrajecten en tijdelijke begeleiding op de werkvloer ingezet. Ook maken we steeds meer gebruik van de Social Return on Investment (SROI) verplichtingen van door ons gecontracteerde aanbieders, om inwoners aan werk te helpen. Onze SROI coördinator heeft ook dit jaar hulp aan deze aanbieders geboden bij het passend invullen van deze verplichting. We hebben activeringstrajecten en begeleiding naar vrijwilligerswerk ingezet voor inwoners die (nog) niet toe zijn aan trajecten gericht op werk. Zo zijn ook dit jaar Werkfit trajecten ingezet, waarin inwoners kennis maakten met werken in de zorg. Taal en werknemersvaardigheden zijn een belangrijk onderdeel van dit traject. Voor inwoners met grote sociaal/psychische belemmeringen zijn trajecten ingezet die gericht zijn op meedoen in de samenleving. In het traject 'vrijwillige coach’ is een inwoner gekoppeld aan een vrijwilliger. De vrijwilliger onderneemt samen met de inwoner activiteiten en de inwoner wordt geïntroduceerd bij bijvoorbeeld het buurthuis, het wijkcentrum, de bibliotheek.

03. Begeleiding mensen met een arbeidsbeperking naar werk

AM match begeleidt de doelgroep met een duurzame arbeidsbeperking. Het gaat om inwoners die niet in staat zijn zelfstandig het wettelijk minimumloon te verdienen, de doelgroep van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en om inwoners die alleen in een beschutte omgeving kunnen werken. In 2024 zijn de vereisten die verbonden zijn aan het Breed Offensief als onderdeel van de wetswijzigingen van de Participatiewet in Balans, opgenomen in de verordening Sociaal Domein Haarlemmermeer 2024. Het Breed Offensief heeft als doel de arbeidskansen voor mensen met een arbeidsbeperking te vergroten. De mogelijkheden van de inzet van loonkostensubsidie, jobcoaching en persoonlijke ondersteuning op de werkvloer zijn verruimd. Met de gemeenten binnen de Gemeenschappelijke Regeling Amstelland Meerlanden (GR AM), AM match, zijn we dit jaar gekomen tot een eenduidig aanmeldproces op basis van met elkaar afgestemde criteria en begrippen. Ook maken we stappen om de dienstverlening zo goed mogelijk te laten aansluiten op de behoeften van de deelnemers, de wensen van de gemeenten en de mogelijkheden van AM match. Vanuit de gemeente blijven wij regie houden op de trajecten bij AM match. Daarnaast verzorgt de gemeente het Loonkostensubsidie (LKS) traject wanneer inwoners een baan krijgen met LKS.

04. Werkgeversservicepunt en samenwerking arbeidsregio Groot-Amsterdam

Gezamenlijk trekken gemeenten, sociale partners en private partijen in de arbeidsmarktregio op om de uitdagingen zoals krapte en mismatch op de arbeidsmarkt, aan te gaan. Binnen het Regionaal Werkcentrum (RWC) is de samenwerking gericht op het aan het werk houden van mensen en het voorkomen van doorstroming naar een uitkering. Het RWC bevordert ook de mobiliteit binnen sectoren en is het regionaal aanspreekpunt voor ondernemers. Het onderwijs is een belangrijke samenwerkingspartner. Een essentieel onderdeel van de aanpak is omscholing op basis van iemands vaardigheden. Deze gebundelde krachten maken dat vraag, aanbod en onderwijs elkaar op de arbeidsmarkt beter weten te vinden zodat personen opgeleid worden voor sectoren waarin (duurzaam) werk is.

In Haarlemmermeer is met impulsregiogelden, een programma opgezet om schooluitval en jeugdwerkloosheid tegen te gaan. Ook het soepeler laten verlopen van de overgang van school naar werk en van school naar een vervolgopleiding is onderdeel van dit programma. In 2024 zijn vanuit dit programma banenbeurzen met banen voor de toekomst georganiseerd, is een toekomstfonds geïnitieerd waarbij samenwerkingsinitiatieven jongeren ondersteunen naar passend vervolgonderwijs of toekomstbestendig werk. Daarnaast zijn zowel jongeren als hun ouders geïnformeerd over de mogelijkheden van extra ondersteuning bij stages. Dit programma bestendigt de samenwerking tussen onderwijs, gemeente, werkgevers en organisaties zoals Stichting Meerwaarde en AM match, zodat deze eenmalige impuls een duurzame impact heeft.

05. Inburgering statushouders

Gemeenten zijn op basis van de Wet inburgering 2021 (Wi2021) verantwoordelijk voor het inburgeringstraject van statushouders. Ons doel is dat statushouders zich welkom voelen, succesvol inburgeren en zo snel mogelijk meedoen in de samenleving. Wij hebben hierin een initiërende, faciliterende en handhavende rol. Wij zorgden al voor het huisvesten, opvangen, maatschappelijk begeleiden en (re) integreren van statushouders.
Met de Wi2021 zijn daar de volgende taken bijgekomen: het uitvoeren van een brede uitvraag over de verschillende levensdomeinen, het opstellen van een persoonlijk Plan Inburgering en Participatie (PIP) en handhaven dat het inburgeringstraject wordt gevolgd en succesvol wordt afgerond. Stichting Vluchtelingenwerk verzorgt de maatschappelijke begeleiding, budgetcoaching en het Participatieverklaringstraject. In 2024 volgden ongeveer 350 inburgeringsplichtigen een inburgeringstraject.

Indicatoren

Tabel 21

Omschrijving

Eenheid

Indicator

Bron

Metingen

2020

2021

2022

2023

2024

Banen

Aantal per 1.000 inwoners 15 – 64 jaar

BBV

Waarstaatjegemeente.nl

1.545

1.495

1.525

1.572

n/b

Netto arbeids-participatie

% werkzame beroeps-bevolking t.o.v. de beroepsbevolking

BBV

Waarstaatjegemeente.nl

73,3

72,3

74,9

76,0

n/b

Lopende re-integratie-voorzieningen

Aantal per 10.000 inwoners 15 – 64 jaar

BBV

Waarstaatjegemeente.nl

80,6

107,6

111,5

n/b

n/b

Werkloze jongeren

% 16 t/m 22 jarigen

BBV

Waarstaatjegemeente.nl

2

1

1

1

n/b

Figuur 16