Niet uitgevoerd beleid in verband met de coronacrisis in 2020

Per programma wordt aangegeven welk beleid geen of minder doorgang heeft kunnen vinden in 2020.

Programma Veiligheid

Door de coronacrisis zijn er extra taken belegd bij de handhavers, de door het Rijk opgelegde maatregelen dienen gehandhaafd worden. Dit heeft een verschuiving teweeg gebracht in het handhavingsprogramma. Enerzijds is er ruimte gekomen omdat er bijvoorbeeld op Schiphol minder bedrijvigheid is, evenementen verboden zijn en door afnemende drukte in de winkelgebieden parkeercontroles beperkt waren. Anderzijds zijn er taken bijgekomen zoals het controleren op groepsgrootte, 1,5 meter afstand en het dragen van een mondkapje. Voor de integrale handhavers is de prioriteit komen te liggen op het handhaven van de coronamaatregelen, gevolgd door het oppakken van de overige meldingen. Voor de straatcoaches is de prioriteit blijven liggen bij jeugdoverlast, gevolgd door de coronamaatregelen.

In de praktijk komen deze zaken ook samen, zo zien we dat het overtreden van de maximaal toegestane groepsgrootte en het overtreden van de avondklok met name door onze jongere inwoners wordt gedaan.

Binnen Openbare Orde en Veiligheid is ook veel inzet gepleegd op het gebied van coronacrisis, voornamelijk in de regio. Hierdoor is er minder inzet geweest op bijvoorbeeld het prostitutiebeleid en het beleid ten aanzien van woon- en adresfraude. Daarnaast is er door de coronamaatregelen ook minder inzet nodig geweest voor bijvoorbeeld Valet Parking op Schiphol.

Er zijn ook minder handhavingszaken opgepakt, zoals illegale bewoning waarbij het nodig is om binnen te treden, doordat er vanwege de coronamaatregelen een beperking was voor het afleggen de huisbezoeken.

Programma Zorg en werk

2020 is als gevolg van de coronacrisis een bijzonder jaar geweest voor het sociaal domein, de verwijzers en aanbieders die daarin actief zijn en niet in de laatste plaats voor inwoners die aangewezen zijn op zorg en ondersteuning. Er is veel tijd en energie gaan zitten in het garanderen van de continuïteit van zorg en ondersteuning. De coronacrisis had ook effect op onze eigen dienstverlening: we hebben geen brede keukentafelgesprekken kunnen voeren. We hebben onze dienstverlening op alternatieve manieren, binnen de geldende RIVM-richtlijnen, zo goed mogelijk voortgezet. In zeer beperkte mate en in specifieke situaties hebben we huis- of deurbezoeken afgelegd en gesprekken op locatie gevoerd. Door herprioritering in taken en werkzaamheden hebben we onze overige reguliere werkzaamheden niet altijd op het door ons gewenste niveau uit kunnen voeren en hebben ontwikkelopgaven onvoldoende aandacht gekregen. We hebben er, weliswaar onder grote druk, samen de schouders onder gezet en met z’n allen zijn we wendbaar gebleken.

Programma Maatschappelijke ontwikkeling

De coronamaatregelen hebben ook grote impact op de dorpshuizen, wijk- en jongerencentra. In 2020 waren de meeste accommodaties grotendeels gesloten en daarom heeft de programmering geen doorgang kunnen vinden.

Na de eerste lockdown zijn de meeste zelfstandige besturen van dorpshuizen en Maatvast, beheerder van de meeste dorpshuizen, wijk- en jongerencentra, aan de slag gegaan om de accommodaties coronaproof te maken voor de openstelling. Vanaf de zomer mochten de accommodaties weer open, maar vanwege de coronamaatregelen en RIVM-richtlijnen waren er beperkte mogelijkheden. De openstelling was helaas van korte duur, want in december ging heel Nederland weer in lockdown. De sluiting van de accommodaties heeft financiële gevolgen voor de zelfstandige dorpshuizen en Maatvast.

Wij zien dat de sluiting van de accommodaties ook een sociale impact heeft. De behoefte aan ontmoeting en activiteiten is groot onder alle bezoekers en vrijwilligers. Wij kijken uit naar het moment dat de accommodaties weer open kunnen en activiteiten weer plaats kunnen vinden en bezoekers elkaar kunnen ontmoeten.

Paragraaf bedrijfsvoering

De coronamaatregelen hebben veel impact gehad op het leren en ontwikkelen in onze organisatie. Een groot deel van het jaar hebben we bijvoorbeeld geen klassikale opleidingen kunnen aanbieden terwijl ons opleidingsaanbod voor de coronacrisis vooral hieruit bestond. Ook hadden de coronamaatregelen veel invloed op de bredere team- en organisatieontwikkeling. De focus lag in de organisatie op de noodzakelijke (organisatorische) aanpassingen in de wijze van werken en samenwerken. Verschillende ontwikkeltrajecten kwamen hierdoor na de start van de coronacrisis stil te liggen of kregen een andere invulling omdat de urgentie zat op het omgaan met de nieuwe omstandigheden. Inmiddels zitten we in een nieuwe fase waarin we steeds beter en creatiever weten om te gaan met het online samenwerken en het online leren en ontwikkelen. Steeds meer (voorheen klassikale) trainingen organiseren we inmiddels succesvol online en het online aanbod is ook uitgebreid onder andere met een groter aanbod aan E-learning en nieuwe vormen zoals webinars, podcasts en leren via YouTube. Ook ten aanzien van de bredere team- en organisatieontwikkeling merken we op dat dit weer meer op gang is gekomen. Je kunt ook stellen dat de ontwikkeling in onze organisatie in 2020 niet heeft stilgelegen maar juist door de coronacrisis een enorme intensiteit heeft gekend met veel waardevolle lessen, waarbij de leervorm niet gepland en niet gewenst was.

Paragraaf vastgoed

  • Betrouwbare vastgoedadministratie

De doelstelling om in 2020 de belangrijkste data gecontroleerd te hebben is nog niet bereikt. Personeelsverloop en het thuiswerken zorgen voor extra vertraging. In de tweede helft van 2021 zal dit project worden afgerond, zodat vanaf 2022 rapportages beschikbaar komen, die ons meer inzicht kunnen geven in de portefeuille.

  • Beleidskader Vastgoed

Nog uit te werken kaders voor (ver)huur, duurzaamheid en toegankelijkheid worden hieraan toegevoegd. In het stappenplan was opgenomen dat er in het voorjaar van 2021 een beleidskader vastgoed zou zijn. Deze planning is niet haalbaar als gevolg van personeelsverloop en het thuiswerken. De planning is bijgesteld naar eind 2022.