Beleidsdoel B: De doorstroming van alle vormen van vervoer en de bereikbaarheid van Haarlemmermeer dient op elk moment van de dag zo optimaal mogelijk te zijn.

De mobiliteitsvisie vormt het kader voor onze jaarlijkse activiteiten. Om dit kader inhoud te geven wordt ieder eerste jaar van een raadsperiode een investeringsagenda vastgesteld waarin de belangrijke projecten en ontwikkelingen op hoofdlijnen worden vastgesteld voor de dan volgende vijf jaar. Jaarlijks wordt bij het UPM een afweging gemaakt over de onderhoudsinvesteringen en de projectmatige bereikbaarheidsinvesteringen die voor het dan volgende jaar worden voorgesteld.

01. Planuitwerking en voorbereiding regionale en lokale wegen

02. Planuitwerking slimme mobiliteit en regionale samenwerking

03. Waarborgen toekomstbestendige mobiliteit bij regionale en nationale studies en uitwerkingsplannen

04. Planuitwerking (hoogwaardig) Openbaar Vervoer & uitvoeren OV- Halte - Halte vervoer

05. Planuitwerking fiets

06. Beleidsontwikkeling en toetsing parkeren

07. Monitoring en effectmeting

01. Planuitwerking en voorbereiding regionale en lokale wegen

Voor de realisatie van de Nieuwe Bennebroekerweg wordt er in een gezamenlijk projectteam met de provincie Noord-Holland en de VRA gewerkt aan de voorbereiding van de planuitwerking. Daarvoor is dit jaar de notitie Reikwijdte Detailniveau (2021.0002004) vastgesteld en is gewerkt aan een voorkeursalternatief waarbij de belanghebbenden zijn betrokken. De banden met de westelijke buurgemeenten zijn aangehaald en er wordt, zowel op projectniveau als naar aanleiding van het initiatief raadsvoorstel Regierol Bereikbaarheid Bollenstreek-Haarlemmermeer (2020.0002975), gesproken over verregaande samenwerking rondom de knelpunten aan de westelijke grens van onze gemeente. Hiervoor heeft de raad met haar collega’s gesproken in een gezamenlijke werksessie op 13 oktober 2021.

Ten behoeve van de afwaardering Hoofdweg oostzijde ter hoogte van de wijk Lincolnpark is een kombesluit genomen. Hierdoor kan de snelheid op dit wegdeel verlaagd worden. Dit komt de leefbaarheid in het gebied ten goede. Daarnaast is voor Lincolnpark een mobiliteitsplan opgesteld waarmee ook voor verkeer en vervoer invulling kan worden gegeven aan de duurzame ambities van de wijk.

Voor Nieuw-Vennep en Hoofddorp zijn we gestart met het opstellen van verkeersstructuurplannen (VSP’s). In navolging op de Netwerkstudie en om de schaalsprong voor wonen en werken mogelijk te maken, is het noodzakelijk om de verkeersafwikkeling in deze kernen aan te passen. Zo kunnen we de bereikbaarheid en de leefbaarheid in beide kernen waarborgen.

02. Planuitwerking slimme mobiliteit en regionale samenwerking

In 2021 is de pilot Smart parking uitgevoerd. Door de relatief lage parkeerdruk in het centrum van Hoofddorp bleek dit voor gebruikers en handhaving geen meerwaarde te bieden. Ook is het slimme laadplein in werking genomen. Dit laadplein trekt grote belangstelling uit de rest van het land.

Op de valreep van 2021 is de gemeenteraad akkoord gegaan met een pilot voor autodelen. Autodelen biedt een duurzaam alternatief aan wie geen auto kan of wil hebben en kan de parkeerdruk in de buurten verlichten. In 2022 zal dit verder verankerd worden.

Daarnaast is de uitvoering van de maatregelen van de alliantie Groot Schiphol Bereikbaar verder gegaan en zijn de activiteiten van dit programma aangepast aan de uitdagingen rondom de coronacrisis (thuiswerken en veilig reizen).

