Beleidsdoel A: Een gemeente die verkeersveilig is per auto, met de fiets, te voet en het openbaar vervoer.

Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?

Ondanks onze inspanningen zien we dat het afgelopen jaar het aantal verkeersongevallen wederom is gestegen, conform landelijke trends. Qua aantal verkeersongevallen zitten we nog wel 16% onder 2019, maar qua verkeersslachtoffers zitten we bijna weer op het niveau van 2019. De meeste slachtoffers vielen het afgelopen jaar onder inzittenden van personenauto’s, gevolgd door bestuurders van bromfiets+ (hier vallen ook scootmobielen, brommobielen, e-steps en dergelijke onder) en daarna niet-elektrische fiets. Met het vaststellen van de Mobiliteitsvisie Haarlemmermeer hebben we onder meer vastgelegd dat we onze aanpak van verkeersveiligheid intensiveren en dat we meer mobiliteitsknelpunten willen aanpakken. Om de verkeersveiligheid te verbeteren wordt intensief samengewerkt met andere partijen. Dit zijn andere wegbeheerders (provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat, Schiphol), VRA, regio-eenheid Noord-Holland en het basisteam Haarlemmermeer van de politie, Veilig Verkeer Nederland, Fietsersbond en uitvoeringsorganisatie Verkeer & Meer.

Activiteiten

01. Duurzaam veilig inrichten van wegen

02. Aanpak verkeersongevallen en knelpunten

03. Verkeerseducatie

04. Monitoring en effectmeting

Toelichting

01. Duurzaam Veilig inrichten van wegen

We zijn in 2021 begonnen met het toekomstbestendig maken van de Spaarndammerdijk in Spaarndam. Dit is tegelijkertijd gedaan met het maken van een veilige inrichting, met name voor fietsers. Dit project is afgerond. Gelijktijdig met onderhoudsprojecten aan ons wegennet hebben we meer wegen 'Duurzaam Veilig' ingericht door werk-met-werk te maken. Het gaat onder andere om:

  • Rozenburg: de kruising Beechavenue/Aalsmeerderweg;

  • Rijsenhout: aanvullende maatregelen op het kruispunt Aalsmeerderweg-Bennebroekerweg en is bij Den Adelszwet een voetpad aangelegd;

  • Nieuw-Vennep: op de Sarabande de rijbaan verbreed;

  • Badhoevedorp: op de Einsteinlaan en omgeving zijn aanvullende 30 km/u maatregelen gerealiseerd;

  • een plateau aangebracht op de Bennebroekerweg-N205;

  • de Haarlemmerstraatweg in Halfweg en het UNO-terrein in Hoofddorp zijn voorzien van drempels;

  • drempels en verkeersplateaus aangebracht op de volgende locaties: de Cort van der Lindenstraat, Julianastraat, de Polanenstraat en de Burgemeester Simonsstraat in Halfweg, de Olmenlaan-Essenlaan in Zwanenburg en Marga Klompésingel in Hoofddorp.

02. Aanpak verkeersongevallen en knelpunten

We zijn verder gegaan met het uitvoeren van maatregelen op belangrijke locaties met een verhoogde verkeersongevallenconcentratie (VOC). Begin 2023 hebben we verdere aanpassingen gemaakt aan het kruispunt Bennebroekerweg/Aalsmeerderweg in Rijsenhout, waarbij we expliciete wensen van de omgeving hebben meegenomen in de uitwerking. Ook hebben we eind 2023 de aanpassingen op het kruispunt Beechavenue/Aalsmeerderweg in Hoofddorp gerealiseerd. Dit is historisch gezien een belangrijke VOC geweest. Voor de Paxlaan in Hoofddorp hebben we – met name voor het deel bij de scholen – een uitvoerige studie gedaan naar mogelijke verkeersveiligheidsmaatregelen. De resultaten hiervan zijn met de raad gedeeld. Deze maatregelen worden waar mogelijk door middel van werk-met-werk opgepakt en anders in de komende jaren verder uitgewerkt.
Tot slot hebben wij een succesvolle aanvraag gedaan voor handhavingscamera’s (flitspalen) op de Van Heuven Goedhartlaan bij de kruising met de Altenburg en Asserweg in Hoofddorp. Vooruitlopend op de camera’s uit de nieuwe aanbesteding heeft het Openbaar Ministerie twee oudere type camera’s geplaatst uit de reservevoorraad, zodat in de tussentijd gehandhaafd wordt op dit kruispunt. Hiermee moet dit kruispunt – waar veel scholieren oversteken – nog veiliger worden. De eerste fase van de Visie Ringdijk en Ringvaart is uitgevoerd en een evaluatie is opgesteld.

