Algemeen
De coronacrisis heeft een grote invloed op iedereen in Haarlemmermeer: onderwijs, sportverenigingen, maatschappelijke verenigingen, ondernemers, detailhandel, horeca, verzorgingshuizen en inwoners.
Ook voor de gemeente als organisatie heeft het afgelopen jaar grotendeels in het licht gestaan van het coronavirus en alle gevolgen daarvan. In februari zijn we gestart met maatregelen om de bedrijfscontinuïteit en dienstverlening van onze organisatie te borgen. Met de start van de lockdown is de gemeentelijke organisatie per direct overgestapt op zo veel mogelijk thuis werken. Hiervoor was een snelle omschakeling in de organisatie noodzakelijk en waren investeringen op het gebied van thuiswerken noodzakelijk.
De maatregelen om besmettingen te voorkomen hebben grote economische, maatschappelijke en sociale gevolgen. Vanuit het Rijk en de gemeente is ingezet op maatregelen om deze gevolgen zoveel mogelijk te beperken. Denk hierbij aan de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo), uitstel van betalingen, het niet terugvorderen van subsidies voor activiteiten die niet zijn uitgevoerd, huurcompensatie, ruimte bieden voor grotere terrassen en nog vele andere maatregelen. Gedurende het hele jaar is nagegaan hoe we onze inwoners, ondernemers en instellingen zo goed mogelijk kunnen ondersteunen door met ze in gesprek in te gaan, te informeren over mogelijkheden en na te gaan waar we als gemeente steun kunnen bieden.
Voor de gemeente als organisatie hebben de maatregelen ook grote effecten gehad, financieel en in de uitvoering. We hebben minder inkomsten vanuit toeristenbelasting en lagere parkeeropbrengsten. Voor een aantal extra uitgaven om uitvoering te geven aan de coronamaatregelen zijn we gecompenseerd via het gemeentefonds. Veel medewerkers hebben andere taken verricht. Denk hierbij aan inzet in de crisisorganisatie, uitvoering van nieuwe maatregelen zoals de Tozo, het meedenken met onze ondernemers en instanties om de negatieve effecten van maatregelen te beperken. Op verschillende gebieden heeft daarom een herprioritering plaatsgevonden in de taken en werkzaamheden.
De raad is geregeld geïnformeerd over de ontwikkelingen van de coronacrisis, de maatregelen die zijn genomen en de gevolgen voor de gemeente. Onder andere is dit gebeurd met de volgende brieven aan de raad:
- Financiële impact en maatregelen coronacrisis van 7 mei 2020 (kenmerk X.2020.00424)
- Informatie maatregelen coronacrisis II van 26 juni 2020 (kenmerk X.2020.01796)
- Informatie maatregelen coronacrisis III van 8 september 2020 (kenmerk X.2020.03554)
- Informatie maatregelen coronacrisis IV van 9 oktober 2020 (kenmerk X.2020.04090)
- Informatie maatregelen coronacrisis V van 17 november 2020 (kenmerk X.2020.05555)
- Informatie maatregelen coronacrisis VI van 16 december 2020 (kenmerk X.2020.06445)