Beleidsdoel A: Een veilige woon- en leefomgeving voor inwoners, ondernemers en bezoekers in de gemeente Haarlemmermeer.

Onder dit beleidsdoel valt de aanpak van de ‘sociale veiligheid’. Wij willen bijvoorbeeld het aantal High Impact Crimes, de overlast door personen met verward gedrag, jeugdoverlast en -criminaliteit verminderen. We willen en moeten voorkomen dat de onderwereld structureel verweven raakt met de bovenwereld waardoor de rechtsorde in gevaar kan komen. We willen dat de problematiek met betrekking tot extremisme en radicalisering in onze gemeente klein en beheersbaar blijft. Ook willen we samen met onze veiligheidspartners voor andere veiligheidsthema’s, zoals de aanpak van jeugdoverlast en evenementenveiligheid, andere activiteiten uitvoeren die bijdragen aan een veilige woon- en leefomgeving.

01. Verbeteren veiligheidsgevoel in eigen buurt

02. Versterken van de keten ‘zorg-veiligheid’

03. Aanpak ondermijning/georganiseerde criminaliteit

04. Integraal samenwerken aan contraterrorisme, extremisme en radicalisering (CTER)

05. Handhaven maatregelen coronacrisis

06. Aanpak cybercrime

01. Verbeteren veiligheidsgevoel in eigen buurt

We hebben bijgedragen aan het verbeteren van het gevoel van veiligheid in eigen buurt door de uitvoering van gebieds- en themagerichte acties en interventies, uit het uitvoeringsprogramma veiligheid 2022. Ook de inzet van informatie gestuurde handhaving en de uitvoering van de gebiedshandhavingsplannen zijn gericht geweest op deze activiteit. Er zijn online vragenlijsten over veiligheid uitgezet bij het digipanel, de dorps- en wijkraden en ondernemers via de Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO)-trajecten en het HOP (Haarlemmermeers Ondernemers Platform). Naast de online vragenlijsten zijn er ook vijftien verdiepende interviews gehouden met inwoners en ondernemers over veiligheid in Haarlemmermeer. Deze portretten geven een lokale kleur aan hoe inwoners en ondernemers aankijken tegen veiligheid. Eerder hebben we in samenwerking met het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) het onderzoek Veiligheidsmonitor 2021 uitgevoerd als een 1-meting ten opzichte van de 0-meting in 2019. In de veiligheidsmonitor geven inwoners antwoord op vragen over het gevoel van veiligheid in eigen buurt, over de sociale cohesie en de leefbaarheid in hun buurt. Ook maakt de veiligheidsanalyse duidelijk in welke mate men slachtoffer is geworden van bepaalde vormen van criminaliteit.

02. Versterken van de keten ‘zorg-veiligheid’

We hebben geïnvesteerd in de relatie met zorg- en veiligheidspartners en het Zorg- en Veiligheidshuis Kennemerland. Daarnaast hebben we de verbinding gelegd tussen partners die elkaar (nog) niet kenden en reeds bestaande contacten verstevigd.

Er is een start gemaakt met de inrichting van een Lokale Zorg- en Veiligheidskamer. Sinds de zomer pakt een casusregisseur casuïstiek op waarbij sprake is van meervoudige problematiek en een veiligheidsrisico voor de inwoner zelf of diens omgeving. Indien nodig, organiseren we een overleg waarbij alle betrokken zorg- en veiligheidspartners gezamenlijk afstemmen over een plan van aanpak.

Tevens is er een start gemaakt met de aanpak van woonoverlast. Dit betekent bijvoorbeeld dat we in gesprek gaan met de overlastveroorzaker en omwonenden.

03. Aanpak ondermijning/georganiseerde criminaliteit

Het afgelopen jaar zijn meerdere integrale controles uitgevoerd in samenwerking met onder andere de politie en de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG). Tijdens deze controles zijn meerdere misstanden aangetroffen die door de afzonderlijke partners zijn aangepakt. Deze controles hebben op bedrijventerrein De Liede in Vijfhuizen plaatsgevonden maar ook bij bedrijfspanden en woningen in de rest van Haarlemmermeer. Ook is het aantal prostitutiecontroles geïntensiveerd waarbij er meerdere keren illegale prostitutie is aangetroffen waarop bestuurlijke maatregelen zijn genomen. Haarlemmermeer is aangesloten bij Meld Misdaad Anoniem. Er zijn in totaal 116 anonieme meldingen binnengekomen over verschillende zaken zoals hennepkwekerijen, uitkeringsfraude en huiselijk geweld. Dit zijn minder meldingen dan in 2021. Dit kan mogelijk verklaard worden vanwege een verhoogd aantal meldingen over overtredingen van coronamaatregelen in 2021. Al deze meldingen worden door ons en/of externe partners opgevolgd.

Binnen het Programma Aanpak Ondermijning Schiphol (PAOS) is extra aandacht geweest voor de locatiegerichte aanpak op Schiphol-Oost en de bagagekelder. Vanuit de branchegerichte aanpak is focus gelegd op het borgen van de ondermijningsaanpak binnen de Schoonmaak en Catering. Daarnaast is besloten om de weerbaarheid van pashouders binnen de vrachtbranche te prioriteren. Ook de integriteit van Schipholpashouders is en blijft een aandachtspunt. Vanuit het PAOS is met succes een beroep gedaan op structurele middelen die door het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) beschikbaar zijn gesteld voor de mainportaanpak. Vanaf 2023 wordt structureel € 3,5 miljoen beschikbaar gesteld.

Het afgelopen jaar is de regionale visie vertaald naar een lokale aanpak. Deze bestaat uit verschillende onderdelen; preventie, detectie en repressie. We hebben geïnvesteerd in de basis op orde, waaronder het verzorgen van deskundigheidsbevordering van gemeentelijke functionarissen en de opgedane kennis en praktische handelingsperspectieven up-to-date houden. Daarnaast investeren we structureel op de relatie met diverse groepen in de samenleving. Deze aanpak heeft ertoe geleid dat er diverse signalen binnengekomen en geduid zijn. De coronaperiode heeft polarisatie tussen verschillende groepen in de samenleving versterkt. Dit heeft ervoor gezorgd dat er nog meer geïnvesteerd moet worden op preventie in het onderwijs.

05. Handhaven maatregelen coronacrisis

Het afgelopen jaar hebben we deels nog inzet moeten plegen op de handhaving van de coronamaatregelen. Het hoogtepunt hiervan lag in het eerste kwartaal van 2022, waarbij de handhaving met name toegespitst was op de controle van de toegangsbewijzen en QR-codes. Sinds het voorjaar van 2022 zijn de eerder geldende coronamaatregelen vervallen. Alhoewel het coronavirus niet weg is, golden er vanaf maart slechts nog adviezen en was handhaving hierop niet meer nodig.

06. Aanpak cybercrime

We hebben deelgenomen aan regionale preventieprojecten voor de aanpak van cybercrime. Deze projecten richten zich op: slachtofferpreventie, daderpreventie en preventie van facilitators. De regionale projecten zijn mogelijk gemaakt door het samenwerkingsverband Noord-Holland Samen Veilig. We hebben ingezet op preventie gericht op het bereiken van diverse doelgroepen, zowel kinderen/jongeren als oudere inwoners.