Beleidsdoel A: Haarlemmermeer is een aantrekkelijke, duurzame en veilige vestigingsplaats voor kleine en (middel)grote ondernemingen.
Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?
De huidige en toekomstige economische dynamiek in de gemeente en metropoolregio levert nieuwe en andersoortige kansen en uitdagingen op dan voorheen. Hierbij valt te denken aan datagedreven economie, de robotisering, de vergrijzing en de klimaatverandering. Het gemeentelijk beleid moet flexibel zijn om goed aan te sluiten op de ontwikkeling van de wensen van zowel ondernemers als hun klanten. We richten ons zowel op het toekomstbestendig ontwikkelen van nieuwe werklocaties als op het herstructureren, transformeren en verduurzamen van bestaande locaties. Nog meer dan in het verleden worden de functies werken, wonen en de gewenste voorzieningen in samenhang ontwikkeld met als doel een goede werk- en verblijfsomgeving te bieden. We zetten in op de transitie naar een circulaire samenleving. Om onze welvaart en welzijn op het gewenste peil te houden zullen we anders moeten omgaan met de middelen die onze welvaart tot stand brengen. Aan de verschillende vraagstukken wordt integraal gewerkt, dat wil zeggen dat wordt samengewerkt met betrokkenen.
Activiteiten
01. Het ondersteunen, faciliteren en stimuleren van het startend ondernemerschap en Midden- en Klein Bedrijf (MKB) om zich krachtig te ontwikkelen en te innoveren |
02. Het ondersteunen, faciliteren en stimuleren van de agrarische sector in de omslag naar duurzame en sterke landbouw |
03. Invulling geven aan korte en lange termijn arbeidsmarktbeleid |
04. Verbeteren kwaliteit werklocaties en de aansluiting van het aanbod op de veranderde vraag |
05. Het ondersteunen en faciliteren van ontwikkelingen in het aanbod commerciële voorzieningen |
06. Economische research en gegevensbeheer |
07. Beheren en onderhouden van vastgoed niet voor de openbare dienst bestemd |
Toelichting
01. Het ondersteunen, faciliteren en stimuleren van het startend ondernemerschap en Midden- en Klein Bedrijf (MKB) om zich krachtig te ontwikkelen en te innoveren
Afgelopen jaar brachten we starters met elkaar, en andere voor hen interessante ondernemers, in contact via netwerkbijeenkomsten. Het traject ZAAI heeft dit jaar 17 startende ondernemers gestimuleerd door middel van intervisie, masterclasses en coaching. Doordat we een financiële bijdrage geleverd hebben aan het project '155 Help een bedrijf', zijn door middel van vroegsignalering 118 ondernemers met (financiële) knelpunten geholpen. De Bedrijven Investeringszones (BIZ-zen) op het bedrijventerrein Spoorzicht in Nieuw-Vennep, het centrumgebied Hoofddorp Centrum, bedrijventerrein De Hoek en op Cruquius liepen af. Daarom zijn voorbereidingen getroffen voor een nieuwe periode van vijf jaar. Door de coronacrisis was ook het jaar 2021 zwaar voor veel Zelfstandig professionals (ZP’ers). De regelingen Tozo en TONK werden door ons uitgevoerd tot 1 oktober 2021. Daarna konden ondernemers aanspraak maken op het Besluit bijstandverlening zelfstandigen light, “Bbz light”. Zie ook het programma Zorg en werk, beleidsdoel D.
Tabel 63
Aanvragen in 2021 | |
---|---|
Tozo 3 | 631 aanvragen |
Tozo 4 | 718 aanvragen |
Tozo 5 | 479 aanvragen |
Bbz light | 241 aanvragen |
TONK | 184 aanvragen |
In 2021 was veelvuldig contact met het bedrijfsleven. Ondernemers konden voor informatie en vragen terecht op onze website haarlemmermeergemeente.nl bij Ondernemen in Haarlemmermeer, het virtuele Ondernemersplein, de portal hlmrmeer.nl en het Ondernemersplein in het raadhuis.
02. Het ondersteunen, faciliteren en stimuleren van de agrarische sector in de omslag naar duurzame en sterke landbouw
De agrarische sector is van groot belang voor de het landschapsbeheer in onze gemeente en de voedselproductie. In de Omgevingsvisie hebben we al aangegeven dat de agrarische sector met een grote transitieopgave te maken heeft als gevolg van onder andere de stikstofproblematiek, verdergaande verstedelijking, klimaatadaptatie, energietransitie en het verlies aan biodiversiteit. Wij zijn ook in 2021 in dialoog gebleven met de agrarische sector om te onderzoeken welke condities nodig zijn voor behoud van een vitale agrarische sector. Na een analyse van de sector en meerdere bedrijfsbezoeken en gesprekken met de boeren werd duidelijk dat er verschillende typen agrarisch gebied te onderscheiden zijn en voor alle boeren de beschikbaarheid en zekerheid van grond de belangrijkste conditie voor hun bedrijfsvoering is. We zijn in 2021 gestart met het uitwerken van twee gebieden: de mogelijkheid voor behoud van landbouw in combinatie met de zonneakkers in het noorden van Haarlemmermeer en een pilot met een andere grondstrategie voor een boer in Nieuw-Vennep West.
