Beleidsdoel D: Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig.
Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?
Voor gemeentelijke wegen, straten en pleinen streven wij ernaar dat deze goed begaanbaar, schoon, heel en veilig zijn. Hieronder vallen ook civieltechnische kunstwerken, openbare verlichting en verkeersregelinstallaties (VRI’s). Bij integraal en vraaggestuurd beheer spelen niet alleen technische gegevens (inspectiegegevens) een rol, maar ook de waardering van gebruikers via het meldingensysteem openbare ruimte (MOB). Daarnaast verduurzamen wij deze onderdelen verder door het gebruik van duurzame materialen en het toepassen van energiebesparende, innovatieve technieken en werkwijzen die leiden tot een CO2- reductie. Goed begaanbare wegen betekent ook het toepassen van gladheidbestrijding in de winter. Hierbij zoeken wij naar een evenwicht tussen kwaliteit, veiligheid en kosten, waarbij het zoutgebruik en de belasting van het milieu door zout zoveel mogelijk beperkt blijven.
Tabel 55
Programma / Omschrijving | Eenheid | Bron | Metingen1 | Streefwaarden / prognose | ||
---|---|---|---|---|---|---|
2016 | 2018 | 2020 | 2020 | |||
Kwaliteit van alle verharding, | % | GisiB | 77% | 77% | 75% | >74% |
Kwaliteit van gesloten verharding (asfaltwegen), CROW normering | % | GisiB | 86% | 91% | 90% | >85% |
Kwaliteit van open verharding (kllinkerverharding, trottoirs, CROW normering | % | GisiB | 68% | 66% | 63% | >66% |
- Metingen vinden tweejaarlijks plaats.
- Matig betekent dat de staat van het wegdek nog niet onvoldoende is, maar dat de verwachting is dat binnen drie tot vijf jaar onderhoud nodig is
Activiteiten
01. Het op duurzame wijze beheren en onderhouden van wegen, straten en pleinen. |
02. Het beheren en verder verduurzamen van de civieltechnische kunstwerken. |
03. Het schoonhouden van straten. |
04. Het beheren en verduurzamen van openbare verlichting. |
05. Het duurzaam beheren en onderhouden van de Verkeersregelinstallaties. |
06. Het op duurzame en efficiënte wijze bestrijden van gladheid. |
Toelichting
01. Het op duurzame wijze beheren en onderhouden van wegen, straten en pleinen
Wij hebben de gemeentelijke wegen, straten en pleinen aan de hand van inspectiegegevens en informatie uit het meldingensysteem (MOB) onderhouden. Hierbij is onze aandacht vooral uitgegaan naar de veiligheid en de kwaliteit van open verhardingen (straten en trottoirs). Uit metingen is vooral op open verhardingen achterstalligheid geconstateerd . Om dit de komende jaren in te lopen is bij de Jaarstukken 2019 de Voorziening achterstallig onderhoud verhardingen ingesteld. In het integrale project Kinheim-Seevank in Zwanenburg hebben wij als eerste gemeente in Nederland gebruik gemaakt van 100% circulair materiaal onder de wegen. De vernieuwing van verhardingen vindt plaats vanuit de Vernieuwing Openbare Ruimte fase 3 (2018 - 2022) (VOR). In de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen gaan wij nader in op het onderhoud en het vernieuwen van wegen.
02. Het beheren en verder verduurzamen van de civieltechnische kunstwerken
Wij hebben de civieltechnische kunstwerken beheerd op basis van de meerjarenplanning die gemaakt is op grond van de uitkomsten van de technische inspecties van het gehele areaal uit 2019. Aan de hand van risicoprofielen per kunstwerk hebben wij daarbij bepaald waar wij de beschikbare middelen inzetten. Hierbij hebben wij waar mogelijk duurzame materialen toegepast, zoals composiet en gerecyclede materialen. Wij hebben ook een aantal kunstwerken vernieuwd. In de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen gaan wij nader in op het onderhoud en de vernieuwing van de civieltechnische kunstwerken.
