Toelichting gewijzigde begroting 2021 - jaarrekening 2021
Beleidsdoel A
Tabel 56
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
Bermen en watergangen | 748 |
Overig | 27 |
Totaal Baten | 775 |
Lasten | |
Bermen en watergangen | -748 |
Groenonderhoud | -236 |
Begraven | -100 |
Overig | -39 |
Totaal Lasten | -1.123 |
Baten |
---|
De bijdrage van hoogheemraadschap van Rijnland op basis van de samenwerkingsovereenkomst voor het gezamenlijke onderhoud van bermen en watergangen wordt vanaf deze jaarrekening niet langer gesaldeerd met de lasten. Zowel de baten als lasten worden afzonderlijk inzichtelijk gemaakt. Dit is conform de voorschriften in het BBV. De begroting was hier nog niet op aangepast. Zie ook de toelichting op de lasten. |
Lasten |
De kosten die vergoed worden door hoogheemraadschap van Rijnland voor het gezamenlijk onderhoud van bermen en watergangen zijn niet in de begroting opgenomen. We verantwoorden deze kosten vanaf deze jaarrekening apart, zie ook de baten. |
Uit veiligheidsinspecties is gebleken dat het kwaliteitsniveau van circa 5% van de bomen is verminderd van niveau 'goed' naar niveau 'matig'. Om de bomen veilig te houden hebben wij meer snoeionderhoud moeten doen bij diverse bomen verspreid over de gemeente. Dit heeft geleid tot een overschrijding van het onderhoudsbudget. Aangezien de hogere kosten structureel zijn vragen wij dit budget aan bij de Voorjaarsrapportage 2022. |
Voor het onderhoud van begraafplaatsen hebben wij extra kosten gemaakt voor herbegravingen naar aanleiding van het sluiten van begraafplaats De Wilgenhof en het bovengronds ruimen van grafstenen van graven op deze begraafplaats waarvan de grafrechten zijn verlopen. De kosten van herbegravingen van De Wilgenhof zijn niet in de begroting opgenomen, maar worden achteraf verantwoord. Daarnaast zijn extra kosten gemaakt voor het onderhoud van gemeentelijk vastgoed op de begraafplaatsen en voor extra maatregelen als gevolg van de coronacrisis, zoals extra schoonhouden van alle onderkomens en openbare toiletten op de begraafplaatsen. |
Beleidsdoel B
Tabel 57
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
Voorziening Tariefsegalisatie afvalstoffenheffing | 230 |
Vergoeding Nedvang | -133 |
Overig | -37 |
Totaal Baten | 60 |
Lasten | |
Voorziening Tariefsegalisatie afvalstoffenheffing | 969 |
Project Vang | -230 |
Huishoudelijk afval | -202 |
Overig | -14 |
Totaal Lasten | 523 |
Baten |
---|
Voor het project VANG is de onttrekking aan de voorziening hoger omdat er meer kosten in het boekjaar 2021 zijn verantwoord op basis van ontvangen facturen van Meerlanden. |
Als gevolg van een lager inzamelresultaat is de vergoeding van Nedvang voor het gescheiden inzamelen van kunststofafval lager. |
Lasten |
Bij de reguliere inzameling van huishoudelijk afval is sprake van een positief saldo. Bij de Najaarsrapportage 2021 was ingeschat dat er € 1.451.900 in de voorziening gestort zou kunnen worden. Dat bedrag is uiteindelijk lager, vanwege lagere inkomsten van Nedvang, hogere kosten van afvalinzameling en -verwerking door Meerlanden en een begroot tekort dat ten laste van de algemene middelen zou komen en in de realisatie gedekt kan worden door de hogere inkomsten die geraamd zijn bij de Najaarsrapportage 2021. |
Voor het project VANG zijn er meer kosten in het boekjaar 2021 verantwoord op basis van ontvangen facturen van Meerlanden. |
Meerlanden heeft in 2020 extra kosten moeten maken voor het verwijderen van verkeerd aangeboden (huishoudelijk) afval. Vanwege de coronamaatregelen is het aantal bijplaatsingen toegenomen. De afwikkeling daarvan heeft in 2021 plaatsgevonden. |
Beleidsdoel C
Tabel 58
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
Voorziening Tariefsegalisatie rioolheffing | 351 |
Overig | 25 |
Totaal Baten | 376 |
Lasten | |
Riolering en kolken onderhoud | -211 |
Overig | -12 |
Totaal Lasten | -223 |
Baten |
---|
