Vervoerregio Amsterdam

Tabel 109 

Algemene informatie

De Vervoerregio Amsterdam is een samenwerkingsverband van vijftien gemeenten in de regio Amsterdam op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen en gestart per 1 januari 2017. Het Rijk heeft de regio’s Amsterdam en Rotterdam/Den Haag bij uitzondering de wettelijke status van “vervoerregio” gegeven met behoud van de wettelijke bevoegdheden en middelen (BDU). De belangrijkste taken van de Vervoerregio Amsterdam liggen op het gebied van (regionaal) verkeer en vervoer. De vijftien gemeenten zetten zich onder andere in voor een optimale bereikbaarheid van de Amsterdamse regio. In de samenwerking binnen de vervoerregio spelen deelregio’s een belangrijke rol. Wij maken deel uit van de regio Amstelland-de Meerlanden.

Programma

Mobiliteit

Beleidsdoelen

A. Een gemeente die verkeersveilig is per auto, met de fiets, te voet en het openbaar vervoer.

B. De doorstroming van alle vormen van vervoer en de bereikbaarheid van Haarlemmermeer dient op elk moment van de dag zo optimaal mogelijk te zijn.

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke Regeling

Eigenaarsrol

Portefeuillehouder Verkeer en vervoer

Opdrachtgeversrol

-

Bestuurlijk belang

Lidmaatschap Dagelijks Bestuur en deelname aan Regioraad. Het aantal leden in de Regioraad voor de gemeente staat in verhouding tot het inwoneraantal van de gemeente.

Aandelenbelang

De gemeenschappelijke regeling heeft geen aandelen. Elk lid van de Regioraad heeft één stem.

Financieel belang

Deelnemende gemeenten waarborgen de betaling van rente en aflossing van geldleningen aangegaan door de Vervoerregio voor de uitvoering van haar taak. Dit in verhouding tot het inwoneraantal van de deelnemende gemeente.

Financiële gegevens

Balansdatum

31-12-2018

31-12-2019

Eigen vermogen

€ 795.977

€ 1.642.573

Vreemd vermogen

€ 337.241.392

€ 270.801.530

Solvabiliteit ultimo 2019

0,6 %

Begroot resultaat 2020

€ 0

Financiële gegevens

Wij beschikken nog niet over de (concept) cijfers 2020. De financiële gegevens zijn daarom gebaseerd op de jaarstukken 2019. Als gevolg van de coronacrisis is het gebruik van het openbaar vervoer per halverwege maart 2020 plotsklaps fors afgenomen. Hiervoor heeft het Rijk de beschikbaarheidsvergoeding, die via de Vervoerregio aan vervoerders wordt doorbetaald, uitgekeerd. Andere maatregelen als gevolg van de coronacrisis betreffen wijzigingen uit het Investeringspakket maar deze hebben pas gevolgen voor 2021 en verder. De Vervoerregio wordt direct bekostigd uit de brede doeluitkering (BDU) van het Rijk. Als een deel van de jaarlijks ontvangen gelden niet geheel worden ingezet dan worden deze gereserveerd om in de komende jaren aangewend te worden.

Eventuele risico’s

Er is nog geen materieel risico te bepalen.