Begrotingsoverschrijdingen
In Tabel 145 zijn de afwijkingen van de programma’s opgenomen (overschrijding van de lasten) met daarbij de verklaring in hoeverre de afwijking past binnen het door de raad geformuleerde beleid. Op basis van de Financiële verordening Haarlemmermeer 2016 wordt een beleidsdoel van een programma die 10% of meer van het begrotingstotaal (lasten) voor mutaties reserves omvat, apart door de raad geautoriseerd. In 2019 betrof dit het beleidsdoel A van het programma Zorg en werk en beleidsdoel B van programma Ruimtelijke ontwikkelingen. Voor deze beleidsdoelen moet de begrotingsrechtmatigheid apart worden vastgesteld. De andere beleidsdoelen van de programma's Zorg en werk en Ruimtelijke ontwikkelingen, de overige programma's, het overzicht Algemene dekkingsmiddelen en het overzicht Overhead worden in totaal beoordeeld.
Voor een nadere uiteenzetting van de verschillen wordt verwezen naar de toelichting op het overzicht baten en lasten. De raad autoriseert deze kostenoverschrijdingen met het vaststellen van de jaarstukken.
Tabel 145
(bedragen x € 1.000) | Verklaring | Conclusie | ||
---|---|---|---|---|
Begroot | Realisatie | Verschil | ||
14.749 | 15.896 | 1.147 | Programma Bestuur, samenleving en publiekscontact | |
De hogere lasten worden veroorzaakt door een extra storting in de voorziening pensioenverplichting wethouders. Een rentedaling van 1,65% naar 0,29%, het synchroniseren van de systematiek van de voormalige gemeenten Haarlemmerliede en Spaarnwoude aan die van Haarlemmermeer (voorzien in plaats van jaarlijkse kosten) en de toevoeging van nieuwe wethouders heeft geleid tot een hogere verplichte storting in de voorziening van € 1,7 miljoen. | Past binnen het bestaande beleid. | |||
52.923 | 55.296 | 2.373 | Programma Zorg en werk, beleidsdoel A | |
De overschrijding betreft de kosten van de uitvoering van de Jeugdwet en de Wmo. Dit betreft openeinderegelingen op basis van wetgeving. | Past binnen het bestaande beleid. | |||
51.066 | 54.524 | 3.459 | Programma Ruimtelijke ontwikkelingen, beleidsdoel B | |
De hogere lasten worden met name veroorzaakt door de kosten van de grondexploitaties. Deze zijn € 2,6 miljoen hoger dan geraamd in het (t)MPG. In het MPG met de standlijn 1 januari 2020 wordt dit toegelicht. Deze hogere lasten worden geactiveerd op de balanspost voorraden. | Past binnen het bestaande beleid. | |||
64.386 | 70.393 | 6.007 | Programma Kwaliteit fysieke omgeving | |
De overschrijding wordt voornamelijk veroorzaakt door de storting in de voorziening Achterstallig onderhoud verhardingen van € 5,6 miljoen. Op basis van een stellige uitspraak van de commissie BBV is deze storting verplicht. Dat er sprake is van achterstallig onderhoud dat kan leiden tot kapitaalvernietiging en/of onveilige situaties is gebleken uit de analyse van de weginspecties. | Past binnen het bestaande beleid. | |||
9.264 | 9.877 | 613 | Programma Economische zaken | |
In verband met de verkoop van strategische grond is de boekwaarde van € 403.000 ten laste van de exploitatie gebracht. Tegenover deze extra lasten staat een verkoopopbrengst van € 579.000. In verband met een brand is € 262.000 extra afgeschreven op het pand Paviljoenlaan 1 (voormalig restaurant Mes en vork). | De extra lasten worden gedekt door hogere baten. Past binnen het bestaande beleid. | |||
54.946 | 57.940 | 2.994 | Overzicht overhead | |
Er zijn meer lasten (€ 2,2 miljoen) verantwoord op management en managementondersteuning door de uitvoerende clusters. Hiertegenover staat een voordeel bij het overzicht algemene dekkingsmiddelen, onderdeel D). Het resultaat op de Interne opdrachtensystematiek (IOS) is € 1,8 miljoen lager. Dit betreft eigenlijk een lagere bate, maar conform de BBV-voorschriften moet dit worden verantwoord onder de lasten. | De extra lasten worden gedekt door een voordeel. Past binnen het bestaande beleid. |
Conclusie
Omdat hogere lasten passen binnen het bestaande beleid, omdat ze gedekt worden door hogere baten of omdat er sprake is van lagere lasten bij een ander programma, tellen de begrotingsoverschrijdingen niet mee bij het rechtmatigheidsoordeel.