03. Het schoonhouden van straten
Wij hebben de straten schoongehouden op basis van beeldkwaliteit. Voor wat betreft straatreiniging is de met de raad afgesproken kwaliteit behaald. Ondanks dat het onkruidbeheer op verhardingen ten opzichte van vorig jaar is verbeterd, blijft dit voor bestrating zonder chemische middelen een uitdaging. Mede op verzoek van ons is de NVRD (Koninklijke Vereniging voor Afval- en Reinigingsmanagement) gezamenlijk met enkele publieke en private partijen een onderzoek gestart naar de huidige stand van zaken van (niet chemische) onkruidbeheersing op verharding in Nederland om de onkruidbeheersing te verbeteren. De resultaten volgen in de eerste helft van 2021, waarna wij bepalen hoe wij deze toepassen.
04. Het beheren en verduurzamen van openbare verlichting
Wij hebben de openbare verlichting onderhouden en verder verduurzaamd. Door het op grote schaal toepassen van LED lichtbronnen (3.200 stuks in 2020) voldoen wij aan het landelijke Energieakkoord uit 2013, met daarin onder andere afspraken over de vermindering van de emissie van CO2. Alle nieuw te plaatsen lichtbronnen hebben wij voorzien van LED-verlichting en een nieuw standaard dimregime, waardoor er tussen 00:00 en 5:00 uur nog meer gedimd wordt. Wij hebben het energieverbruik gemonitord en het verouderde schakelsysteem voor het in- en uitschakelen van de verlichting vervangen, waardoor wij meer energie kunnen besparen. Tevens kunnen wij de onderhoudswerkzaamheden eenvoudiger monitoren met het verder ontwikkelen van ons nieuwe softwaresysteem voor het behandelen van meldingen en storingen. In de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen gaan wij nader in op het onderhoud en de vernieuwing van openbare verlichting.
05. Het duurzaam beheren en onderhouden van de Verkeersregelinstallaties
Wij passen bij het beheer van onze Verkeersregelinstallaties (VRI’s) innovatieve technieken toe, zoals wachttijdvoorspellers en thermische camera's voor het langzaam verkeer en aftellers voor het autoverkeer. Hiermee willen wij de doorstroming van het verkeer verbeteren en de uitstoot van CO2 beperken. Wij hebben samen met de provincie Noord-Holland en de omliggende gemeenten, meegewerkt aan het landelijke programma ‘Slimme en Duurzame Mobiliteit’. Binnen dit programma worden intelligente VRI's (iVRI's) toegepast, die voertuigen herkennen en inspelen op de actuele verkeersdrukte. Deze iVRI's zijn op vier locaties in onze gemeente operationeel (Fokkerweg/Koolhovenlaan, Fokkerweg/Boeingavenue/Beechavenue in Schiphol-Rijk en Taurusavenue/Rijnlanderweg en Bennebroekerweg/Rijnlanderweg in Hoofddorp). Wij zijn met twee iVRI’s betrokken bij de proef Connected Transport Corridor (CTC) Amsterdam Westkant. Dit is een landelijk samenwerkingsverband om het goederenvervoer veiliger, duurzamer en efficiënter te maken door slimme mobiliteitsoplossingen. Deze iVRI’s houden rekening met naderende vrachtwagens en geven hen eerder groen licht als de verkeerssituatie het toelaat. De iVRI’s voorkomen onnodig stoppen, en dat scheelt tijd en brandstof en vermindert de CO2-uitstoot. In de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen gaan wij nader in op het onderhoud en de vernieuwing van de VRI's.
06. Het op duurzame en efficiënte wijze bestrijden van gladheid
Bij het bestrijden van gladheid hebben wij gebruik gemaakt van duurzame en kostenbesparende methoden, zoals het live volgen van strooiacties, het aanpassen van de hoeveelheid zout aan het type weg en het registreren van data over strooiacties. Daarnaast gaan wij terughoudend om met het gebruik van zout en maken wij gebruik van een biologisch en duurzaam wegenzout. Wij hebben gewerkt aan de uniformering van de dienstverlening voor reiniging en gladheidbestrijding door Meerlanden. Wij ronden dit naar verwachting in het 2e kwartaal van 2021 af. Omdat dit kan leiden tot de aanpassing van het strooiproces hebben wij het gladheidbestrijdingsplan nog niet geactualiseerd.