Toelichting gewijzigde begroting 2022 - jaarrekening 2022

Onderdeel A

Tabel 80

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

1. Doorbelastingen

1.253

Overig

52

Totaal Baten

1.305

Lasten

1. Voorziening verlofsparen

4.050

2. Ingehuurd personeel

-829

3. Voorziening voormalig personeel

-784

4. Salarissen en sociale lasten

573

5. Voorziening bovenwettelijk verlof

-410

6. Reis- en verblijfkosten

150

Overig

179

Totaal Lasten

2.929

Baten

1. Door interne doorbelasting van personeel is een voordeel ontstaan, dit valt deels weg tegen het nadeel bij salarissen en sociale lasten en ingehuurd personeel.

Lasten

1. Medewerkers kunnen vanaf 1 januari 2022 bovenwettelijke vakantie-uren sparen. Met dit verlofsparen kunnen medewerkers passend bij hun levensfase hun bovenwettelijke vakantie-uren inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens- en carrièreplanning. Deze vakantie-uren verjaren niet. Aanvankelijk moest voor al de openstaande bovenwettelijke verlofuren een voorziening worden getroffen, aangezien de op- en afbouw onvoorspelbaar zou zijn. Dit bleek echter in strijd met de notitie arbeidskostengerelateerde verplichtingen van de commissie BBV. De commissie BBV heeft in een nadere toelichting (gepubliceerd op 25 januari 2023) aangegeven dat alleen voor daadwerkelijk gespaarde bovenwettelijke uren een voorziening moet worden getroffen. Voor bovenwettelijke verlofuren waarvan aangetoond kan worden dat dit een gelijke omvang kent en voor zover dat niet het karakter heeft van overmatige verlofsaldi of spaarsaldi, geldt dat er geen voorziening mag worden opgenomen. De verwachting is dat het spaarsaldo de aankomende tijd toe zal nemen, maar in welke mate is niet redelijkerwijs in te schatten. Ook hebben we nog geen zicht in welke mate dit verlof zal worden opgenomen. We kiezen er nu dus voor alleen de werkelijk gespaarde uren in de voorziening verlofsparen op te nemen.

2. Vanwege moeilijk in te vullen vacatures, is er een nadeel ontstaan bij ingehuurd personeel en advieskosten. Dit valt weg tegen lagere salarissen en sociale lasten als gevolg van vacatures en de hogere baten als gevolg van doorbelastingen.

3. De verplichtingen ten aanzien van voormalig personeel zijn opnieuw berekend. Een extra storting in de voorziening voormalig personeel is noodzakelijk om aan de verplichtingen te kunnen voldoen.

4. Doordat er sprake is van lastig te vervullen vacatures, is een voordeel ontstaat. Hiertegenover staan hogere lasten voor het inhuren van personeel.

5. Een voorziening is ingesteld voor het bovenwettelijk verlof. De commissie BBV heeft hier het volgende over gecommuniceerd: "Voor het bovenwettelijke verlof dat geen gelijke omvang kent en/of bestaat uit overmatige verlofsaldi of spaarsaldi moet een voorziening worden opgenomen". Het gaat hierbij om een afwijking van bijna 13.000 uur ten opzichte van het gemiddelde van de afgelopen vijf jaar, met de aanname dat daarvan 73,5% bovenwettelijk is (conform eind 2022). Deze 73,5% komt neer op ongeveer 9.500 bovenwettelijke uren. Voor deze uren dient conform BBV een voorziening te worden getroffen.

6. Als gevolg van de coronamaatregelen wordt er nog steeds vaak thuis gewerkt en zijn er minder reis- en verblijfkosten.

Onderdeel B

Tabel 81

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Lasten

Overig

-106

Totaal Lasten

-106

Onderdeel C

Tabel 82

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

Overig

-27

Totaal Baten

-27

Lasten

1. Doorontwikkeling MensCentraal

256

2. Digitale dienstverlening

224

Overig

9

Totaal Lasten

489

Lasten

1. In 2022 is het eerste deel van de doorontwikkeling MensCentraal (soiftware) in gebruik genomen. Het tweede deel voor de Wmo kost meer tijd dan verwacht en zal het volgende jaar in gebruik worden genomen.

2. Vanwege hoge werkdruk in de organisatie en krapte op de arbeidsmarkt waren verschillende vacatures lastig in te vullen. Hierdoor zijn verschillende projecten uitgesteld of vertraagd, waaronder de projecten Open Formulieren en SAM/iParticipatie.

Onderdeel D

Tabel 83

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

Overig

37

Totaal Baten

37

Lasten

1. Tijdelijke huisvesting

249

2. Onderhoud en vervanging

105

Overig

-26

Totaal Lasten

328

Lasten

1. Het voordeel op het budget tijdelijke huisvesting, locatie Beukenhorst, heeft meerdere oorzaken. Het budget voor de reguliere facilitaire kosten is gebaseerd op een heel boekjaar. Door vertraging in de verhuizing vallen kosten als schoonmaak, beveiliging, energie en onderhoud lager uit. Daarnaast zijn de kosten lager uitgevallen voor het extra budget dat beschikbaar is gesteld voor de verhuiskosten en vertraging tijdelijke huisvesting. Het voordeel wordt verrekend met de Algemene dekkingsreserve.

2. In verband met nieuwbouw van het raadhuis en de verhuizing naar de tijdelijke huisvesting is terughoudend omgegaan met het besteden van het budget voor onderhoud en kleine investeringen. Hierdoor is er een voordeel op overige goederen en diensten.

Onderdeel E

Tabel 84

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Lasten

1. Voordeel IOS-opbrengst

1.088

Overig

0

Totaal Lasten

1.088

Lasten

1. Het resultaat op de Interne opdrachtensystematiek (IOS) is hoger. De aan projecten en investeringen bestede uren worden doorbelast op basis van marktconforme tarieven. Het verschil tussen de personeelslasten (in- en extern personeel) en de marktconforme tarieven, wordt gebruikt ter dekking van een deel van de overheadlasten. Conform de voorschriften in het BBV wordt deze dekking verantwoord als een negatieve last. De dekking is circa 23% hoger uitgevallen vanwege een hogere productiviteit.