Beleidsdoel A: Een gemeente die verkeersveilig is per auto, met de fiets, te voet en het openbaar vervoer.
Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?
Ondanks de afname van het aantal ongevallen in de periode 2014-2017, maken we ons nu zorgen over een stijging van ongevallen bij met name ouderen en fietsers. Met het vaststellen van de Mobiliteitsvisie Haarlemmermeer (2018.0065348) hebben we onder meer vastgelegd dat we onze aanpak van verkeersveiligheid intensiveren en dat we meer mobiliteitsknelpunten willen aanpakken. Om het verkeersveiligheidsbeleid uit te voeren wordt intensief samengewerkt met andere partijen. Dit zijn andere wegbeheerders (provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat, Schiphol), Vervoerregio Amsterdam, politie Kennemerland, Veilig Verkeer Nederland, Fietsersbond en schoolbegeleidingsdienst OnderwijsAdvies. In 2020 is het eerste uitvoeringsprogramma mobiliteit opgeleverd voor de jaren 2020 en 2021.
Activiteiten
01. Duurzaam Veilig inrichten van wegen. |
02. Aanpak blackspots. |
03. Verkeerseducatie. |
04. Monitoring en effectmeting. |
Toelichting
01. Duurzaam Veilig inrichten van wegen
In mei 2020 hebben wij een nieuwe rotonde opgeleverd op de kruising Venneperweg-Oosterdreef in Nieuw-Vennep ter vervanging van de kruising met verkeerslichten. Hiermee zijn zowel de route naar het station als de schoolroutes een stuk veiliger geworden voor fietsers. Daarnaast zijn wij medio 2020 begonnen met het duurzaam veilig herinrichten van de Kinheim & Seevank in Zwanenburg naar 30 kilometer per uur. Ook zijn wij eind derde kwartaal van 2020 begonnen met de herinrichting van de Hoofdweg-Oostzijde in Lijnden. Daarbij wordt het deel buiten de bebouwde kom afgewaardeerd naar 60 kilometer per uur en wordt binnen de bebouwde kom een fietsstraat gerealiseerd.
Wij hebben rondom een aantal winkelcentra, buurthuizen en culturele centra blindengeleidelijnen aangebracht. Samen met Belangengroep Gehandicapten Haarlemmermeer (BGH) en stichting Bartiméus hebben wij in Haarlemmermeer actief aandacht gevraagd om de geleidelijnen vrij te houden. Wij hebben daarvoor samen een blauwe tegel ontwikkeld die ondersteunend aan de campagne “houd de lijn vrij" nu landelijk wordt ingezet om het vrijhouden van geleidelijnen te benadrukken. In oktober 2020 hebben wij de eerste blauwe tegel geplaatst, waarmee de uitrol is gestart.
02. Aanpak blackspots
In 2020 zijn, mede door de coronacrisis, minder fysieke projecten uitgevoerd dan gepland. Hierdoor is ook de aanpak van verkeersongevallenconcentraties (VOC) geraakt aangezien we bij deze aanpak vaak werk met werk maken. Wel hebben we in 2020 verschillende uitwerkingen gemaakt van maatregelen aan dit soort locaties wat ons in de gelegenheid stelt om in 2021 een groter aantal locaties aan te pakken.
03. Verkeerseducatie
Vanwege de coronacrisis heeft het Praktisch Verkeersexamen, de jaarlijkse fietsverlichtingsactie van de Fietsersbond en de BOB-campagne in 2020 niet plaatsgevonden. Voor het praktisch verkeersexamen geldt dat, als de situatie het toelaat, in 2021 gekeken wordt of de leerlingen die het verkeersexamen gemist hebben, alsnog mee kunnen doen. De BOB-campagne is niet gehouden, omdat de overheden gezamenlijk tot het standpunt kwamen dat dit ‘ontmoeting’ zou kunnen aanmoedigen, terwijl dit vanwege de coronamaatregelen juist ontmoedigd werd.
Wel hebben wij in 2020 met dank aan de Vervoerregio Amsterdam (VRA) en Veilig Verkeer Nederland (VVN) het aantal plekken waar “De Scholen zijn weer begonnen” spandoeken hangen structureel kunnen uitbreiden van 21 naar 30. Verkeersveiligheid rondom scholen vinden wij erg belangrijk en met de extra spandoeken wordt de zichtbaarheid en de bewustwording bij de start van het schooljaar extra vergroot. Ook hebben wij in 2020 via VVN de mogelijkheid gecreëerd om inwoners kosteloos buurtacties op het gebied van verkeer te helpen organiseren. VVN biedt hiervoor een palet aan mogelijkheden aan van foutparkeeracties tot bewustwordingsacties op het gebied van snelheid. Wij hebben dit initiatief ook gedeeld met de dorps- en wijkraden en hopen dat dit bijdraagt aan actieve bewustwording rondom verkeer en verkeersveiligheid.
04. Monitoring en effectmeting
We hebben een monitoringsraamwerk ontwikkeld, waarbij we indicatoren hebben gekoppeld aan de in de mobiliteitsvisie gestelde ambities. Zie beleidsdoel B: De doorstroming van alle vormen van vervoer en de bereikbaarheid van Haarlemmermeer dient op elk moment van de dag zo optimaal mogelijk te zijn.