Haarlemmermeer is een veilige gemeente en dat moet zo blijven.

Het is belangrijk dat iedereen in Haarlemmermeer veilig kan wonen, verblijven, werken en ondernemen, en zich bovendien veilig voelt. In het Integraal Veiligheidsplan Haarlemmermeer 2023-2026 (IVP) zijn de raadsprioriteiten voor ‘sociale veiligheid’ vastgesteld. Dit zijn:

• vergroten weerbaarheid jongeren tegen criminaliteit, wapens en drugs;

• versterken digitale veiligheid;

• waarborgen zorg en veiligheid van kwetsbare personen;

• aanpak georganiseerde ondermijnende criminaliteit;

• tegengaan van polarisatie, radicalisering en extremisme.

Het IVP is geconcretiseerd in het Uitvoeringsprogramma veiligheid 2023-2024 (UP). In het UP staan de uit te voeren activiteiten, de betrokken partijen en de planning. Tevens zijn een aantal indicatoren met metingen 2018-2022 en streefwaarden 2023-2024 opgenomen. Deze indicatoren werken aanvullend ten opzichte van onderstaande verplichte indicatoren uit het BBV.

Het beleid en de taken rond 'fysieke veiligheid’ zijn niet opgenomen in het IVP. Het bestuur van de Veiligheidsregio Kennemerland heeft dat in haar regionale beleidsplan vastgesteld. Zie hierna onder verbonden partijen.

Tabel 17

1,6

1,9

1,0

Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte)

5,7

6,6

5,7

5,9

Verbonden partijen

Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)

In de Wet veiligheidsregio’s (Wvr) en de daarop gebaseerde regelingen zijn onder andere eisen gesteld voor de brandweer, de organisatie en taken van de veiligheidsregio’s en de crisisorganisatie. De VRK levert een bijdrage door het verzekeren van doelmatige en slagvaardige hulpverlening op het gebied van brandweerzorg, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. De actualisatie van het risicoprofiel en beleidsplan heeft plaatsgevonden in 2023. In het beleidsplan heeft de VRK de strategische ambities en doelen voor de komende vier jaar vastgesteld:

• Flexibele organisatie

• Interregionale samenwerking en samenwerking met (crisis)partners

• Informatie gestuurd werken

• Maatschappelijke weerbaarheid en veerkracht

• Kwalitatieve borging vakbekwaamheid crisisorganisatie.

Per doelstelling zijn concrete resultaten geformuleerd die in de programmabegroting van de VRK terugkomen. Bij de beleidsdoelen A en B volgt een nadere toelichting.

De Wet gemeenschappelijke regelingen is in 2022 vernieuwd met als doel de gemeenteraden meer grip op regelingen te geven. Alle gemeenschappelijke regelingen dienen daartoe in juli 2024 geactualiseerd te zijn. In 2023 hebben de gemeenteraden die in de Veiligheidsregio samenwerken een intensief traject doorlopen om hun positionering ten opzichte van de Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) te bepalen. Vanuit de deelnemende raden hebben de griffies dit raadsproces voor de VRK vormgegeven door middel van een gespreksnotitie ten behoeve van de kaderstelling en door het organiseren van regionale bijeenkomsten.

Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied

Zie verbonden partijen in Programma kwaliteit fysieke omgeving.

Relevant beleid

• Prioritering Integraal Veiligheidsplan Haarlemmermeer 2023-2026 (2022.0002554)

• Algemene Plaatselijke Verordening 2021 (10207950)

• Uitvoeringsprogramma veiligheid 2023 - 2024 Haarlemmermeer (7735819)