Toelichting gewijzigde begroting 2021 - jaarrekening 2021

Beleidsdoel A

Tabel 34

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

Overig

-2

Totaal Baten

-2

Lasten

Verkeersborden

-104

Overig

-17

Totaal Lasten

-121

Lasten

De afgelopen jaren hebben wij een inventarisatie gedaan van de verkeersborden waarvan de technische levensduur is overschreden. De definitieve resultaten hiervan zijn in het tweede halfjaar van 2021 beschikbaar gekomen. Hieruit bleek dat veel verkeersborden wettelijk vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid vervangen moeten worden omdat zij ouder zijn dan twaalf jaar. Vanwege de lange levertijd zijn alle benodigde borden voor de vervanging van de oudste borden in één keer aangeschaft. De borden kunnen in 2022 worden geplaatst. Daarnaast hebben we op de Taurusavenue in Hoofddorp borden in de openbare ruimte geplaatst conform een afspraak met het parkmanagement van bedrijventerrein Beukenhorst Zuid.

Beleidsdoel B

Tabel 35

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

Integrale Fietsaanpak Schiphol (SBaB)

-800

Vergoeding kosten ZWASH

71

Vervangen DRIS-Panelen

71

Overig

20

Totaal Baten

-638

Lasten

Uitvoeringsprogramma SBaB

1.977

Onderzoek- en studiekosten mobiliteit

195

Parkeerautomaten

-101

Beleidsontwikkeling verkeer

98

Advieskosten vergunningen

94

Doortrekken Noord/Zuidlijn

85

Abri’s

-41

Overig

16

Totaal Lasten

2.323

Baten

Van het Rijk hebben we een eenmalige subsidie ontvangen van € 0,8 miljoen. Dit maakt onderdeel uit van de Uitvoeringsprogramma 2020-2022 Samen Bouwen aan Bereikbaarheid (SBaB), voor de “Integrale Fietsaanpak Schiphol”. Doel van deze aanpak is om een grotere rol te creëren voor de fiets in de duurzaam bereikbaarheid van het Schipholgebied. De werkzaamheden aan het fietspad zijn in het najaar van 2021 begonnen en zullen volgens de planning in 2022 zijn afgerond dan zal de subsidie doorbetaald worden aan Schiphol (zie ook lasten onderdeel uitvoeringsprogramma).

Van de VRA hebben we een vergoeding gekregen voor door de gemeente gemaakte kosten, voor onder andere analyse en bouwcapaciteit met betrekking tot ZWASH, horende bij het Uitvoeringsprogramma “Samen Bouwen aan Bereikbaarheid” (SBaB).

Voor het vervangen van DRIS-Panelen hebben we een subsidie van de VRA ontvangen.

Lasten

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) heeft in het kader van het programma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid een bijdrage ter beschikking gesteld via de algemene uitkering uit het gemeentefonds met het verzoek deze middelen te verstrekken aan Royal Schiphol Group N.V. Een deel van deze bijdrage van het Rijk is in 2021 niet besteed. Door de coronacrisis hebben de werkzaamheden/investeringen waarvoor de bijdrage bestemd is vertraging opgelopen. De subsidie-aanvraag wordt daarom in 2022 afgewikkeld. Voor het niet bestede bedrag wordt een budgetoverheveling voorgesteld.

Afgelopen jaar is het gereserveerde budget voor onderzoeken naar de verdubbeling van de Nieuwe Bennebroekerweg, nog niet benut. Verwacht wordt dat deze activiteiten in 2022 wel tot stand zullen komen.

Het onderhoud van parkeerautomaten is vanaf 2020 voor een belangrijk gedeelte uitbesteed aan een externe partij. Er zijn daardoor minder storingen. De kosten zijn hiermee wel gestegen. Daarnaast zijn de parkeerautomaten omgebouwd om ze geschikt te maken voor communicatie via 4G, aangezien 3G niet langer ondersteund wordt. Dit heeft geleid tot een incidentele verhoging van de kosten.

In 2021 zijn, mede door de coronacrisis, minder onderzoeken uitgevoerd dan gepland en is daardoor ook bij gebrek aan data minder beleid ontwikkeld. Dit leidt tot een onderschrijding.

Er was voor de afgifte van vergunningen minder advies van externe adviesbureaus nodig.

De doortrekking van de Noord/Zuidlijn is een complex traject met veel verschillende partijen, zoals het Rijk, MRA, VRA, provincie en andere overheden. In dit traject is een aantal belangrijke stappen gezet om te komen tot het starten van een zogeheten Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)-studie. Een deel van de werkzaamheden hierin is verschoven van 2021 naar 2022. Hierdoor is er in 2021 minder uitgegeven dan begroot.

Voor de voorbereiding van de aanbesteding van de nieuwe overeenkomst voor de exploitatie van de abri’s die in april 2022 ingaat zijn extra kosten gemaakt. Daarnaast zijn extra kosten gemaakt voor het onderhoud van de R-net-haltes die nog niet onder de abri-overeenkomst vallen, omdat zij recentelijk op basis van de OV-concessie zijn toegevoegd

Reserves

Tabel 36

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Begroting

Werkelijk

Verschil

Onttrekking

Dekking afschrijvingslasten

943

943

0

Totaal Onttrekking

943

943

0

Storting

Dekking afschrijvingslasten

2.720

1.817

903

Totaal Storting

2.720

1.817

903

Stortingen

Dekking afschrijvingslasten

Om de afschrijvingslasten van de afdracht aan de omlegging van de A9 te dekken worden de winsten vanuit de grondexploitatie Badhoevedorp in de reserve Dekking afschrijvingslasten gestort. Deze bedragen zijn afhankelijk van de hoogte van de winstneming in het betreffende jaar. In 2021 is dit lager dan was begroot.