Beleidsdoel B: De vervoersnetwerken zorgen in samenhang voor een goede bereikbaarheid die in balans is met de leefbaarheid.

Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?

Haarlemmermeer vormt de schakel tussen de MRA en Zuid-Holland. Door deze strategische locatie is een goed functionerend en robuust mobiliteitsnetwerk van lokaal, (boven)regionaal en zelfs internationaal belang. Omwille van de sterke groei in het aantal inwoners en het aantal banen, kent de gemeente een aantal grote uitdagingen mede op het gebied van verkeer en vervoer. Om dit in een leefbare omgeving te kunnen faciliteren zullen de principes van de Netwerkstudie Haarlemmermeer gevolgd moeten worden. De mobiliteitsvisie vormt daarbij het kader voor onze jaarlijkse activiteiten.. Om dit kader inhoud te geven wordt ieder eerste jaar van een raadsperiode een investeringsagenda vastgesteld waarin de belangrijke projecten en ontwikkelingen op hoofdlijnen worden vastgesteld voor de dan volgende vijf jaar. Jaarlijks wordt bij de Uitvoeringsagenda een afweging gemaakt over de onderhoudsinvesteringen en de projectmatige bereikbaarheidsinvesteringen die het dan volgende jaar worden vastgesteld.

Activiteiten

01. Beleidsuitwerking mobiliteit

02. Beleidsuitwerking en toetsing parkeren

03. Planuitwerking en voorbereiding

04. Waarborgen toekomstbestendige mobiliteit bij regionale en nationale studies en uitwerkingsplannen

05. Uitvoering vervoer, monitoring en effectmeting

Toelichting

01. Beleidsuitwerking mobiliteit

De mobiliteitsvisie biedt het kader voor onze inzet op mobiliteit. Met de Investeringsagenda 2024-2027 heeft de raad de accenten gelegd voor deze bestuursperiode. Deze zijn vervolgens uitgewerkt in het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2024. De Verkeersstructuurplannen voor Hoofddorp en Nieuw-Vennep zijn met belanghebbenden besproken en vastgesteld. Deze plannen zijn nodig om op lange termijn ervoor te blijven zorgen dat deze kernen bereikbaar, veilig en leefbaar blijven na de verdichting en woningbouw. Het concept Fietsplan in 2023 vrijgegeven voor inspraak. In het coalitieakkoord ‘Toekomstbestendig groeien’ is als doelstelling opgenomen dat de gemeente een Fietsplan zal realiseren. Dit is de basis voor concrete verbeteringen aan in het fietsnetwerk en de bijbehorende voorzieningen.

02. Beleidsuitwerking en toetsing parkeren

In 2023 is gewerkt aan een Vervolg integrale aanpak parkeren Stadscentrum Hoofddorp. De integrale aanpak parkeren Stadscentrum Hoofddorp richt zich op het bieden van voldoende toekomstige parkeergelegenheid in het stadscentrum, zowel voor de auto als de fiets. Ook bevat de integrale aanpak maatregelen om beter te sturen op het gebruik van de beschikbare parkeerplaatsen voor zowel inwoners als bezoekers. Dit is in februari in de raad vastgesteld.

03. Planuitwerking en voorbereiding
3a. Regionale en lokale wegen

Voor de realisatie van de opwaardering van de Weg om de Zuid in Hoofdorp is gestart met de uitwerkingsfase. Wij zijn voor dit project bevoegd gezag. Er is een nieuwe samenwerkingsovereenkomst met de provincie Noord-Holland en de VRA vastgesteld. De uitwerking verloopt in twee fasen. De eerste fase duurt ongeveer een jaar. In afwachting van de Weg om de Zuid treedt er een capaciteitsprobleem op bij de kruising Bennebroekerweg/Rijnlanderweg in Hoofddorp als gevolg van de geplande woningbouw. Om ervoor te zorgen dat woningbouwplannen door kunnen gaan, is een tijdelijke maatregel in procedure. Tegen het verkeersbesluit is bezwaar gemaakt. Daarvoor is inmiddels een zitting geweest bij de rechtbank. Uitspraak van de rechter wordt verwacht in het eerste kwartaal van 2024.

