Afvalstoffenheffing
Bij het bepalen van de tarieven voor de afvalstoffenheffing is het uitgangspunt dat de nettolasten voor 100% worden gedekt uit de heffing. De lasten zijn hoger doordat als gevolg van de coronacrisis meer huishoudelijk afval is aangeboden. Zie voor een verdere toelichting het programma Kwaliteit fysieke omgeving, de toelichting op de verschillen onder beleidsdoel B.
Volgens de Financiële verordening Haarlemmermeer 2016 wordt bij het bepalen van de te dekken lasten rekening gehouden met de compensabele BTW. Tevens wordt rekening gehouden met de toe te rekenen lasten van overhead.
Tabel 85
Kostendekkendheid Afvalstoffenheffing (bedragen x € 1.000; - = voordeel) | begroting 2020 na wijziging | rekening 2020 | verschil |
---|---|---|---|
Lasten taakveld inclusief rente | 17.073 | 17.431 | -358 |
Baten taakveld , exclusief heffingen | -570 | -786 | 216 |
Netto lasten taakveld | 16.503 | 16.645 | -142 |
Toe te rekenen lasten: | |||
Overhead | 285 | 285 | 0 |
Kwijtschelding | 653 | 639 | 14 |
Compensabele BTW | 3.352 | 3.459 | -107 |
Totale te dekken lasten | 20.792 | 21.027 | -235 |
Opbrengst Afvalstoffenheffing | -18.229 | -18.199 | -30 |
Saldo van baten en lasten | 2.563 | 2.828 | -265 |
Ten laste van egalisatievoorziening | -750 | -567 | -183 |
Saldo | 1.813 | 2.261 | -448 |
Kostendekkendheid exclusief vrijval voorziening | 88% | 87% | 1% |
Kostendekkendheid inclusief vrijval voorziening | 91% | 89% | 2% |