Toelichting gewijzigde begroting 2022 - jaarrekening 2022

Beleidsdoel A

Tabel 43

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

1. Anterieure overeenkomsten

605

Overig

143

Totaal Baten

748

Lasten

1. Anterieure overeenkomsten

-706

2. Stadcentrum Hoofddorp

-350

3. Versnelling Woningbouw

301

4. Omgevingswet

184

Overig

23

Totaal Lasten

-548

Baten

1. Jaarlijks worden de niet afgesloten projecten van kleinschalige woningbouw en anterieure overeenkomsten overgeboekt naar de balans. De hoogte van deze mutatie wordt ingeschat bij de najaarsrapportage en verloopt zowel over de baten- als de lastenzijde en is per saldo neutraal (zie lasten). Het verschil van € 100.000 is de bijdrage aan de reserve Ruimtelijke Investering Haarlemmermeer (RIH) voor kleinschalige woningbouwprojecten. Deze is lager dan geraamd doordat de ramingen voor de afdracht gebaseerd zijn op de verwachting dat na het afsluiten van de anterieure overeenkomst het ruimtelijke besluit wat hiervoor nodig is ook daadwerkelijk onherroepelijk wordt. Pas bij het onherroepelijk worden van het besluit kan de RIH bijdrage worden geïnd. Dit zorgt soms voor niet voorzienbare vertraging door beroep en bezwaar. Door deze niet voorzienbare vertraging kon een deel van de verwachte inkomsten niet geïnd worden en worden nu in 2023 verwacht.

Lasten

1. Zie voor een toelichting op de hogere lasten van de anterieure overeenkomsten de toelichting opgenomen bij de baten.

2. Binnen het programma Stadscentrum Hoofddorp zijn de werkzaamheden uitgebreid, zijn sommige zaken in een stroomversnelling gekomen en zijn er nieuwe initiatieven opgepakt. Daarom zijn er meer werkzaamheden verricht dan aanvankelijk was voorzien.

3. Wegens capaciteitsgebrek zijn verschillende werkzaamheden en onderzoeken vertraagd en worden in 2023 uitgevoerd. We stellen daarom voor om het restantbudget over te hevelen naar 2023.

4. Door krapte op de arbeidsmarkt is het niet voldoende gelukt om vaste krachten of inhuur te vinden, waardoor werkzaamheden uit 2022 en volgende jaren doorschuiven naar 2023 en volgende jaren. In de Najaarsrapportage 2022 is er reeds overgeheveld naar 2025, zodat het driejarige budget beschikbaar blijft voor het maken van het Omgevingsplan Haarlemmermeer. Tijdens de najaarsrapportage was de verwachting dat we in het laatste kwartaal van 2022 meer interne kosten zouden hebben dan uiteindelijk zijn gerealiseerd. Omdat het belangrijk is om het budget beschikbaar te houden voor het maken van het Omgevingsplan Haarlemmermeer, wordt voorgesteld om het resterende bedrag ook over te hevelen naar 2025, zodat er voor 2023, 2024 en 2025 zekerheid is over het budget en de werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden.

Beleidsdoel B

Tabel 44

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

1. Grondexploitaties

-6.891

2. Verkoop gemeentelijk vastgoed

445

3. Subsidie verduurzaming glastuinbouw

214

Overig

197

Totaal Baten

-6.035

Lasten

1. Grondexploitaties

-3.383

2. Energietransitie

-391

Overig

-67

Totaal Lasten

-3.841

Baten

1. De lagere baten ten opzichte van de begroting (standlijn tMPG 1 juli 2022) worden veroorzaakt door € 5,3 miljoen lagere omzet bij de grondexploitaties. Daarnaast is er zo'n € 1,6 miljoen minder aan voorzieningen vrijgevallen. In het MPG met de standlijn 1 januari 2023 worden deze punten ook toegelicht. Deze lagere baten worden, evenals de lasten, geactiveerd op de balanspost voorraden en vallen binnen de geautoriseerde kredieten.

2. In 2018 is gestart met het afstoten van vastgoed dat geen beleidsmatig of strategisch doel meer dient waaronder:
- de verkoop van het bloot eigendom van de Gersteweg 47-49 te Nieuw-Vennep;
- de verkoop van het bloot eigendom van Burgemeester Jansoniushof 11 te Hoofddorp. Deze verkopen leveren een incidenteel voordeel op.

3. Het restant van de subsidie ILG/FES ten behoeve van de verduurzaming van de glastuinbouw was groter dan de wij volgens de vaststelling moesten terugbetalen.

Lasten

1. De hogere lasten ten opzichte van de begroting (standlijn tMPG 1 juli 2022) worden veroorzaakt door € 0,641 miljoen hogere uitgaven bij de grondexploitaties. Daarnaast is er voor de grondexploitaties een extra voorziening gedaan van € 2,742 miljoen. In het MPG met de standlijn 1 januari 2023 worden deze punten ook toegelicht. Deze hogere lasten worden, evenals de baten, geactiveerd op de balanspost voorraden en vallen binnen de geautoriseerde kredieten.

