Beleidsdoel B: Het verzekeren van de doelmatige en slagvaardige hulpverlening op het gebied van brandweerzorg, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening.

Onder dit beleidsdoel valt de aanpak van fysieke veiligheid. Onze inzet is om branden, zware ongevallen en rampen zoveel mogelijk te voorkomen. Haarlemmermeer en de VRK hebben een groot risicoprofiel, vooral veroorzaakt door de aanwezigheid van de luchthaven Schiphol en Tata Steel in de IJmond en het Noordzeekanaal(gebied). Bij een calamiteit willen wij zo adequaat mogelijk kunnen reageren. In 2022 is er gewerkt aan een nieuw regionaal risicoprofiel en regionaal beleidsplan crisisbeheersing. De verwachting is dat deze na de zienswijze trajecten in de raden in 2023 worden vastgesteld door het Algemeen Bestuur.

01. Het voorkomen van brand

02. Deelnemen aan de gemeenschappelijke regeling VRK

03. Uitvoeren van inspecties op de brandveiligheidsvoorschriften

04. Goede voorbereiding op crisis en incidenten

01. Het voorkomen van brand

De coronatijd heeft veel activiteiten van voorlichting stilgezet, zoals de woningbezoeken bij ouderen, brandweer op school en publieksvoorlichtingen. Door deze periode is een groot deel van de ambassadeurs gestopt met hun activiteiten. Dit heeft ertoe geleid dat de brandweer is gaan werven voor nieuwe ambassadeurs brandveilig leven. De nieuwe groep ambassadeurs is inmiddels opgeleid en zijn van start gegaan met de woningbezoeken en gastlessen op de basisscholen.

02. Deelnemen aan de gemeenschappelijke regeling VRK

Binnen de gemeenschappelijke regeling VRK zijn vele onderwerpen aan de verschillende bestuurstafels besproken. Naast uiteraard alle bedrijfsvoering aangelegenheden is er ook in 2022 weer veel overleg geweest over de uitvoeringsaspecten van de coronacrisis en opvolgend de Oekraïnecrisis waardoor een grote vluchtelingenstroom op gang kwam. Andere onderwerpen van overleg waren de evacuatie van Afghanen na de machtsoverdracht in dat land. Tenslotte is er naast de reguliere bedrijfsvoeringsaspecten gesproken over de nieuwe wet Gemeenschappelijke Regelingen en de consequenties hiervan voor de VRK. De verwachting is dat de nieuwe gemeenschappelijke regeling VRK, na de zienswijze van de raden in 2023 door het Algemeen Bestuur wordt vastgesteld.

03. Uitvoeren van inspecties op de brandveiligheidsvoorschriften

De sector risicobeheersing is betrokken bij de advisering over diverse (geplande) opvanglocaties voor vluchtelingen en asielzoekers. Dat vraagt veel tijd en energie voor ad-hoc vragen die snel moeten worden beantwoord. Zo is er de behoefte om te huisvesten en te koken in (kantoor-)gebouwen die daar niet voor bedoeld zijn. Dat vraagt om maatwerkoplossingen. De normale procedures en voorschriften kunnen niet altijd voorzien in wat er gevraagd wordt. Er wordt geïmproviseerd op procesniveau en op inhoud om dingen mogelijk te maken en toch verantwoord veilig.

De festivalsector kampt met personeelstekort. Dit is onder andere merkbaar in de aangeleverde planvorming. Die is vaker van onvoldoende kwaliteit. Dit komt doordat veel kennis bij organisatoren is vertrokken als gevolg van de coronacrisis. De capaciteitstekorten maken dat adviesaanvragen soms laat worden ingediend waardoor meer druk op de medewerkers van de sector risicobeheersing ontstaat. Het is gelukt om controles op alle evenementen uit te voeren waar dit gewenst was. Op de C-categorie evenementen (hoog risico) vond in ieder geval een schouw en toezicht plaats.

04. Goede voorbereiding op crisis en incidenten

Ondanks het feit dat de coronacrisis in het begin van het jaar zorgde voor beperkte capaciteit en praktische beperkingen op het gebied van onder andere planvorming, opleidingen en oefeningen, is in 2022 toch de continuïteit en goede voorbereiding op ‘reguliere’ incidenten en crisis door de VRK gewaarborgd. Door de evaluatiepunten uit incidenten en oefeningen te verwerken in de planvorming en opleidingen blijven de plannen actueel en de mensen werkzaam in de crisisbeheersing goed voorbereid op alle typen crises.

De gemeentelijke crisisorganisatie is in 2022 onder andere flink ingezet bij de opvang van Oekraïense vluchtelingen, noodopvang van asielzoekers en vluchtelingen uit Afghanistan. De vluchtelingen zijn in enkele hotels in onze gemeente ondergebracht.

Het Crisisbestrijdingsplan Schiphol wordt jaarlijks geactualiseerd en eenmaal per vier jaar vastgesteld door het Algemeen Bestuur van de VRK. Het plan is eind 2022 vastgesteld door het Algemeen Bestuur.