Beleidsdoel A: Haarlemmermeer is een aantrekkelijke, duurzame en veilige vestigingsplaats voor kleine en (middel)grote ondernemingen.

Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?

De huidige en toekomstige economische dynamiek in de gemeente en metropoolregio levert nieuwe en andersoortige kansen en uitdagingen op dan voorheen. Hierbij valt te denken aan datagedreven economie, de robotisering, de vergrijzing en de klimaatverandering. Het gemeentelijk beleid moet flexibel zijn om goed aan te sluiten op de ontwikkeling van de wensen van zowel ondernemers als hun klanten. We richten ons zowel op het toekomstbestendig ontwikkelen van nieuwe werklocaties als op het herstructureren, transformeren en verduurzamen van bestaande locaties. Nog meer dan in het verleden worden de functies werken, wonen en de gewenste voorzieningen in samenhang ontwikkeld met als doel een goede werk- en verblijfsomgeving te bieden. We zetten in op de transitie naar een circulaire samenleving. Om onze welvaart en welzijn op het gewenste peil te houden zullen we anders moeten omgaan met de middelen die onze welvaart tot stand brengen. Aan de verschillende vraagstukken wordt samengewerkt met betrokken partijen.

Activiteiten

01. Het ondersteunen, faciliteren en stimuleren van het startend ondernemerschap en Midden- en kleinbedrijf (MKB) om zich krachtig te ontwikkelen en te innoveren

02. Het ondersteunen, faciliteren en stimuleren van de agrarische sector in de omslag naar duurzame en sterke landbouw

03. Invulling geven aan korte en lange termijn arbeidsmarktbeleid

04. Verbeteren kwaliteit werklocaties en de aansluiting van het aanbod op de veranderde vraag

05. Het ondersteunen en faciliteren van ontwikkelingen in het aanbod commerciële voorzieningen

06. Economische research en gegevensbeheer

07. Beheren en onderhouden van vastgoed niet voor de openbare dienst bestemd

Toelichting

01. Het ondersteunen, faciliteren en stimuleren van het startend ondernemerschap en Midden- en kleinbedrijf (MKB) om zich krachtig te ontwikkelen en te innoveren

De lokale Midden- en Kleinbedrijf ondernemers laten al jaren zien dat zij een belangrijke bijdrage leveren aan de economie in de Haarlemmermeer. In het coalitieakkoord is afgesproken een MKB-agenda op te stellen om de ondernemers per gebied te ondersteunen en te faciliteren met als doel de lokale economie te versterken. Voorbeelden van thema’s in deze agenda zijn het economisch herstel, toekomstbestendigheid en duurzaam ondernemen. Ondernemers gaan door een moeilijke tijd waar zij eerst te maken hadden met de coronacrisis, hebben zij nu last van onder andere stijgende energieprijzen, de krappe arbeidsmarkt en de inflatie. In het kader van de MKB-agenda krijgen de lokale ondernemers de kans om aan het woord te zijn en om gehoord te worden. Het uitgangspunt van de gesprekken is om een concrete actielijst te kunnen opstellen voor de kwesties waarbij de gemeente de lokale ondernemers kan faciliteren en stimuleren. In 2022 zijn er tien deelnemers geweest die het ZAAI traject met succes hebben afgerond. Uit evaluatie is gebleken dat het een zinvol traject voor hen is geweest. Voor de start-ups en groeiende ondernemers is ook dit jaar het ZAAI-traject van start gegaan. Er zijn vijftien deelnemers geselecteerd om het ZAAI-traject te volgen, de kick-off van ZAAI heeft op 31 januari plaatsgevonden in het gemeentekantoor Beukenhorst.

02. Het ondersteunen, faciliteren en stimuleren van de agrarische sector in de omslag naar duurzame en sterke landbouw

De agrarische sector is van groot belang voor de het landschapsbeheer in onze gemeente en de voedselproductie. In de Omgevingsvisie hebben we al aangegeven dat de agrarische sector met een grote transitieopgave te maken heeft als gevolg van onder andere de stikstofproblematiek, verdergaande verstedelijking, klimaatadaptatie, energietransitie en het verlies aan biodiversiteit.

Na een analyse van de sector en meerdere bedrijfsbezoeken en gesprekken met de boeren werd duidelijk dat er verschillende typen agrarisch gebied te onderscheiden zijn en voor alle boeren de beschikbaarheid en zekerheid van grond de belangrijkste conditie voor hun bedrijfsvoering is. Er zijn twee gebieden uitgewerkt: de mogelijkheid voor behoud van landbouw in combinatie met de zonneakkers in het noorden van Haarlemmermeer en een pilot met een andere grondstrategie voor een boer in Nieuw-Vennep West.

