Afvalstoffenheffing

Bij het bepalen van de tarieven voor de afvalstoffenheffing is het uitgangspunt dat de netto lasten voor 100% worden gedekt uit de heffing. Bij de Najaarsrapportage 2019 is geconcludeerd dat het nadeel dat ontstaat als gevolg van enerzijds hogere lasten afvalinzameling en -verwerking en anderzijds meerlasten als gevolg van de verlenging van de inzamelmethode in de proefwijken, niet meer kon worden gedekt uit de voorziening afvalstoffenheffing. De voorziening is ingezet voor de dekking van de eenmalige kosten van het project Van afval- naar grondstofinzameling (VANG) zoals door de raad besloten (2018.0030093).

Volgens de Financiële verordening Haarlemmermeer 2016 wordt bij het bepalen van de te dekken lasten rekening gehouden met de compensabele BTW. Tevens wordt rekening gehouden met de toe te rekenen lasten van overhead.

Tabel 81 

Kostendekkendheid Afvalstoffenheffing (bedragen x € 1.000; - = voordeel)

begroting 2019 na wijziging

rekening 2019

verschil

Lasten taakveld incl. rente

15.376

15.214

162

Baten taakveld , excl. heffingen

-822

-721

-101

Netto lasten taakveld

14.554

14.493

61

Toe te rekenen lasten:

Overhead

228

228

0

Kwijtschelding

571

615

-44

Compensabele BTW

3.091

3.066

25

Totale te dekken lasten

18.444

18.402

42

Opbrengst Afvalstoffenheffing

-16.819

-16.933

113

Saldo van baten en lasten

1.624

1.469

155

Ten laste van egalisatievoorziening

-825

-747

-78

Saldo

800

722

78

Kostendekkendheid exclusief vrijval voorziening

91%

92%

-1%

Kostendekkendheid inclusief vrijval voorziening

96%

96%