Beleidsdoel B: De doorstroming van alle vormen van vervoer en de bereikbaarheid van Haarlemmermeer dient op elk moment van de dag zo optimaal mogelijk te zijn.
Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?
De mobiliteitsvisie vormt het kader voor onze jaarlijkse activiteiten. Om dit kader inhoud te geven wordt ieder eerste jaar van een raadsperiode een investeringsagenda vastgesteld waarin de belangrijke projecten en ontwikkelingen op hoofdlijnen worden vastgesteld voor de dan volgende vijf jaar. Jaarlijks wordt bij de Uitvoeringsagenda een afweging gemaakt over de onderhoudsinvesteringen en de projectmatige bereikbaarheidsinvesteringen die het dan volgende jaar worden vastgesteld.
Activiteiten
01. Planuitwerking en voorbereiding regionale en lokale wegen. |
02. Planuitwerking slimme mobiliteit en regionale samenwerking. |
03. Planuitwerking (hoogwaardig) Openbaar Vervoer & uitvoeren OV-Halte-Halte vervoer. |
04. Planuitwerking fiets. |
05. Beleidsontwikkeling en toetsing parkeren. |
06. Monitoring en effectmeting. |
Toelichting
01. Planuitwerking en voorbereiding regionale en lokale wegen
We hebben scenario’s ontwikkeld voor de (ontwikkeling van de) bereikbaarheid van Cruquius. Later aangevuld met een brief aan de raad: Informatie over Rapport Bereikbaarheid Cruquius en gebiedsontwikking (2019.0058446). We zijn een Samenwerking Overeenkomst (SOK) aangegaan omtrent de realisatie van de modernisering van de Cruquiusbruggen en de realisatie van een fietsonderdoorgang langs de ringdijk in Cruquius met de provincie Noord-Holland en de Vervoerregio Amsterdam.
We hebben ook de studie Kruiswegcorridor samen met de provincie Noord-Holland en de vervoerregio afgerond. Na de probleemanalyse is een concept eindrapportage met maatregelen opgesteld. De maatregelen worden verder projectmatig uitgewerkt en in fases gerealiseerd. Met betrekking tot de maatregelen rondom de verkeersoverlast aan de westgrens van onze gemeente is eind mei van dit jaar het onderzoek naar mogelijke flankerende maatregelen per brief aan de raad aangeboden.
Tevens hebben we voor de realisatie van de Nieuwe Bennebroekerweg een intentieovereenkomst gesloten met de provincie Noord-Holland en de Vervoerregio Amsterdam en wordt er in een gezamenlijk projectteam gewerkt aan de voorbereiding van de planuitwerking. Daarnaast zijn de banden met de westelijke buurgemeenten aangehaald en wordt er zowel op projectniveau als naar aanleiding van het initiatief raadsvoorstel Regierol Bereikbaarheid Bollenstreek-Haarlemmermeer (2020.0002975) gesproken over verregaande samenwerking rondom de knelpunten aan de westelijke grens van onze gemeente.
02. Planuitwerking slimme mobiliteit en regionale samenwerking
In het kader van het project ‘connected transport corridors’ zijn er een aantal slimme verkeersregelinstallaties gerealiseerd en zijn er maatregelen aan inrichting en materieel uitgevoerd. Momenteel wordt er data verzameld via deze installaties om inzicht te krijgen in de mate van doorstroming van (vracht) verkeer rondom Schiphol zuid en de N201. Met deze data kan in het vervolg door middel van de slimme verkeersregelinstallaties worden gestuurd op de efficiënte doorstroming van (vracht) verkeer.
Ook is de pilot Smart parking van start gegaan. Daarnaast is de uitvoering van de maatregelen van de alliantie Groot Schiphol Bereikbaar verder gegaan en zijn de activiteiten van dit programma aangepast aan de uitdagingen rondom de coronacrisis (thuiswerken en veilig reizen). Met de gemeente Amsterdam is onderzocht wat de grensoverschrijdende effecten van Amsterdam Autoluw zouden zijn en is een pakket aan maatregelen en onderzoeken vastgesteld.
03. Planuitwerking (hoogwaardig) Openbaar Vervoer & uitvoeren OV-Halte-Halte vervoer
De realisatie van het project Hoogwaardig Openbaar Vervoer Aalsmeer Schiphol Zuid is gestart. De planuitwerking van de HOV Westtangent (Amsterdam Sloterdijk- Osdorp- Nieuw Sloten - Schiphol Plaza) is van start gegaan. De planuitwerking HOV Noordwijk-Lisse-Schiphol is voor het deelgebied Lisserbroek gestart. Daarnaast is uitgebreid gewerkt aan de planuitwerking van het doortrekken van de Noord/Zuidlijn (metro) tot aan Hoofddorp. Dit heeft uiteindelijk, na uitgebreide regionale samenwerking, geleid tot het voordragen van het project voor het groeifonds en het, onder voorbehoud van financiering hieruit, promoveren tot de verkenningsfase van het Meerjaren Investeringsprogramma Ruimte en Transport (MIRT).
04. Planuitwerking fiets
Op en rond Schiphol en tussen Hoofddorp en Aalsmeer is de planuitwerking en financiering van verschillende (snel)fietsroutes gestart en zijn in samenwerking met Schiphol en de MRA subsidies aangevraagd bij het Rijk voor realisatie. De portefeuillehouder Verkeer en vervoer zet zich als trekker van het onderwerp fiets binnen de MRA hier ook regionaal voor in.
05. Beleidsontwikkeling en toetsing parkeren
Er zijn verschillende verkennende onderzoeken gedaan naar mogelijke aanpassingen van parkeernormen voor bijvoorbeeld vrachtauto’s. De uitkomsten zullen in 2021 in een geactualiseerd parkeerbeleidsvoorstel en parkeerhandboek ter behandeling aan de raad worden aangeboden.
06. Monitoring en effectmeting
We hebben een monitoringsraamwerk ontwikkeld, waarbij we indicatoren hebben gekoppeld aan de in de mobiliteitsvisie gestelde ambities. Voor een groot deel van de geselecteerde indicatoren is een nulmeting uitgevoerd. Voor een aantal indicatoren zoals de gemiddelde rapportcijfers die bewoners geven aan de bereikbaarheid van voorzieningen, de bereikbaarheid van hun eigen buurt en de verkeersveiligheid in hun eigen buurt is dat nog niet gelukt, omdat het meten van deze indicatoren via de inwonerenquête loopt, welke vanwege de coronacrisis vertraging heeft opgelopen. We verwachten hier in de eerstvolgende monitoringsrapportage alsnog over te kunnen rapporteren. De eerste monitor zal worden aangeboden bij het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2022.