Afvalstoffenheffing
Bij het bepalen van de tarieven voor de afvalstoffenheffing is het uitgangspunt dat de netto lasten voor 100% worden gedekt uit de heffing. Bij de Najaarsrapportage 2019 is geconcludeerd dat het nadeel dat ontstaat als gevolg van enerzijds hogere lasten afvalinzameling en -verwerking en anderzijds meerlasten als gevolg van de verlenging van de inzamelmethode in de proefwijken, niet meer kon worden gedekt uit de voorziening afvalstoffenheffing. De voorziening is ingezet voor de dekking van de eenmalige kosten van het project Van afval- naar grondstofinzameling (VANG) zoals door de raad besloten (2018.0030093).
Volgens de Financiële verordening Haarlemmermeer 2016 wordt bij het bepalen van de te dekken lasten rekening gehouden met de compensabele BTW. Tevens wordt rekening gehouden met de toe te rekenen lasten van overhead.
Tabel 81
Kostendekkendheid Afvalstoffenheffing (bedragen x € 1.000; - = voordeel) | begroting 2019 na wijziging | rekening 2019 | verschil |
---|---|---|---|
Lasten taakveld incl. rente | 15.376 | 15.214 | 162 |
Baten taakveld , excl. heffingen | -822 | -721 | -101 |
Netto lasten taakveld | 14.554 | 14.493 | 61 |
Toe te rekenen lasten: | |||
Overhead | 228 | 228 | 0 |
Kwijtschelding | 571 | 615 | -44 |
Compensabele BTW | 3.091 | 3.066 | 25 |
Totale te dekken lasten | 18.444 | 18.402 | 42 |
Opbrengst Afvalstoffenheffing | -16.819 | -16.933 | 113 |
Saldo van baten en lasten | 1.624 | 1.469 | 155 |
Ten laste van egalisatievoorziening | -825 | -747 | -78 |
Saldo | 800 | 722 | 78 |
Kostendekkendheid exclusief vrijval voorziening | 91% | 92% | -1% |
Kostendekkendheid inclusief vrijval voorziening | 96% | 96% |