Beleidsdoel A: Een gemeente die verkeersveilig is per auto, met de fiets, te voet en het openbaar vervoer.

Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?

Ondanks de afname van het aantal ongevallen in de periode 2014-2017, maken we ons zorgen over een stijging van ongevallen bij met name ouderen en fi€etsers. Met het vaststellen van de Mobiliteitsvisie Haarlemmermeer hebben we onder meer vastgelegd dat we onze aanpak van verkeersveiligheid intensiveren en dat we meer mobiliteitsknelpunten willen aanpakken.

Om het verkeersveiligheidsbeleid uit te voeren wordt intensief samengewerkt met andere partijen. Dit zijn andere wegbeheerders (provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat, Schiphol), VRA, Verkeer & Meer, politiedistrict Kennemerland van de eenheid Noord-Holland, Veilig Verkeer Nederland, Fietsersbond en schoolbegeleidingsdienst OnderwijsAdvies. In 2020 is het eerste UPM opgeleverd voor de jaren 2020 en 2021.

Activiteiten

01. Duurzaam veilig inrichten van wegen

02. Aanpak verkeersongevallenconcentraties (VOC's)

03. Verkeerseducatie

04. Monitoring en effectmeting

Toelichting

01. Duurzaam veilig inrichten van wegen

We zijn in november begonnen met het toekomstbestendig maken van de Spaarndammerdijk. Dit wordt tegelijkertijd gedaan met het maken van een veilige inrichting, met name voor fietsers. Dit project wordt in 2022 afgerond.

Gelijktijdig met onderhoudsprojecten aan ons wegennet hebben we meer wegen Duurzaam Veilig ingericht door werk-met-werk te maken.

In het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2020/2021 is apart budget opgenomen voor de aanpak van verkeersknelpunten die door belanghebbenden zijn aangedragen bij de totstandkoming van de Mobiliteitsvisie Haarlemmermeer. De knelpuntenaanpak die we zijn gestart loopt goed. Dit jaar zijn diverse knelpunten opgepakt waarover we regelmatig communiceren.

02. Aanpak verkeersongevallenconcentraties (VOC's)

In 2021 zijn, mede door de coronacrisis, minder fysieke projecten uitgevoerd dan gepland. Hierdoor is ook de aanpak van verkeersongevallenconcentraties (VOC) geraakt aangezien we bij deze aanpak vaak werk-met-werk maken. Wel hebben we in 2021 verschillende onderzoeken uitgevoerd en nagedacht over mogelijke maatregelen. Dit stelt ons in de gelegenheid om in 2022 een groter aantal locaties aan te pakken.

In 2021 is met alle vervoerregiogemeenten samengewerkt om een Regionaal Actieplan Verkeersveiligheid (RAV) op te stellen. Dit RAV stelt ons in staat om prioriteiten aan te brengen in de aanpak van ongevallenlocaties en ook locaties met een hoog ongevalsrisico te kunnen agenderen. Dit maakt cofinanciering vanuit het Rijk mogelijk.

03. Verkeerseducatie

Ondanks de coronacrisis hebben dit jaar zowel het Praktisch Verkeersexamen en de jaarlijkse fietsverlichtingsactie van de Fietsersbond weer kunnen plaats vinden. De leerlingen die in 2020 het verkeersexamen gemist hebben, konden dit jaar alsnog meedoen. Veel scholen hebben hieraan gehoorgegeven, waardoor ruim 3.300 leerlingen het examen hebben afgelegd.

De spandoeken voor de campagne “Onze scholen zijn weer begonnen” zijn ook dit jaar weer op 30 plaatsen opgehangen. Verkeersveiligheid rondom scholen vinden wij erg belangrijk en met de spandoeken wordt de zichtbaarheid en de bewustwording bij de start van het schooljaar extra vergroot.

In 2020 is via onze partner Veilig Verkeer Nederland (VVN) de mogelijkheid gecreëerd om inwoners kosteloos buurtacties op het gebied van verkeer te helpen organiseren. VVN biedt hiervoor een palet aan mogelijkheden aan van foutparkeeracties tot bewustwordingsacties op het gebied van snelheid. In 2021 is hier door Beinsdorp en Zwaanshoek gebruik van gemaakt. In Beinsdorp en Zwaanshoek wordt veel overlast ervaren door drukke wegen waar de snelheid hoog is. Met het vervallen van het project van de Duinpolderweg lijkt een structurele oplossing nog even op zich te laten wachten. Om de leefbaarheid te vergroten is een aantal stimuleringsmaatregelen (nudging) genomen in de vorm van een bijdrage aan vlaggen en stickers in Beinsdorp. Daarnaast heeft de gemeente een aantal extra smileys aangeschaft die exclusief in Beinsdorp en Zwaanshoek gaan rouleren. Voor structurele maatregelen verwachten we veel van het raadsinitiatief waarmee in overleg met de buurgemeenten aan de westkant gezocht wordt naar gedragen oplossingen (zie beleidsdoel B).

04. Monitoring en effectmeting

We hebben een monitoringsraamwerk ontwikkeld, waarbij we indicatoren hebben gekoppeld aan de in de mobiliteitsvisie gestelde ambities. Na de raadsbehandeling op 23 september 2021 zijn deze indicatoren scherper gesteld en streefwaardes toegevoegd. De 1-meting van de monitor wordt met het UPM 2023 in het eerste kwartaal van 2022 aan de gemeenteraad aangeboden.