Toelichting gewijzigde begroting 2024 - jaarrekening 2024

Beleidsdoel A

Tabel 37

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

Overig

-25

Totaal Baten

-25

Lasten

Overig

174

Totaal Lasten

174

Beleidsdoel B

Tabel 38

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

1. Klimaatmiddelen Rijk

-74

Overig

-76

Totaal Baten

-150

Lasten

1. Onderzoeken mobiliteit

205

2. Parkeren

143

3. Strategische Aanpak Mobiliteit

134

4. Buslijn 195

100

5. Klimaatmiddelen Rijk

74

6. Pont Rijsenhout

36

Overig

187

Totaal Lasten

879

Baten

1. Met het plaatsen van laadpalen hebben we een efficiëntieslag kunnen maken, waardoor er budget overgebleven is. Komend jaar wordt een een actieplan duurzame mobiliteit gemaakt. Hierdoor hebben wij in het afgelopen jaar minder middelen uit de Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid besteed.

Lasten

1. Enkele studies zijn goedkoper uitgevallen dan begroot en andere studies zijn door capaciteitsgebrek nog niet van start gegaan.

2. Er zijn minder parkeerplaatsen gehuurd ten behoeve van de werkzaamheden op het Apriscoterrrein in Hoofdorp. Daarnaast is er geld gereserveerd voor de vernieuwing van de laadpalen. Dit project is acht maanden uitgesteld vanwege externe factoren. Ten slotte is in het contract voor de parkeerautomaten ruimte opgenomen voor onvoorzien herstel of vervanging. De automaten hebben naar behoren gewerkt en er zijn bijna geen extra werkzaamheden uitgevoerd.

3. Tijdens de kwartiermakerfase van het programma Strategische Aanpak Mobiliteit (SAM) is de inzet van het programmateam beperkt geweest. Hierdoor werd het programmateam pas in het vierde kwartaal volledig ingezet. Hierdoor zijn de de middelen voor het programma SAM niet volledig benut.

4. De alternatieve route van lijn 195 binnen Badhoevedorp heeft niet gezorgd voor de verwachte hogere exploitatiekosten en de derving van de reizigersinkomsten is zeer beperkt gebleven. Hierdoor zijn de gemaakte kosten binnen de afgesproken drempel van het Convenant Beschikbare Wegen gebleven. Vervoerder en concessieverlener zagen daarom geen reden om kosten in rekening te brengen.

5. Zie voor een toelichting op de lagere lasten klimaatmiddelen Rijk de toelichting opgenomen bij de baten.

6. Door het vervangen van de pont in Rijsenhout zijn er minder onderhoudswerkzaamheden met betrekking tot de pontverbinding noodzakelijk geweest. Wel is er door het vervangen van de pont tijdelijk een pont gehuurd om de pontverbinding in stand te kunnen houden tijdens de werkzaamheden.

Reserves

Tabel 39

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Begroting

Werkelijk

Verschil

Onttrekking

Dekking afschrijvingslasten

259

259

0

Totaal Onttrekking

259

259

0

Storting

Dekking afschrijvingslasten

75

75

0

Totaal Storting

75

75

0