03. Invulling geven aan korte en lange termijn arbeidsmarktbeleid
In april 2021 is de nota ‘Begeleiding naar werk en re-integratie in Haarlemmermeer’ (2021.0000848) vastgesteld. Bij de aanpak blijft onze focus liggen op werk boven uitkering. We ondersteunen iedereen maar maken een prioritering in intensiteit van dienstverlening. In opdracht van het Rijk ondersteunen we ook inwoners die door de coronacrisis hun onderneming of werk dreigen kwijt te raken of al kwijt zijn. Waar mogelijk begeleiden we hen zo snel mogelijk naar ander werk. Daarbij maken we gebruik van het regionale aanbod aan trajecten en begeleiding.
Voor de personen die al langere tijd een bijstandsuitkering hebben continueren we de inzet van trajecten voor zover dat kan binnen de beperkende maatregelen van de coronacrisis en monitoren we de resultaten. Zo zijn in 2021 onder meer trajecten ingezet voor vijftigplussers, alleenstaande ouders, jongeren en vergunninghouders. Extra Nederlands taalaanbod is ingezet voor wie dat nodig heeft. Ook is ingezet op digivaardigheidstrainingen.
Gedurende 2021 is de samenwerking tussen het Regionaal Werkcentrum Groot Amsterdam en het Regionaal Matchingsteam geïntensiveerd. Naast uitleg en informatie aan de ondernemer over de NOW regeling is er ook sprake geweest van uitwisseling van personeel, binnen de gehele arbeidsmarktregio Groot Amsterdam. Er is ruimschoots gebruik gemaakt van de omscholingsaanvragen (het betreft alle werkzoekenden vanaf 12 februari 2020).
Er is contact geweest met 1.350 ondernemers, er zijn 292 kandidaten geplaatst, 1.830 verbindingen gelegd (werkgevers onderling of tussen werkgever en werkzoekende) en 395 interventies (scholing, training, werkervaring, et cetera) gelegd.
04. Verbeteren kwaliteit werklocaties en de aansluiting van het aanbod op de veranderde vraag
Onze economische koers, zoals vastgesteld in het Economisch Perspectief 2030, richt zich op het versterken van de lokale en regionale economie waarmee we ervoor zorgen dat ook in de verdere toekomst Haarlemmermeer een plek is waar mensen goed kunnen wonen, werken en leven. Specifiek met betrekking tot de werklocaties is het doel om meer de regie te voeren op de locatie, toekomstbestendigheid en kwaliteit van werklocaties in Haarlemmermeer. Dit vanuit de ontwikkelingen die wij op ons af zien komen zoals de schaarste op de markt voor bedrijventerreinen, de hogere kwaliteitseisen aan kantoren en haar omgeving, aandacht voor economische diversificatie en de grotere economische rol van Haarlemmermeer in de MRA bij de mogelijke gebiedsontwikkeling Zuidwest Amsterdam-Schiphol-Hoofddorp (ZWASH). Voor meer sturing en regie op de werklocatiemarkt is meer inzicht nodig in de Haarlemmermeerse economie en de werklocatiemarkt. Hiertoe zijn we het afgelopen jaar gestart met het in kaart brengen van de economie en de werklocatiemarkt middels een economische analyse en beschouwing van de werklocatiemarkt. In 2022 zullen deze sporen verder worden opgepakt en uitgediept.
05. Het ondersteunen en faciliteren van ontwikkelingen in het aanbod commerciële voorzieningen
Centrale doel van het beleid voor detailhandel, horeca, commerciële dienstverlening en ambulante handel is de realisatie van een toekomstbestendige voorzieningenstructuur waarbinnen ruimte bestaat voor ondernemerschap, dynamiek en innovatie. Per centrum is de koers aangegeven, naast beleidsregels per sector. In projecten, gebiedsontwikkelingen en processen zoals bijvoorbeeld het programma Stadscentrum Hoofddorp, de centrumontwikkelingen in Badhoevedorp en Nieuw-Vennep wordt dit beleid vormgegeven. Afgelopen jaar zijn de uitvoeringsprogramma's voor centra met betrokkenen (vastgoed, ondernemers, gemeente en andere betrokkenen) geactualiseerd. In 2020 en 2021 is het gesprek met ondernemers vanwege de gevolgen van de coronacrisis geïntensiveerd. We hebben ingezet op ruimte voor ondernemers binnen de mogelijkheden van de landelijke coronamaatregelen en het ondersteunen van ondernemers.
06. Economische research en gegevensbeheer
Dit betreft onderzoek, analyse en publicatie van werkgelegenheidsstatistieken en andere economische rapportages zowel nationaal, regionaal als lokaal. Afgelopen jaar is een enquête gehouden onder de Haarlemmermeerse ondernemers met vragen over de werkgelegenheid en het vestigingsklimaat. Ook zijn de mutaties in werkgelegenheid en leegstand bij ondernemers, kantoren en winkels gemonitord en geanalyseerd. Afgelopen jaar is de corona monitor economie drie keer uitgekomen en aan de raad aangeboden.
07. Beheren en onderhouden van vastgoed niet voor de openbare dienst bestemd
Het betreft enkele objecten die om strategische of andere bijzondere redenen eigendom van de gemeente zijn. Bijvoorbeeld om de bijzondere aard of gebruik van het object (monument, kinderdagverblijf of (dienst)woning en dergelijke).