Beleidsdoel B: De doorstroming van alle vormen van vervoer en de bereikbaarheid van Haarlemmermeer dient op elk moment van de dag zo optimaal mogelijk te zijn.

Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?

De mobiliteitsvisie vormt het kader voor onze jaarlijkse activiteiten. Om dit kader inhoud te geven wordt ieder eerste jaar van een raadsperiode een investeringsagenda vastgesteld waarin de belangrijke projecten en ontwikkelingen op hoofdlijnen worden vastgesteld voor de dan volgende vijf jaar. Jaarlijks wordt bij de Uitvoeringsagenda een afweging gemaakt over de onderhoudsinvesteringen en de projectmatige bereikbaarheidsinvesteringen die het dan volgende jaar worden vastgesteld.

Het aantal reizigers in de bus nam, na een daling in 2020 en 2021, weer toe. Maar is nog niet op het oude niveau van voor de coronacrisis. Onder andere door meer thuiswerkers de is (terug)groei minder sterk. Hierdoor en door personeelstekorten is het aanbod afgenomen. Daarnaast blijft de bereikbaarheid van met name de kleine kernen ons zorgen baren. De bediening van het onderliggend busnet is het afgelopen jaar weliswaar ontzien. Maar een bediening van één maal per uur, waarbij met name in de kleine kernen in het weekend ook geen bus rijdt, zouden we graag anders zien. Hierover blijven wij in gesprek met de Vervoerregio Amsterdam. De algemene reizigerstevredenheid onder busreizigers is wel toegenomen.

Activiteiten

01. Beleidsuitwerking mobiliteit

02. Beleidsuitwerking en toetsing parkeren

03. Planuitwerking en voorbereiding

04. Waarborgen toekomstbestendige mobiliteit bij regionale en nationale studies en uitwerkingsplannen

05. Uitvoering vervoer, monitoring en effectmeting

Toelichting

01. Beleidsuitwerking mobiliteit

De mobiliteitsvisie biedt het kader voor onze inzet op mobiliteit. Met de VRA en de provincie Noord-Holland hebben we een gezamenlijke adaptieve uitvoeringsagenda vastgesteld naar aanleiding van de Netwerkstudie die in 2021 al was vastgesteld. Deze adaptieve agenda geeft richting aan de investeringen van deze drie overheden en is ook gebruikt voor de aanvraag bij het Rijk in het Bestuurlijk overleg Meer Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO-MIRT). Dit heeft onder andere ertoe geleid dat aan onze gemeente € 113,5 miljoen is toegekend voor de bereikbaarheid van de woningbouw. De Verkeersstructuurplannen voor Hoofddorp en Nieuw-Vennep zijn in 2022 in de inspraak gebracht. Besluitvorming volgt in 2023. Deze plannen zijn nodig om op lange termijn ervoor te blijven zorgen dat deze kernen bereikbaar, veilig en leefbaar blijven na de verdichting en woningbouw.

02. Beleidsuitwerking en toetsing parkeren

Het paraplubestemmingsplan voor parkeren is aangepast. Met de aanpassing hebben wij het bestemmingsplan gelijkgetrokken met het handboek parkeernormen. Dit maakt het mogelijk om flexibeler om te gaan met het toestaan van parkeren in de bestaande omgeving. Bij de beoordeling van bouwaanvragen leverde het oude bestemmingsplan problemen op. Ook hebben we twee extra centrumgebieden aangewezen voor de parkeertoetsing namelijk in Nieuw-Vennep en Badhoevedorp. Hiermee doen we meer recht aan de functie die deze gebieden hebben in het dagelijks leven van onze inwoners.

In het coalitieakkoord is opgenomen dat de bestaande parkeernormen uitgangspunt blijven voor ons handelen, maar dat maatwerk mogelijk blijft. De aangekondigde actualisatie is daarom achterwegen gelaten.

03. Planuitwerking en voorbereiding

Voor de realisatie van de opwaardering van de Nieuwe Bennebroekerweg is gestart met de uitwerkingsfase. De gemeente Haarlemmermeer is voor dit project bevoegd gezag. Er is een nieuwe Samenwerkingsovereenkomst met de provincie Noord-Holland en de VRA vastgesteld De uitwerking verloopt in twee fasen. De eerste fase duurt ongeveer een jaar waarin:

  • het ontwerp wordt geoptimaliseerd,

  • (aanvullend) budget wordt gezocht,

  • er gekeken wordt naar de scope of de mogelijkheden van fasering.

