Schiphol Area Development Company (SADC)
Tabel 121
Algemene informatie | In 1987 is door de gemeente Amsterdam, de provincie Noord-Holland, de gemeente Haarlemmermeer en de Schiphol Group SADC opgericht. De kerntaken van dit regionale ontwikkelingsbedrijf zijn gebiedsontwikkeling, (inter)nationale marketing en promotie en het verbinden van publieke en private partijen. | ||
Programma | Ruimtelijke ontwikkelingen en Economische Zaken | ||
Beleidsdoelen | B. Haarlemmermeer realiseert ruimtelijke projecten die bijdragen aan het maatschappelijk doel. B. Het versterken van onze strategische positie door samenwerking in de regio, met een focus op de logistiek, kennisintensieve en (inter)nationale dienstensectoren en op de maatschappelijke inpassing van de luchtvaart. | ||
Rechtsvorm | Naamloze vennootschap | ||
Eigenaarsrol | Portefeuillehouder Financiën | ||
Opdrachtgeversrol | Portefeuillehouder Grondzaken | ||
Bestuurlijk belang | Uit hoofde van de gehouden aandelen vertegenwoordigt de portefeuillehouder deelnemingen (wethouder Financiën) de gemeente Haarlemmermeer in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. | ||
Aandelenbelang | De gemeente Haarlemmermeer heeft een aandelenbelang van 25%. Ook de gemeente Amsterdam, de provincie Noord-Holland en de Schiphol Group hebben ieder een aandelenbelang van 25%. | ||
Financieel belang | Deze deelneming is gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs van € 26.717.000. | ||
Financiële gegevens | Balansdatum | 31-12-2018 | 31-12-2019 |
---|---|---|---|
Eigen vermogen | € 106.399.000 | € 111.826.000 | |
Vreemd vermogen | € 21.632.000 | € 22.603.000 | |
Solvabiliteit ultimo 2019 | 83% | ||
Begroot resultaat 2021 | € 6.801.000 |
Financiële gegevens
Uit het bedrijfsplan van SADC voor de periode 2021-2025 blijkt voor de komende jaren een structureel positief resultaat, dankzij de opbrengsten uit haar deelnemingen. Cumulatief bedraagt het netto resultaat voor de periode 2021-2025 ruim € 13,5 miljoen. Dit is nodig om het eigen vermogen verder te versterken. De kasstroom ontwikkelt zich positief, na een beperkte liquditeitsbehoefte in 2020 van € 1,6 miljoen, dankzij goede verkoopopbrengsten in de deelnemingen.
Eventuele risico’s
De risico’s van SADC doen zich vooral voor in haar deelnemingen. Hierbij moet voornamelijk worden gedacht aan hoge voorinvesteringen in combinatie met tegenvallende afzetsnelheid en prijsontwikkeling op de verschillende locaties. Het tekort aan verdeelcapaciteit voor electra in de regio wordt ook als groot risico gezien en zou in het ergste geval tot gevolg kunnen hebben dat toekomstige klanten (voor met name De President 1.2 en Schiphol Trade Park) uitwijken naar andere regio's. Voor wat betreft de coronacrisis zijn er nauwelijks tot geen gevolgen voor SADC en haar projectvennootschappen op de korte termijn. Er kan zelfs van een positief effect worden gesproken, omdat de markt voor online-bestellingen sterk is gegroeid en daarmee de markt voor distributie verder is aangetrokken. Ook de markt voor logistieke dienstverleners in de lifesciences groeit onder meer als gevolg van de coronacrisis. Kortom er is geen afname op de korte termijn waar te nemen, wel wordt geconstateerd dat de aangroei van de klantenportefeuille stagneert. Dit zou kunnen betekenen dat de eerste mogelijke negatieve effecten pas zichtbaar worden in 2023 uitgaande van een gemiddelde doorlooptijd van twee jaar tot aan daadwerkelijke verkoop en levering.