1. Vastgoedportefeuilleplan

Vervolgonderzoek Rekenkamercommissie (RKC)

Vier jaar na het RKC-onderzoek Fundament voor Vastgoed (30 april 2015) heeft de RKC een vervolgonderzoek uitgevoerd om te beoordelen wat er met haar aanbevelingen is gedaan. In juni 2019 hebben wij de bevindingen (2019.0029408) van de RKC behandeld in de raad. De conclusie van de RKC is dat er in vier jaar tijd veel vooruitgang is geboekt. Toch is de hoofdvraag uit 2015 nog niet beantwoord en is de raad nog onvoldoende in positie om zijn kaderstellende en controlerende rol te vervullen. Het ontbreekt nog aan goed inzicht in doeltreffendheid en doelmatigheid.

De RKC heeft nu twee aanbevelingen gedaan:

  1. Verzoek het college de informatievoorziening aan de raad in de P&C-producten verder te verbeteren (bijvoorbeeld met indicatoren met streefwaarden), zodat de raad kaders kan stellen voor de doeltreffendheid en doelmatigheid van het vastgoedbeleid en dit ook kan controleren.
  2. Verzoek het college een planning te maken voor de professionalisering van het vastgoedmanagement en de hoofdlijnen (doelen en mijlpalen) van deze planning te delen met de raad. Het college zou in deze planning concrete doelen, activiteiten en mijlpalen moeten opnemen, zodat helder is wie wat doet en wanneer wat gereed is.
Plan van Aanpak professionalisering Vastgoedmanagement

Vooruitlopend op de raadsbehandeling van het vervolgonderzoek van de RKC hebben we een informatieve raadsbijeenkomst met de raad gehad over de actuele situatie betreffende het vastgoedmanagement.

In vervolg op de aanbevelingen van de RKC hebben wij de raad per brief geïnformeerd (X.2019.13925 d.d. 30 oktober) over het plan van aanpak voor de professionalisering van ons vastgoedmanagement. Om ons doel – professionalisering van het vastgoedmanagement – te bereiken, hebben wij een aantal doelstellingen geformuleerd:

  • het optimaal benutten van het gemeentelijk vastgoed;
  • een kostenneutrale vastgoedportefeuille;
  • een verantwoorde waardeontwikkeling op pandniveau;
  • een duurzame, flexibele en waardevaste portefeuille en dito panden;
  • een effectieve en efficiënte manier van werken.

Deze doelstellingen zijn vertaald naar twaalf resultaatafspraken die we volgordelijk willen gaan realiseren. De eerste zeven resultaten ronden wij af in 2020 en vormen de basis van een goede vastgoedorganisatie. De overige resultaatafspraken (onder andere inzicht in optimale benutting, kostenneutrale portefeuille en waardeontwikkeling) vragen meer uitwerkingstijd en zullen uiterlijk 2024 afgerond zijn.