Beleidsdoel A: Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis.
Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?
Doel is dat inwoners zo zelfstandig mogelijk kunnen wonen en dat zij goed mee kunnen doen aan de samenleving waarbij zij de regie over hun eigen leven kunnen behouden. Dit ondanks eventuele problemen of beperkingen die zij hebben. Inwoners die hier met hulp van het eigen netwerk niet (meer) in slagen, kunnen een beroep doen op ondersteuning thuis. Dit geldt zowel voor jeugdigen als volwassenen.
Als gemeente bieden we begeleiding, al dan niet in groepsverband, dagbesteding, vervoer, hulp bij het huishouden en hulpmiddelen. Voor kinderen en jeugdigen kan ook behandeling worden ingezet. We zorgen voor een dekkend hulpaanbod. Dit doen wij onder andere door het inkopen van zorg en ondersteuning bij zorgaanbieders. Wij zetten gericht in op lichtere vormen van ondersteuning waar dat mogelijk is. Deze mogelijkheden worden samen met de inwoners, professionals en zorgaanbieders inzichtelijk gemaakt. Voor vervoer werken wij samen met acht regiogemeenten. Dit doelgroepenvervoer betreft zowel het Wmo-vervoer, het leerlingenvervoer als het jeugdwetvervoer. Zowel jeugdigen als volwassenen worden zoveel mogelijk gestimuleerd om gebruik te maken van het openbaar vervoer of vrijwilligersinitiatieven.
Onze taak is om kinderen fysieke en geestelijke veiligheid te bieden wanneer ouders/verzorgers dat niet (voldoende) doen. Dit gebeurt binnen verschillende schakels in de keten, waaronder jeugdbescherming (JB) en jeugdreclassering (JR). We beginnen met preventie en breiden dat verder uit. Gedwongen jeugdhulp mag bijvoorbeeld alleen ingezet worden na een besluit van de kinderrechter. Dit wordt alleen uitgevoerd door instellingen die daartoe gecerticeerd zijn.
Voor volwassenen heeft de GGD Kennemerland een meldpunt waar inwoners en professionals hun zorgen over mensen in hun omgeving kunnen melden. De GGD voert, in opdracht van ons, onderzoek uit of iemand mogelijk verplichte zorg nodig heeft. Wanneer ernstig nadeel dreigt voor een persoon of de omgeving, kan de burgemeester in het kader van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) besluiten een crisismaatregel af te geven.
Veilig Thuis (het advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling in de regio IJmond, Zuid-Kennemerland en Haarlemmermeer) heeft een spilfunctie in meldingen en vermoedens van huiselijk geweld en kindermishandeling. Inzet is gericht op het voorkomen van huiselijk geweld en kindermishandeling en als het zich toch voordoet, direct in te grijpen en te stoppen, en daarbij met de ketenpartners ervoor te zorgen dat er wordt toegewerkt naar een duurzaam veilige situatie.
Voor onze inwoners organiseren we onafhankelijke clientondersteuning. Clientondersteuning is gratis voor inwoners, gericht op alle fasen in het leven, onafhankelijk en in het belang van de inwoner.
Activiteiten
01. Bieden onderwijs- zorgarrangementen |
02. Inzet Praktijkondersteuner Huisartsen (POH) Jeugd |
03. Project implementatie Doorbraakmethode |
04. Toezicht Wmo en Jeugdwet |
05. Aanpak wachttijden Jeugdwet |
06. Project cliëntondersteuning |
07. Doorontwikkeling van het zorgaanbod |
Toelichting
01. Bieden onderwijs- zorgarrangementen
Sommige jeugdigen in Haarlemmermeer hebben een speciale combinatie van onderwijs én zorg nodig om tot ontwikkeling te komen. Dit bieden wij in de zogeheten ‘onderwijs-zorgarrangementen (OZA’s). Eén van de voorbeelden is het bieden van specialistische jeugdhulp in het speciaal onderwijs op pedologisch instituut (PI) school de Ster. Hier werken we samen met de school en jeugdhulpaanbieders aan de realisatie van een collectief zorgvangnet, dat individuele leerlingen op school een passend onderwijs- en zorgtraject weet te bieden. Een van de doelen was bijvoorbeeld een afname van 20% agressie (aantal incidenten) binnen de school. Dit doel is behaald. Daarnaast is de verwachting dat de collectieve inzet van direct beschikbare (specialistische) jeugdhulp op school bijdraagt aan het verminderen van wachttijden en sluit daarmee aan bij de 'Duurzame aanpak wachttijden'. Een aandachtspunt dat we op veel plaatsen zien terugkeren is het vinden van goed personeel. Dit geldt zowel voor de professionals in het onderwijs als voor de jeugdhulp. In de brief aan de raad van 10 juli 2024 staat meer informatie over alle initiatieven (11166782).
02. Inzet Praktijkondersteuner Huisartsen (POH) Jeugd
De praktijkondersteuner huisartsen (POH) ggz jeugd biedt kortdurende en laagdrempelige zorg en begeleiding, gericht op lichte tot matige psychische klachten. We hebben de inzet van de praktijkondersteuner huisartsen (POH) ggz jeugd verder uitgebreid in zowel uren als werkgebied. Nu de gemeente ook in Badhoevedorp inzet bekostigd van de POH ggz jeugd is de POH ggz jeugd in alle kernen beschikbaar na toeleiding van de huisarts. Daarnaast zijn de uren voor de POH uitgebreid van 110 uur naar 143 uur. Hiermee kan er beter ingespeeld worden op de groeiende vraag naar (laagdrempelige) hulp. Doordat jeugdigen sneller gezien kunnen worden, wordt voorkomen dat de problematiek verergert. Waar nodig kan de POH-er doorverwijzen naar specialistische zorg.