Samen met de VRA en de provincie Noord-Holland hebben wij de Netwerkstudie Haarlemmermeer 2040 opgesteld. Dit is een nieuwe stap in de samenwerking tussen de provincie, VRA en onze gemeente.

De nieuwe hoogwaardige openbaarvervoerverbinding tussen Aalsmeer en Schiphol-Zuid (HOVASZ) is op 12 december 2021 in gebruik genomen. Onderdeel hiervan is de opening van een nieuw busknooppunt (Knoop Schiphol-Zuid). HOVASZ is één van de schakels in het regionale netwerk van HOV-verbindingen en verknoopt op Knooppunt Schiphol Zuid het HOV netwerk van Aalsmeer/Uithoorn en Hoofddorp Station/Centrum met het zuidelijke gedeelte van de HOV Schipholring. De nieuwe verbinding biedt reizigers frequent, comfortabel en betrouwbaar busvervoer. Niet alleen is de busbaan aangelegd. Ook zijn in 2021 de N196 in Haarlemmermeer en de naastgelegen fietspaden opnieuw ingericht. Begin 2022 worden er nog afrondende werkzaamheden uitgevoerd.

Onze inspanning voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn (metro) tot aan Hoofddorp heeft dit jaar succes gehad. Na uitgebreide regionale samenwerking heeft dit geleid tot het aanbieden van een positieve maatschappelijke kosten-batenanalyse van het project aan het groeifonds.

In Badhoevedorp is op 12 december 2021 de HOV-halte Badhoevedorp West in gebruik genomen. Hierdoor heeft Badhoevedorp nu aan beide zijden van het dorp een HOV-halte gekregen. In 2022 worden nog afrondende werkzaamheden uitgevoerd aan de inrichting van de halte.

05. Planuitwerking fiets

De voorbereiding van het deel bij de Hoek van snelfietspad Haarlem – Hoofddorp – Aalsmeer is ver gevorderd. Na akkoord op de subsidieaanvraag kan gestart worden met de realisatie. In 2022 kunnen we de uitvoering van dit deel verder ter hand nemen.

In oktober zijn we gestart met de uitvoering van de fietsverbinding door knooppunt A4/A9. De verwachting is dat het fietspad in maart 2022 opgeleverd wordt en in gebruik genomen kan worden. Onder het kunstwerk in de A4 worden ondiepe waterbassins aangelegd zodat de verlichting bij het fietspad spiegelt in het water. Dit zorgt voor een mooi effect en een veilig gevoel mede doordat het bijvoorbeeld graffiti voorkomt.

06. Beleidsontwikkeling en toetsing parkeren

Voor het centrum van Badhoevedorp en Nieuw-Vennep zijn de parkeernormen aangepast naar een norm die meer recht doet aan de stedelijke situatie daar. Hiermee is voor deze beide centra een adequaat toetsingscriterium vastgelegd.

Jaarlijks is een budget beschikbaar voor het maken van aanpassingen in de openbare ruimte. Over het algemeen worden hiervan blauwe zones ingericht en parkeerplaatsen gerealiseerd. Ook dit jaar zijn er diverse blauwe zones ingericht. Daarbij zagen we ook dat de procedures langer worden door het afhandelen van bezwaren. Daarnaast zagen we in 2021 dat het aanleggen van nieuwe parkeerplaatsen niet altijd meer vanzelfsprekend is. Het waarborgen van een ruimtelijke kwaliteit staat dit niet altijd toe. Met een jaarlijks toenemend autobezit zal deze afweging de komende jaren vaker voorkomen.

07. Monitoring en effectmeting

Zie beleidsdoel A, activiteit 4. Daarnaast hebben we ook een maatregelenmonitor opgesteld. Deze is samen met het UPM 2023 aangeboden.