Toelichting gewijzigde begroting 2021 - jaarrekening 2021

Onderdeel A

Tabel 78

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

Detachering personeel

222

Overige verrekeningen

16

Overig

59

Totaal Baten

297

Lasten

Voorziening voormalig personeel

-679

Detachering personeel

-222

Salarissen en sociale lasten

-16

Overig

-67

Totaal Lasten

-984

Baten

Door detachering van personeel is een voordeel ontstaan, dit voordeel valt weg tegen de salarislast van deze medewerkers.

Door interne doorbelasting van personeel is een voordeel ontstaan, dit voordeel valt weg tegen de salarislast van deze medewerkers.

Lasten

Door een hoger aantal uitgestroomde medewerkers die niet (volledig) aan het werk zijn en aanspraak kunnen maken op een wachtgeldvergoeding, was een storting in de voorziening wachtgeldverplichting voormalig personeel noodzakelijk.

Er zijn hogere personele lasten die worden gecompenseerd door de detacheringsopbrengsten van die medewerkers.

Door interne doorbelasting van personeel is een nadeel ontstaan, dit nadeel valt weg tegen de overige verrekeningen.

Onderdeel B

Tabel 79

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Lasten

Studiekosten

365

Salarislasten

241

Personeelsbudget

70

Overig

51

Totaal Lasten

727

Lasten

In de Najaarsrapportage 2021 is aangegeven dat vanwege de coronamaatregelen opleidingen en cursussen die gepland stonden voor 2021 zijn uitgesteld. Er heeft daarom al een budgetoverheveling plaatsgevonden naar begrotingsjaar 2022.
De verscherpte coronamaatregelen eind 2021 hebben als gevolg dat ook opleidingen en cursussen die voor eind 2021 gepland stonden geen doorgang konden vinden en/of zijn geannuleerd. Het opleidingsbudget 2021 is hierdoor niet volledig benut.

De overheadkosten van de uitvoerende clusters, worden verantwoord onder dit beleidsdoel. Op basis van de salarisadministratie zijn de geboekte overheadkosten (management en managementondersteuning) lager.

Bij de samenvoeging van de budgetten in verband met de herindeling is € 70.000 ten onrechte als overhead aangemerkt. Dit budget wordt ingezet in het primaire proces, waardoor er op dit beleidsdoel van overzicht overhead een verschil ontstaat.

Onderdeel C

Tabel 80

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

Overig

3

Totaal Baten

3

Lasten

Softwarecontracten en licenties

300

Project in-, door- en uitstroom (IDU) werknemers

172

Doorontwikkeling MensCentraal

145

Minder belkosten en datagebruik

115

Aanschaf telefoons

100

Datacenter

100

Gemeentelijke website

89

Reserveringstool

75

Lagere printkosten

50

Overig

-31

Totaal Lasten

1.115

Lasten

Afgelopen jaren hebben we te maken gehad met stijgende softwarekosten. Daarom is in de prognose bij het opstellen van de begroting uitgegaan van een toename van het gebruik van licenties voor kantoorautomatisering. In werkelijkheid zijn er aanzienlijk minder afgenomen dan begroot. Daarnaast is er gedurende het jaar actieve sturing geweest op contractmanagement. Dat heeft geleid tot beëindiging van een aantal contracten, waardoor kosten lager zijn uitgevallen.

Er is binnen het project in-, door- en uitstroom van werknemers (IDU) vertraging opgetreden in het 'role mining' proces, het analyseren van autorisaties. Met name wordt er meer inzet gevraagd van de clusters en het projectteam. De werkzaamheden die de leverancier samen met de organisatie uitvoert lopen hierdoor in 2022 door. Voorgesteld wordt om dit budget over te hevelen.

De doorontwikkeling van het softwarepakket MensCentraal is nog niet afgerond. De laatste fases komen naar verwachting gereed in 2022. Voorgesteld wordt om dit budget over te hevelen.

Als gevolg van het thuiswerken door coronacrisis, wordt er veel gecommuniceerd via software in plaats van telefonie. Hierdoor zijn de belkosten en het datagebruik in het afgelopen jaar lager dan begroot. Het structurele effect hiervan wordt meegenomen in de afwegingen voor de Voorjaarsrapportage 2022.