03. Project implementatie Doorbraakmethode
Vanaf 2024 is de doorbraakmethode geborgd in de gemeentelijke organisatie en is het project afgerond. Om dit te realiseren is het Maatwerk Expertise Team (MET) opgericht, zijn er ambassadeurs aangesteld om de doorbraakmethode blijvend onder de aandacht te brengen in de gemeentelijke organisatie en onderzoeken we knelpunten die vaker voorkomen voor een structurele oplossing. Het MET ondersteunt professionals die vastlopen door te onderzoeken wat wél kan. Mogelijke oplossingen worden onderbouwd met scenario’s en een kosten-batenanalyse van het maatschappelijk en financieel rendement. Hierdoor nemen we de grootste belemmeringen weg en creëren we perspectief voor inwoners met een stapeling aan problemen. In 2024 zijn drie onderzoeken afgerond naar structurele knelpunten, waardoor we nu inzicht hebben in de routes van uiteenlopende woonvragen, de afhandeling van een maatwerkovereenkomst is teruggebracht van drie naar één maand en er in 2025 gestart wordt met casusregie voor zorg- en veiligheidsproblematiek.
04. Toezicht Wmo en Jeugdwet
We zetten ons in voor bestrijding van oneigenlijk gebruik in het kader van de Wmo en de Jeugdwet. Hiervoor zijn twee toezichthouders rechtmatigheid aangesteld, die zowel preventief, signaalgericht en risicogestuurd werken. Een eerste signaalgestuurd onderzoek heeft in februari 2024 geleid tot het ontbinden van de overeenkomsten van twee zorgaanbieders. Daarnaast zijn, naar aanleiding van onderzoek door de toezichthouders, gesprekken gevoerd met verschillende zorgaanbieders om onbedoelde fouten aan te pakken en recht te zetten. Op basis van de onderzoeken en advies van de toezichthouders zijn tevens verbeteringen doorgevoerd in interne processen. Onder andere het proces voor het verwerken van een persoonsgebonden budget is aangescherpt.
05. Aanpak wachttijden Jeugdwet
De duurzame aanpak Wachttijden in Haarlemmermeer bevindt zich in een uitvoerende fase. Op basis van de drie ontwikkellijnen, te weten: complexe problematiek, scheidingen en het jonge kind & onderwijs zijn we met zes deelprojecten gestart. Samen met aanbieders, gemandateerde professionals, het onderwijs en gezinnen werken we systeemgericht om de onderliggende problematiek die wachtlijsten kan veroorzaken, aan te pakken.
06. Project clientondersteuning
We hebben onderzoek gedaan naar de behoefte aan clientondersteuning door onze inwoners. Hierdoor hebben we meer inzicht gekregen in deze behoefte, zodat we het beleid en het aanbod hierop aan kunnen laten sluiten. Clientondersteuning is nog niet altijd bekend en vindbaar in Haarlemmermeer. De term en de inhoud van clientondersteuning zijn niet altijd duidelijk, waardoor er uiteenlopende verwachtingen zijn van clientondersteuning. Inwoners die wel gebruik hebben gemaakt van de ondersteuning hebben dit als positief ervaren. De resultaten van het onderzoek bieden de basis voor het optimaliseren van de cliëntondersteuning in onze gemeente.
07. Doorontwikkeling van het zorgaanbod
Op basis van gebruik van de zorg en ondersteuning kijken we samen met de zorgaanbieders en inwoners hoe we gericht lichtere vormen van ondersteuning in kunnen zetten. Voor begeleiding van volwassenen zijn we, samen met de gecontracteerde aanbieders, gestart met het onderzoeken van de mogelijkheid om begeleiding meer in groepsverband aan te bieden in plaats van individueel. Ook partners vanuit de sociale basis, zoals welzijns- en vrijwilligersorganisaties, zijn hierbij betrokken. Voor dagbesteding volwassenen wordt gewerkt aan een betere integratie tussen vrij-toegankelijke en geïndiceerde dagbesteding en goede spreiding over Haarlemmermeer. Hiervoor is een pilot gestart in Badhoevedorp, specifiek voor thuiswonende mensen met dementie.
Indicatoren
Indicatoren zijn te raadplegen op https://www.waarstaatjegemeente.nl/mosaic/dashboard/besluit-begroting-en-verantwoording--bbv-
Tabel 20
Omschrijving | Eenheid | Indicator | Bron | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 20241 |
Jongeren met jeugdhulp | % van alle jongeren tot 18 jaar | BBV | Waarstaatjegemeente.nl | 11,8 | 13,2 | 13,3 | 13,6 | 11,1* |
Jongeren met jeugdbescherming | % van alle jongeren tot 18 jaar | BBV | Waarstaatjegemeente.nl | 0,6 | 0,6 | 0,5 | 0,5 | 0,5* |
Jongeren met jeugdreclassering | % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar | BBV | Waarstaatjegemeente.nl | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2* |
Cliënten met een maatwerk-arrangement Wmo | Aantal per 10.000 inwoners | BBV | Waarstaatjegemeente.nl | 430 | 550 | 560 | 550 | 530 |
Jongeren met een delict voor de rechter | % 12 t/m 21 jarigen | BBV | Waarstaatjegemeente.nl | 1 | 1 | 1 | 1 | n/b |
- * = voorlopige cijfers

Figuur 15