03. Invulling geven aan korte en lange termijn arbeidsmarktbeleid

Bij de aanpak blijft onze focus liggen op werk boven uitkering. (Nota 'Begeleiding naar werk en re-integratie in Haarlemmermeer' (2021.0000848). We ondersteunen iedereen, maar maken een prioritering in intensiteit van dienstverlening. Waar mogelijk begeleiden we inwoners, die hun onderneming of werk zijn kwijt geraakt zo snel mogelijk naar ander werk. Daarbij maken we gebruik van het regionale aanbod aan trajecten en begeleiding.
Voor de personen die al langere tijd een bijstandsuitkering hebben continueren we de inzet van trajecten en monitoren we de resultaten.
Er zijn trajecten ingezet voor vijftigplussers, alleenstaande ouders, jongeren en statushouders. Extra Nederlands taalaanbod is ingezet voor wie dat nodig heeft. Ook is ingezet op digivaardigheidstrainingen.

De samenwerking tussen het Regionaal Werkcentrum Groot Amsterdam en het Regionaal Matchingsteam is geïntensiveerd. De uitwisseling van personeel, binnen de gehele arbeidsmarktregio Groot Amsterdam, is gecontinueerd en er is ruimschoots gebruik gemaakt van de omscholingsaanvragen.
Om de effecten van de huidige arbeidsmarkt op de lokale economie in beeld te krijgen is in 2022 een enquête uitgezet onder de Haarlemmermeerse ondernemers. De resultaten, analyse en eventuele adviezen zullen in de loop van 2023 gedeeld worden.

04. Verbeteren kwaliteit werklocaties en de aansluiting van het aanbod op de veranderde vraag

Het afgelopen jaar is gewerkt aan de integrale beschouwing van de werklocatiemarkt. In dit kader is de werklocatiemarkt (kantoren- en bedrijventerreinenmarkt) kwantitatief en kwalitatief in kaart gebracht. Dit houdt in dat de beschikbaarheid van gronden (in vierkante meters en hectaren) op de korte tot middellange termijn in beeld is gebracht en dat is gekeken naar de kwaliteit van bestaande en nog te ontwikkelen werklocaties. Voorbeelden van kwaliteitsaspecten zijn: de bereikbaarheid, het voorzieningenniveau en de duurzaamheid van gebouwen. Vervolgens zijn alle kwantitatieve en kwalitatieve inzichten geanalyseerd en zijn hieruit conclusies getrokken. Op basis van de analyse is een nieuwe koers voor de werklocatiemarkt geformuleerd. In 2023 gaan we verder met de ruimtelijk economische uitwerking van de koers. In deze ruimtelijk economische uitwerking wordt de koers concreet gemaakt voor de verschillende typen werklocaties die Haarlemmermeer rijk is.

De integrale beschouwing van de werklocatiemarkt is een uitwerking voor de werklocaties van de nieuwe economische koers (in wording). De nieuwe economische koers zal het Economisch Perspectief 2030 vervangen.

05. Het ondersteunen en faciliteren van ontwikkelingen in het aanbod commerciële voorzieningen

Centrale doel van het beleid voor detailhandel, horeca, commerciële dienstverlening en ambulante handel is de realisatie van een toekomstbestendige voorzieningenstructuur waarbinnen ruimte bestaat voor ondernemerschap, dynamiek en innovatie. Per centrum is de koers aangegeven, naast beleidsregels per sector. We geven uitvoering aan dit beleid door ruimtelijke ontwikkelingen, waaronder initiatieven voor (her)ontwikkeling en functiewijzigingen, te begeleiden en te stimuleren. De koers uit het beleid wordt in projecten, gebiedsontwikkelingen en processen uitgevoerd, zoals bijvoorbeeld het programma Stadscentrum Hoofddorp, de centrumontwikkelingen in Badhoevedorp en Nieuw-Vennep en de uitvoeringsprogramma´s. In 2022 is de bedrijveninvesteringszone (BIZ) Centrum Nieuw-Vennep gestart en is de periode van BIZ Hoofddorp-Centrum met vijf jaar verlengd.

06. Economische research en gegevensbeheer

Ook dit jaar is een enquête gehouden onder de Haarlemmermeerse ondernemers met vragen over de werkgelegenheid en het vestigingsklimaat. Ook is het gebruik en de leegstand bij kantoren en winkels onderzocht. Daaraanvolgend zijn de mutaties in werkgelegenheid, gebruik en leegstand gemonitord en geanalyseerd om beleid te evalueren en te ontwikkelen.

Separaat is een monitor over de economische gevolgen van de coronacrisis twee keer aan de raad aangeboden.

07. Beheren en onderhouden van vastgoed niet voor de openbare dienst bestemd

Het betreft hier het beheer en onderhoud van objecten die om strategische of andere redenen in eigendom van de gemeente zijn. Naast panden betreft dit ook de strategische grondvoorraad. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf Vastgoed en de paragraaf Grondbeleid.