De mutatie op de voorziening Tariefsegalisatie rioolheffing (onttrekking of storting) wordt aan het einde van het jaar bepaald door de relatie tussen de inkomsten en uitgaven te leggen. De gerealiseerde baten en lasten hebben uiteindelijk geleid tot een hogere onttrekking. |
Lasten |
Een toename van de meldingen op het gebied van riolering en kolken, die verholpen moesten worden vanuit het oogpunt van overlast of veiligheid, heeft geleid tot een overschrijding van het budget. |
Beleidsdoel D
Tabel 59
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
Kabelexploitanten en nutsbedrijven | 214 |
Schades objecten openbare ruimte | 82 |
Overig | -16 |
Totaal Baten | 280 |
Lasten | |
Onderhoud verhardingen | 238 |
Verkeersregelinstallaties | 237 |
Straatreiniging | -229 |
Verwijderen graffiti | 60 |
Openbare verlichting | 44 |
Overig | -5 |
Totaal Lasten | 345 |
Baten |
---|
Wij hebben in 2021 meer ontvangen van kabelexploitanten en nutsbedrijven voor de (extra) kosten van straatwerk die werden gemaakt voor deze exploitanten. |
Er is sprake van schades aan door ons beheerde objecten in de openbare ruimte. Inkomsten en uitgaven met betrekking tot schades lopen van jaar tot jaar uiteen, afhankelijk van het aantal veroorzaakte en verhaalbare schades. Door de verzekeraars is dit jaar meer aan schadeclaims uitgekeerd die vooral betrekking hadden op openbare verlichting. |
Lasten |
De uitvoering van het onderhoud van verhardingen is bij een aantal projecten gedeeltelijk doorgeschoven naar 2022. Zo zijn werkzaamheden in de Parkietstraat in Badhoevedorp en op het Emmaplein in Halfweg vertraagd vanwege onvoldoende personele capaciteit. Bij het Emmaplein is ook sprake van een langer participatietraject. Bij de Stationsweg in Hoofddorp zijn de werkzaamheden van nutsbedrijven uitgelopen. |
De ingebruikname van de nieuwe verkeerscentrale van de Dynamische Route Informatiepanelen (DRIP’s) is uitgesteld naar 2022 vanwege verontreinigde grond, noodzakelijke specifieke grondmetingen en vertraging in het vergunningstraject. Daarnaast vielen, door de vervanging van oude verkeersregelinstallaties (VRI’s) door energiebesparende VRI’s, de energiekosten lager uit. Ook zijn VRI’s minder geschilderd door uitstel van de aanbesteding van het nieuwe onderhoudscontract hiervoor vanwege de voorgenomen ombuigingen met ingang van 2023 in verband met het financiële meerjarenbeeld. |
De kosten voor straatreiniging vielen hoger uit vanwege onvoorziene reinigingswerkzaamheden als gevolg van ongevallen (olie en glas op het wegdek) of andere vervuiling van de weg (bijvoorbeeld klei). Deze uitgaven worden niet vooraf begroot, maar worden achteraf verantwoord op basis van de werkelijke uitgaven. Daarnaast zijn extra kosten gemaakt voor het beheer van prullenbakken in 2020, waarvan wij de afrekening in 2021 ontvingen. Tevens zijn extra kosten gemaakt voor onkruidbestrijding op verharde taluds, die niet in de overeenkomst waren opgenomen. Een klein deel van het nadeel heeft te maken met kosten voor het traject dat wij met Meerlanden en andere gemeenten doorlopen om de dienstverlening te uniformeren. |
Alle gemeentelijke objecten worden vrij van graffiti gehouden. Dit jaar is sprake van een lager aantal graffiti afbeeldingen welke verwijderd zijn. |
Het uitvoeren van de groepsremplace (het grootschalig vervangen van ouderwetse lampen) wordt steeds minder. Dit komt omdat we als gemeente grootschalig LED-armaturen ophangen en de ouderwetse lampen geleidelijk vervallen. |
Beleidsdoel E
Tabel 60
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
Overig | -15 |
Totaal Baten | -15 |
Lasten | |
Overig | -66 |
Totaal Lasten | -66 |
Reserves
Tabel 61
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | Begroting | Werkelijk | Verschil |
---|---|---|---|
Onttrekking | |||
Calatravabruggen | 139 | 139 | 0 |
Leidraad inrichting openbare ruimte (LIOR) | 132 | 131 | 0 |
Totaal Onttrekking | 271 | 270 | 0 |