In de tweede fase wordt de m.e.r.-procedure gestart, het omgevingsplan opgesteld en het ontwerp verder uitgewerkt, inclusief raming.

In afwachting van de verbreding van de Nieuwe Bennebroekerweg treedt er een capaciteitsprobleem op bij de kruising Bennebroekerweg/Rijnlanderweg als gevolg van de geplande woningbouw. Om ervoor te zorgen dat woningbouwplannen door kunnen is een tijdelijke maatregel in procedure. Het benodigde verkeersbesluit is genomen, maar het bezwaar traject loopt nog.

In het eerdergenoemde BO-MIRT hebben ook onze inspanning voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn (metro) tot aan Hoofddorp hun vruchten afgeworpen. Dit plan gaat nu officieel naar de verkenningsfase. De verkenningsfase duurt minimaal 2 jaar en wordt afgerond met een tracébesluit. In de verkenning worden alle mogelijke oplossingen geanalyseerd en tegen elkaar afgewogen. Er wordt gebruik gemaakt van de informatie die in de afgelopen jaren is verzameld, maar er wordt wel met een frisse blik tegenaan gekeken. Na de verkenning wordt gestart met de uitwerking van van dit tracé.

Het project onderliggend wegennet A4/A9 aan de oostzijde van Badhoevedorp is afgerond. Hiermee is een belangrijke ontbrekende schakel in het regionale fietsnetwerk gerealiseerd. Het is na oplevering mogelijk om vanaf de Dellaertlaan in Badhoevedorp naar de Oude Haagse weg bij de Nieuwe meer te fietsen.

In 2022 hebben we de dekkendheid van het laadnetwerk voor elektrische auto's geoptimaliseerd door aanvullend zestien locaties in de openbare buitenruimte te voorzien van laadvoorzieningen én waar mogelijk de huidige laadpalen te voorzien van twee laadpunten. In 2023 gaan we verder met het plaatsen van laadpalen, inzet op snelladen en onderzoeken of en hoe privé laden op de openbare weg gefaciliteerd kan worden.

De werkzaamheden aan de F200 lang in Halfweg zijn voor een belangrijk deel afgerond in 2022. In 2023 volgen nog de laatste delen. Voor het doorfietspad van langs de Hoek zijn alle voorbereidingen afgerond en kan in 2023 snel worden gestart met de uitvoering.

04. Waarborgen toekomstbestendige mobiliteit bij regionale en nationale studies en uitwerkingsplannen

In het BO-MIRT hebben we goede afspraken kunnen maken over de bereikbaarheid in combinatie met de woningbouw. Helaas hebben we ook gezien dat, ondanks dat het project is ondergebracht bij ‘Samen bouwen aan Bereikbaarheid’, het project Rotterpolderplein nog steeds stilligt. De benodigde maatregelen om de verkeersveiligheid en de doorstroming te verbeteren kosten meer dan het beschikbare budget. De verbreding van de A4 wordt vertraagd met een aantal jaar door het stikstofprobleem.

Het project HOV Schiphol-Oost, Oude Meer en Rijk (SOOMR) ligt opnieuw stil als gevolg van capaciteitsgebrek bij de provincie Noord-Holland. We zijn hierover met de provincie in overleg. Het project HOV Fokkerweg is wel weer opgepakt in combinatie met het project Bosrandweg.

De Duin- en Bollenstreek heeft het initiatief genomen om verder door te studeren op de ontsluiting. De provincie Zuid-Holland ondersteunt dit. De Duin- en Bollenstreek heeft dit initiatief genomen na de raadswerksessie in oktober 2021 waar op uitnodiging van onze raad, raadsleden uit de verschillende gemeente met elkaar hebben gesproken over de knelpunten in de bereikbaarheid tussen de Duin- en Bollenstreek en Haarlemmermeer.

05. Uitvoering vervoer, monitoring en effectmeting

Zie beleidsdoel A.