Sinds 2020 wordt gebruik gemaakt van compactere apparatuur. Hierdoor blijkt in de praktijk het energieverbruik structureel minder is geworden en dat minder voorzieningen worden afgenomen van de datacenterruimte. Dit leidt tot structureel lagere kosten.

We zijn terughoudend met de aanschaf van nieuwe telefoons. Het beleid is erop gericht dat telefoons pas worden vervangen als de reparatiekosten hoger zijn dan de dagwaarde van de telefoon. Hierdoor zijn minder telefoons vervangen dan verwacht en is dit jaar een incidenteel voordeel ontstaan. De verwachting is dat dit budget in 2022 wel verbruikt zal worden.

Het incidentele exploitatiebudget voor 2021 voor de gemeentelijke website is geraamd bij de Najaarsrapportage 2021 waarbij is uitgegaan dat het project Open Online (nieuwe content managementsysteem voor gemeentelijke website omgeving) in 2021 opgeleverd zou worden. Het restant is ontstaan vanwege het opschorten van het project Open Online. Verwachting is dat de daadwerkelijke oplevering in het tweede of derde kwartaal zal plaatsvinden. Het restantbedrag is voor 2022 nodig om de realisatie door te laten gaan. Hiervoor wordt een budgetoverheveling aangevraagd.

De selectie en implementatie van de reserveringstool, op locatie werken, is uitgesteld als gevolg van de verscherpte maatregelen door de coronacrisis eind 2021. De daadwerkelijke implementatie staat gepland in het eerste kwartaal van 2022. Voorgesteld wordt om dit budget over te hevelen.

Als gevolg van het thuiswerken door de coronacrisis, wordt minder gebruik gemaakt van de printers in onze gebouwen. Hierdoor zijn de printkosten dit jaar lager uitgevallen dan begroot.

Onderdeel D

Tabel 81

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

Overig

-36

Totaal Baten

-36

Lasten

Overige goederen en diensten

237

Kosten tijdelijke huisvesting

-171

Overig

-1

Totaal Lasten

65

Lasten

Het voordeel op overige goederen en diensten heeft meerdere oorzaken. In verband met nieuwbouw van het raadhuis en de verhuizing naar tijdelijke huisvesting is terughoudend omgegaan met het besteden van budgetten voor onderhoud en kleine investeringen. De onderschrijding wordt mede veroorzaakt door de niet gebruikte huurlasten van het voormalige servicecentrum Badhoevedorp. Verder zijn als gevolg van de coronamaatregelen minder uitgaven gedaan voor de consumptie-automaten en vervoersmiddelen en zijn de schoonmaakkosten toegenomen.

Het nadeel op het project tijdelijke huisvesting wordt veroorzaakt door de ondersteuning van een consultant om te komen tot een huurovereenkomst. Omdat Haarlemmermeer daarbij niets in haar bezit krijgt, moeten deze kosten in de exploitatie verantwoord worden, daar waar in eerste instantie gedacht werd dat deze uitgaven geactiveerd moesten worden. Tevens is er afgelopen jaren in afwachting van de besluitvorming rondom de nieuwe huisvesting terughoudend omgegaan met vervangingen en uitbreidingen en worden investeringen in relatie tot de huidige huisvesting zo lang mogelijk uitgesteld. Er wordt pas vervangen als iets écht stuk is of als gezondheid en veiligheid (Arbo) in gevaar komt. In 2020 moest er echter een noodzakelijke investering plaatsvinden in condensatoren welke in verband met de sloop van het pand nu volledig worden afgeschreven.

Onderdeel E

Tabel 82

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Lasten

Resultaat Interne opdrachtensystematiek

355

Overig

0

Totaal Lasten

355

Lasten

Het resultaat op de Interne opdrachtensystematiek (IOS) is hoger. De aan projecten en investeringen bestede uren worden doorbelast op basis van marktconforme tarieven. Het verschil tussen de personeelslasten (in- en extern personeel) en de marktconforme tarieven wordt gebruikt ter dekking van een deel van de overheadlasten. Conform de voorschriften in het BBV wordt deze dekking verantwoord als een negatieve last. De dekking is circa 5% hoger uitgevallen door een hogere productiviteit.