3b. (hoogwaardig) Openbaar vervoer en knelpunten

In het Bestuurlijk overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO-MIRT) 2022 heeft onze inspanning voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn (metro) tot aan Hoofddorp zijn vruchten afgeworpen. Dit plan gaat nu officieel verder onder de naam OV-verbinding Amsterdam – Haarlemmermeer. In december 2023 is een samenwerkingsovereenkomst getekend voor de verkenningsfase tussen de acht samenwerkende partijen voor deze verbinding. Het doel is om eind 2025 te komen tot een voorkeursbesluit. De kosten voor de verkenningsfase worden gedragen door het Rijk.
Het gebruik van het openbaar vervoer nam ook het afgelopen jaar weer toe, maar is in het algemeen nog altijd niet op het niveau van voor de coronaperiode. Met name in de spitsmomenten op dinsdag en donderdag is een enorme stijging te zien evenals het weekend. Op andere dagen en momenten blijft het OV-gebruik helaas nog flink achter. De vervoerders hebben met aantrekkelijke acties geprobeerd om reizigers terug te winnen. Wij hebben meegeholpen in het fysiek verspreiden van de acties onder andere naar de Voedselbank. Ook het aanbod van openbaar vervoer blijft nog ver achter. Dit komt door de hardnekkige personeelstekorten in het openbaar vervoer die zijn ontstaan door versnelde pensionering tijdens de coronaperiode, de nieuwe CAO waarmee het aantrekkelijker werd om eerder te stoppen met werken, het verhoogde ziekteverzuim onder chauffeurs en een lage instroom. Om een deel van de pieken op te vangen heeft Connexxion groter materieel ingezet, bijvoorbeeld op R-netlijn 340. De wijzigingen van busroutes in Badhoevedorp is slecht gevallen. Voor een deel is deze opnieuw gewijzigd als gevolg van de klachten (buslijn 195). Desondanks is de reizigerstevredenheid stabiel gebleven met een waardering van een 8,2. Daarmee scoorde ons gebied het hoogste cijfer van alle regionale busconcessies.
Een ander zorgpunt blijft de bediening van kleine kernen. Door de landelijk terugtrekkende beweging van het openbaar vervoer zijn reizigers aangewezen op alternatieven, zoals MeerOV. Echter ook RegioRijder – die MeerOV uitbaat – kende het afgelopen jaar flinke personeelstekorten. Hierdoor is voor een tijd ook MeerOV flink afgeschaald geweest en werd de reserveringstijd verlengd. Inmiddels hebben we met goede afspraken kunnen zorgen dat MeerOV de minimale reserveringstijd weer terug is naar één uur. De pre-planstudie naar het Hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) Haarlemmermeer zuidwest – aansluiting op HOV Noordwijk Schiphol bij Lisserbroek, via de geplande wijk Nieuw-Vennep west en Hoofddorp-zuid naar Hoofddorp station is afgerond. Op 30 januari 2024 hebben wij de pre-planstudie vastgesteld (10326916), waarna wordt gestart met de planstudie HOV Haarlemmermeer zuidwest.

3c. Langzaam verkeer, slimme mobiliteit en parkeren

We hebben de dekkendheid van het laadnetwerk voor elektrische auto's verbeterd door in te zetten op versneld plaatsen van laadpalen. Daarnaast hebben we onderzocht op welke manier het mogelijk is om op straat, vanuit de woning, laden mogelijk te maken. In 2024 leidt dit tot een aanpassing van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). De werkzaamheden aan de F200 in Halfweg zijn voor een belangrijk deel afgerond, alleen loopt het overleg nog over de kruising met de Werenweg. Hier wordt een heroriëntatie gedaan op de verkeersveiligheid van het ontwerp. Voor het doorfietspad langs de Hoek zijn de werkzaamheden gestart.

04. Waarborgen toekomstbestendige mobiliteit bij regionale en nationale studies en uitwerkingsplannen

Het project HOV Schiphol-Oost, Oude Meer en Rijk (SOOMR) lag stil als gevolg van capaciteitsgebrek bij de provincie Noord-Holland. Aan het einde van 2023 heeft de provincie aangegeven dit project weer op te pakken.
De gemeenteraad heeft in 2021 initiatief genomen om de regie op de regionale bereikbaarheid met de Noordelijke Duin- en Bollenstreek op te pakken. Op initiatief van de gemeenteraden van Haarlemmermeer en Teylingen vond in 2023 een vervolgbijeenkomst plaats. Raadsleden van de betrokken gemeenten en de leden van de twee Provinciale Staten spraken in de watertoren in Hillegom met elkaar over de noodzaak voor betere oost-westverbindingen. De gepresenteerde plannen benadrukten dat alleen door samen op te trekken de leefbaarheid, de verkeersveiligheid en de multimodale bereikbaarheid echt verbeterd kunnen worden. Op 10 november 2023 spraken de bestuurders van de Noordelijke Duin- en Bollenstreek en Haarlemmermeer met elkaar af te willen samenwerken aan de verbetering van de bereikbaarheid, de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in de regio Noordelijke Duin- en Bollenstreek en Haarlemmermeer. Het gaat hier om de provincies Noord- en Zuid-Holland, de samenwerkingsverbanden Holland Rijnland en VRA en de gemeenten Haarlemmermeer, Hillegom, Lisse, Teylingen en Noordwijk. De beoogde samenwerking is vastgelegd in de startnotitie ‘Op weg tussen duin, bollen en polder’.
Rijkswaterstaat gaat vier kunstwerken (bruggen, viaducten) in de A44 renoveren of vervangen. Drie hiervan liggen in onze gemeente. De impact van de werkzaamheden is groot. De gemeente kijkt kritisch mee om kansen voor natuur, water en bereikbaarheid in het project op te nemen of, in ieder geval, voor de toekomst niet onmogelijk te maken. Rijkswaterstaat maakt daarnaast, uiteraard met inbreng van de gemeente, ook een bereikbaarheidsplan over hoe om te gaan met het verkeer tijdens de bouwperiodes.
In oktober hebben wij de samenwerkingsafspraken Zuid-Kennemerland – Haarlemmermeer getekend. Door samen op te trekken vergroten de gemeenten de kansen om bij belangrijke partners, zoals de MRA en het Rijk, belangrijke vraagstukken op de agenda te krijgen en aan te pakken.

05. Uitvoering vervoer, monitoring en effectmeting

Voor de uitvoering vervoer, monitoring en effectmeting wordt verwezen naar beleidsdoel A.