03. Verkeerseducatie

Ook het afgelopen jaar hebben we ons volop ingezet voor bewustwording en lessen in het verkeer. Zo hebben wij de 'Met elkaar overweg' campagne voorzien van een lokaal accent: de combinatie met agrarisch verkeer en het oogstseizoen in grote delen van onze polder. Ook onze jongeren hebben het afgelopen jaar extra aandacht gekregen. Samen met het BOB-campagneteam hebben we tijdens MeerLive jongeren op speelse wijze door middel van een BOB-afspraak de gevaren van alcohol achter het stuur meegegeven en handvatten aangereikt om hier bewust mee om te gaan. Maak vóór het feestje - of in ieder geval voordat er alcohol geschonken wordt - afspraken hoe je veilig thuis komt!
Samen met de Fietsersbond en de politie is tijdens de Week van de Fietsverlichting ook aandacht gevraagd voor het gebruik van (juiste) fietsverlichting, zeker in de donkere maanden. Hierbij hebben wij de Fietsersbond ook weer ondersteund bij hun fietsverlichtingsactie in het centrum van Hoofddorp.
Afgelopen jaar is er vanuit Verkeer & Meer extra aandacht gevraagd voor kinderen in het verkeer tijdens de Week van het Verkeer. Deze keer stond het thema ‘Laat je zien’ centraal. Zichtbaar zijn en opvallen in het verkeer is onderdeel van een verkeersveilige omgeving. Hierbij zijn veel tips gegeven aan kinderen, zodat ze goed opletten en opvallen in het verkeer. Op IKC De Lente in Abbenes is volop aandacht besteed aan deze week. Hier werd in elke groep bijgehouden hoe de kinderen die week naar school gingen, zijn er spelletjes gespeeld en zijn de fietsen gecontroleerd op veiligheid. Ook kwamen er gastsprekers langs. Voor IKC De Lente is verkeerseducatie niet nieuw, zij gaan namelijk geregeld met de kinderen het dorp in om verkeer in de praktijk te oefenen.
Ook dit jaar hebben zowel het Praktisch Verkeersexamen van Veilig Verkeer Nederland en de jaarlijkse fietsverlichtingsactie van de Fietsersbond weer kunnen plaats vinden. Vrijwel alle scholen in onze gemeente hebben meegedaan. De spandoeken voor de campagne “Onze scholen zijn weer begonnen” zijn ook afgelopen jaar weer op 20 plaatsen opgehangen. Verkeersveiligheid rondom scholen vinden wij erg belangrijk en met de spandoeken wordt de zichtbaarheid en de bewustwording bij de start van het schooljaar extra vergroot.
In het kader van verkeersveiligheid rondom scholen hebben wij naar aanleiding van het kindervragenuur van juni 2023 een actie gehouden bij de Montessorischool in Hoofddorp in september 2023. Hierbij zijn samen met de politie en leerlingen van de groepen 6, 7 en 8 onder andere auto’s staande gehouden, waarbij de leerlingen onder begeleiding van de wijkagent in gesprek gingen met de bestuurders die volgens metingen met een lasergun te hard reden.

04. Monitoring en effectmeting

De mobiliteitsmonitor 2021-2022 is in juni 2023 gestuurd aan de gemeenteraad. De Rekenkamer (RK) heeft in 2023 een opvolgonderzoek gedaan naar bereikbaarheidsbeleid. Op de aanbevelingen hebben wij gereageerd en de raad heeft de aanbevelingen overgenomen. Wij zijn verheugd dat de RK constateert dat er al veel goed gaat en aangeeft dat wij een belangrijk deel van de aanbevelingen uit 2018 hebben opgevolgd. Voor het monitoren van de beleving van het mobiliteitssysteem houdt het college vast aan landelijke en regionale bronnen. Hoe activiteiten bijdragen aan de doelen en ambities hebben we verwerkt in de Mobiliteitsmonitor Haarlemmermeer en de Investeringsagenda Mobiliteit. De samenhang in het mobiliteitsbeleid en een overzicht van het beleid hebben we toegelicht in een brief aan de raad en een overzicht van het beleid nemen we drie maal per jaar op in de Voortgangsrapportage Mobiliteit.