Verbetering digitale dienstverlening en IT-innovatie
We verbeteren onze dienstverlening aan inwoners door meer te digitaliseren en slimmer te werken. Om dit te bereiken heeft de raad in 2017 ingestemd met de uitvoeringsagenda digitale dienstverlening en IT-innovatie (2017.0021302).
Om de doelen op dit gebied te realiseren zijn we in 2018 een programma Digitale Dienstverlening gestart.
Het programma Digitale Dienstverlening is nu afgesloten. De verbetering van onze digitale dienstverlening wordt vanaf 2020 vanuit de lijnorganisatie opgepakt. In de twee jaar van het programma zijn onder andere de volgende resultaten behaald:
- diverse digitale geografische kaarten(viewers) zijn ontwikkeld om informatie over een wijk of gebied te tonen op de gemeentewebsite. Daarnaast is voor de gemeentelijke organisatie een groot aantal themakaarten gemaakt die voor (de analyses van) complexe beleidsvraagstukken zoals de energietransitie en de Omgevingswet kunnen worden gebruikt;
- de afhandelprocessen van enkele aanvragen, meldingen en facturen zijn gedigitaliseerd. Zo verloopt de afhandeling sneller en zien we eenvoudiger wat de voortgang is. Onder andere voor het proces van meldingen openbare buitenruimte, aanvraag van APV-vergunningen of de starterslening;
- het aanbod, gebruik en beheer van online aanvraagformulieren (‘e-formulieren’) op de website is verbeterd. In het bijzonder noemen wij het digitale formulier voor het melden van gebreken in de openbare buitenruimte. Samen met inwoners hebben we het formulier toegankelijker en makkelijker gemaakt, doordat zij overal op basis van hun GPS-locatie een melding kunnen doen;
- de kwaliteit en toegankelijkheid van de website is verbeterd, ook voor inwoners die minder digitaal vaardig zijn of minder goed kunnen zien. Dit hebben we gedaan door monitoring op basis van innovatieve technieken en in samenspraak met inwoners en belangenverenigingen;
- onderzoek en kleinschalige pilots zijn gedaan met nieuwe digitale technologieën. Denk aan ‘blockchain’, ‘smart parking’, ‘chatbots’ en een ‘digitaal klantportaal’. De onderzoeken en pilots hebben laten zien dat deze nieuwe technologieën en concepten kansrijk zijn voor het verbeteren van de dienstverlening, maar het vervolg vraagt nog om verdere uitwerking en onderzoek;
- online gegaan met de tool Bereken Uw Recht op de gemeentewebsite. Hiermee kunnen inwoners op basis van enkele eenvoudige vragen achterhalen of zij recht hebben op inkomensondersteuning vanuit de gemeente.