Verkeersregelinstallaties (VRI's)
Het onderhoud van de VRI's is beschreven in het Beheerplan VRI's 2024-2028 (10164415).
De kwaliteit van de VRI's is goed als gevolg van de juiste onderhoudsfrequentie en de tijdige vervanging aan het einde van de levensduur. Alle VRI’s zijn aangesloten op onze verkeerscentrale. Cruciale storingen zijn automatisch door de VRI’s aan de verkeerscentrale en de onderhoudsaannemer gemeld en binnen de geldende responsetijden opgelost. Bij het beheer van de VRI’s zijn innovatieve en/of energiebesparende technieken toegepast. De VRI’s zijn uitgerust met energiezuinige LED-lampen. Aan de hand van een proef uit 2022 met een nieuwe techniek voor detectie van voetgangers op de Nieuwe Molenaarslaan in Hoofddorp hebben we moeten concluderen dat bepaalde onderdelen een te korte levensduur hebben. We onderzoeken alternatieven en ook kijken we mee met de provincie Noord-Holland die ook deze manier van detecteren ook onderzoekt. Om de VRI's af te stemmen op de verkeersbehoefte zijn deze in het kader van verkeerskundig beheer geschouwd en indien nodig opnieuw afgesteld op bijvoorbeeld gewijzigde verkeersstromen. Door de vele werkzaamheden in de gemeente is gekeken of verkeerslichten extra aanpassingen nodig hebben om ook in tijdelijke situaties de doorstroming te kunnen waarborgen.
De gedeeltelijke of gehele vernieuwing van VRI’s vindt plaats vanuit de VOR. De volgende vervangingen zijn uitgevoerd:
Tabel 112
Kern | VRI op kruising |
---|---|
Hoofddorp | KP36 Busbaan / Edelenburg (fiets-voetpad) en Frankenburgsingel |
Hoofddorp | KP38 Busbaan / Reina Prinsen + Haya van Somerensingel en Mary Seldenruststraat |
Hoofddorp | KP39 Busbaan / Marga Klompésingel en Joke Smitstraat |
Hoofddorp | KP82 Dynamische afsluiting Henri Didonweg |
Zebra-Safe led-signalering op kruising | |
Abbenes | Hoofdweg Westzijde thv Langerak |