Beleidsdoel B: Door woonbeleid waarborgen van een toegankelijke en toekomstbestendige woningmarkt voor huidige en nieuwe inwoners van Haarlemmermeer.

Er is sprake van een krappe woningmarkt. De beschikbaarheid en betaalbaarheid van koop- en huurwoningen staat onder druk. Wij willen het beperkte aanbod zo eerlijk mogelijk verdelen. Om de sociale huurwoningen eerlijker te verdelen, hebben wij nieuwe regels voor woonruimteverdeling geïmplementeerd. Wij hebben opkoopbescherming ingevoerd om het opkopen van goedkope en middeldure koopwoningen door beleggers te beperken. Hierdoor blijven deze woningen zo veel mogelijk beschikbaar voor mensen die een woning willen kopen om er zelf in te wonen.

01. Implementeren nieuwe regels woonruimteverdeling en uitvoeren urgentieverklaring

02. Uitvoeren van prestatieafspraken en voorbereiden nieuwe prestatieafspraken met woningcorporaties

03. Uitvoeren van de starterslening

04. Realiseren van wonen met zorg

05. Huisvesten vergunninghouders

06. Formuleren beleid voor woonwagenbewoners

01. Implementeren nieuwe regels woonruimteverdeling en uitvoeren urgentieregeling

Met de gemeenten in de voormalige stadsregio Amsterdam hebben we een nieuw puntensysteem ontwikkeld voor het toekennen van de vrijkomende sociale huurwoningen van de woningcorporaties. In het nieuwe systeem krijgen woningzoekenden niet alleen wachtpunten voor de tijd dat zij ingeschreven staan als woningzoekenden. Zij krijgen daarnaast zoekpunten wanneer zij vaak genoeg reageren op het aanbod en in bijzondere omstandigheden ook situatiepunten. In 2023 hebben wij deze nieuwe regels ingevoerd. Doel van de nieuwe regels is een zo eerlijk mogelijke verdeling van het beperkte aanbod. Deze nieuwe regels geven mensen die met spoed een woning zoeken meer kans om een woning te vinden. De resultaten zijn pas na drie jaar meetbaar. Dan hebben mensen voldoende zoekpunten opgebouwd om daadwerkelijk meer kans te maken op een woning. Samen met de woningcorporaties en de andere gemeenten hebben wij een communicatiecampagne gevoerd over de nieuwe regels. Daarbij is onder andere gebruik gemaakt van filmpjes om de complexe informatie zo duidelijk mogelijk weer te geven. De urgentieregeling en de uitvoering daarvan bleven ongewijzigd.

In 2023 hebben wij met de corporaties en huurdersorganisaties uitvoering gegeven aan de prestatieafspraken 2021-2023. Zo hebben de woningcorporaties hun woningen zoveel mogelijk beschikbaar en betaalbaar gehouden voor de doelgroep. Wij hebben ontwikkelaars dringend verzocht om nieuwbouw van sociale huurwoningen onder te brengen bij woningcorporaties. Daarnaast zijn nieuwe prestatieafspraken opgesteld voor de periode 2024 tot en met 2027. Voor het eerst hebben wij een set afspraken gemaakt met alle corporaties die in Haarlemmermeer actief zijn. In de vorige periodes hadden wij met elke corporatie een aparte set afspraken.

03. Uitvoeren van de starterslening

Het wordt voor starters op de woningmarkt steeds moeilijker om een koopwoning te verkrijgen. Om het starters makkelijker te maken, kunnen zij een starterslening aanvragen. Er zijn 67 startersleningen verstrekt. Dat zijn er 16 meer dan in 2022.

04. Realiseren van beschermd wonen en wonen met zorg

Bij alle woningbouwprojecten hebben wij in de voorwaarden vooraf en in anterieure overeenkomsten opgenomen dat gelijkvloerse woningen groter dan 70 m2 levensloopbestendig moeten zijn. Dat maakt deze woningen geschikt voor mensen met lichte lichamelijke beperkingen en voor het leveren van lichte zorg in huis. De woningen van Woonzorg Nederland in de Foyer in Hoofddorp, waarvoor dit jaar de anterieure overeenkomst is getekend, worden zelfs geschikt voor mensen met meer beperkingen en voor zwaardere zorg, het Volledig pakket thuis (vpt).

05. Huisvesten vergunninghouders

In 2023 was de taakstelling voor het huisvesten van vergunninghouders 365. Voor 339 van hen is voor het einde van het jaar een nieuw thuis gevonden. Dit betekent dat we 2024 ingaan met een kleine achterstand van 26 personen. Naast het huisvesten van statushouders zijn er ook opvanglocaties geopend voor asielzoekers en Oekraïners. Ruim 900 asielzoekers werden door het Centraal orgaan opvang asielzoekers (COA) opgevangen op twee noodopvanglocaties. En circa 700 Oekraïners kregen tijdelijk onderdak op vier opvanglocaties. Ook werden 470 Oekraïners in huis opgevangen door particulieren in de gemeente.

06. Formuleren beleid voor woonwagenbewoners

In 2023 hebben wij in samenwerking met de woningcorporatie in een participatietraject met woonwagenbewoners beleid opgesteld. Het Woonwagenbeleid Haarlemmermeer is 7 december 2023 vastgesteld door de gemeenteraad.