2. Bij de voorjaarsrapportage was er geanticipeerd op minder uitgaven in 2022 doordat de incidentele middelen pas laat in het jaar ontvangen waren. Daarom is een deel van de middelen met de voorjaarsrapportage doorgeschoven naar 2023. Echter vanwege urgentie en versnelling van uitvoering van de programmatische aanpak zijn er toch meer kosten gemaakt in het laatste kwartaal van 2022 waardoor er een overschrijding is ontstaan. Wij stellen voor om de overschrijding in mindering te brengen op het naar 2023 doorgeschoven budget.

Beleidsdoel C

Tabel 45

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

1. Leges Wet algemene bepalingen omgevingsrecht-Wabo

1.120

Overig

135

Totaal Baten

1.255

Lasten

1. Administratieve verschuiving

-4.428

Overig

-7

Totaal Lasten

-4.435

Baten

1. Er waren onzekerheden met betrekking tot de inkomsten van leges uit aanvragen voor vergunningen op basis van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Het was in deze periode met economische onzekerheid (onder andere de Oekraïnecrisis en de energiecrisis) niet zeker of alle geraamde inkomsten gerealiseerd zouden gaan worden. De legesinkomsten zijn in 2022 uiteindelijk hoger dan begroot. Door de gestegen vraag naar bouwmogelijkheden en grote (woning)projecten zijn meer leges verantwoord.

Lasten

1. Conform de Informatie voor Derden (Iv3) – Informatievoorschrift Gemeenten en Gemeenschappelijke regelingen moeten de kosten van de Omgevingsdienst verantwoord worden onder het programma Ruimtelijke ontwikkelingen, beleidsdoel C voor wat betreft de taken op gebied van bouw- en woningtoezicht en onder het programma Kwaliteit fysieke omgeving, beleidsdoel E voor de taken op gebied van milieubeheer. In de begroting is met deze verdeling geen rekening gehouden. Deze administratieve aanpassing veroorzaakt het verschil.

Reserves

Tabel 46

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Begroting

Werkelijk

Verschil

Onttrekking

Algemene reserve grondzaken

17.205

11.246

-5.960

Schaalsprong

1.060

970

-90

Totaal Onttrekking

18.265

12.216

-6.050

Storting

Algemene reserve grondzaken

16.663

10.364

6.299

Dekking afschrijvingslasten

700

700

0

Pionier-BOLS

882

881

0

Ruimtelijke Investeringen Haarlemmermeer (RIH)

2.089

3.663

-1.575

Schaalsprong

8.213

4.918

3.295

Totaal Storting

28.546

20.527

8.020

Onttrekkingen

Algemene reserve grondzaken

Voor nadere informatie over de onttrekkingen en stortingen aan en in de Algemene reserve grondzaken verwijzen wij naar het Meerjarenperspectief Grondzaken (1-1-2023). Bij de balans is een uitgebreide toelichting opgenomen op de mutaties van deze reserve.

Schaalsprong

De jaarlijkse 5% begrote studie- en onderzoeksbudget uit de reserve schaalsprong is niet volledig benut in 2022. Dit leidt tot een lagere onttrekking.

Stortingen

Algemene reserve grondzaken

Voor nadere informatie over de onttrekkingen en stortingen aan en in de Algemene reserve grondzaken verwijzen wij naar het Meerjarenperspectief Grondzaken (1-1-2023). Bij de balans is een uitgebreide toelichting opgenomen op de mutaties van deze reserve.

Ruimtelijke Investeringen Haarlemmermeer (RIH)

Het verschil tussen de verwachte kosten en de ramingen ligt in het feit dat er bij beide ontwikkelingen de RIH wordt afgerekend op moment dat het ruimtelijke besluit, het bestemmingsplan, of het ruimtelijke besluit/omgevingsvergunning er ligt. Dit zorgt voor soms voor niet voorziene vertraging door bijvoorbeeld beroep of bezwaar maar er kan ook versnelling optreden wanneer er meer wordt verkocht door de ontwikkelaar waardoor het project eerder van start kan gaan en daarmee ook de bijdrages voor de RIH geïnd kunnen worden. Ondanks de bijstellingen in de najaarsrapportage kunnen er dan verschillen met de begroting ontstaan. De opbrengst over 2022 is mede daarom hoger dan verwacht. Het RIH totaal is echter ongewijzigd gebleven ten opzichte van de verwachtingen.

Schaalsprong

Vanuit de Algemene reserve grondzaken is € 4,95 miljoen minder afgeroomd en in deze reserve gestort. Voor nadere informatie over de stand van de Algemene reserve grondzaken verwijzen wij naar het MPG 2023.
Bij de vaststelling van de Jaarstukken 2021 is besloten het netto-rekeningresultaat van 2021 van € 1,66 miljoen te onttrekken aan de Algemene dekkingsreserve en te storten in de reserve Schaalsprong. Hiervoor is de 21e begrotingswijziging van 2022 vastgesteld. Per abuis is deze wijziging niet verwerkt in de ramingen. Het raadsbesluit is wel verwerkt in de jaarstukken.