Beleidsdoel A: Een gemeente die verkeersveilig is per auto, met de fiets, te voet en het openbaar vervoer.

Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?

Ondanks onze inspanningen zien we dat het aantal verkeersongevallen is gestegen, maar het aantal ernstig verkeerslachtoffers lager is dan in 2019. De meeste slachtoffers vielen wederom onder fietsers en bromfietsers. Met het vaststellen van de Mobiliteitsvisie Haarlemmermeer (2018.0065348) hebben we onder meer vastgelegd dat we onze aanpak van verkeersveiligheid intensiveren en dat we meer mobiliteitsknelpunten willen aanpakken. Om de verkeersveiligheid te verbeteren wordt intensief samengewerkt met andere partijen. Dit zijn andere wegbeheerders (provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat, Schiphol), Vervoerregio Amsterdam, regio-eenheid Noord-Holland van de Politie, Veilig Verkeer Nederland, Fietsersbond en uitvoeringsorganisatie Verkeer & Meer.

Activiteiten

01. Duurzaam veilig inrichten van wegen

02. Aanpak verkeersongevallenconcentraties (VOC's)

03. Verkeerseducatie

04. Monitoring en effectmeting

Toelichting

01. Duurzaam veilig inrichten van wegen

We zijn in 2021 begonnen met het toekomstbestendig maken van de Spaarndammerdijk. Dit is tegelijkertijd gedaan met het maken van een veilige inrichting, met name voor fietsers. Dit project is in 2022 afgerond.

Gelijktijdig met onderhoudsprojecten aan ons wegennet hebben we meer wegen Duurzaam Veilig ingericht door werk-met-werk te maken onder andere in de Minister Cort van der Lindenstraat en Julianastraat, de Polanenstraat en de Burgemeester Simonsstraat in Halfweg, de Olmenlaan-Essenlaan in Zwanenburg en Marga Klompésingel in Hoofddorp.

De knelpuntenaanpak die we zijn gestart met het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2020/2021 loopt goed. Afgelopen jaar zijn er diverse knelpunten opgepakt waarover we regelmatig communiceerden. In totaal zijn er 23 knelpunten opgepakt en een deel ook al opgelost via de speciale knelpuntenaanpak. Daarnaast zijn ook verschillende knelpunten opgelost door werk-met-werk te maken.

De eerste fase van de Visie Ringdijk en Ringvaart is uitgevoerd en een evaluatie is in gang gezet.

02. Aanpak verkeersongevallenconcentraties (VOC's)

Begin 2022 hebben we op de Beurspleinrotonde maatregelen doorgevoerd, hiermee hebben we de belangrijkste verkeersongevallenconcentratie (VOC) op aangepakt. Aan het kruispunt Aalsmeerderweg/Bennenbroekerweg zijn extra maatregelen genomen om de veiligheid te verhogen nadat er dit jaar verschillende ernstige ongelukken waren. Vanuit het Rijk wordt cofinanciering vrijgemaakt voor het versnellen van verkeersveiligheidsmaatregelen onder voorwaarde dat de regionale en lokale overheden zelf ook (minimaal) 50% bijdragen aan een ingediende maatregel. In 2022 hebben we het maximumbedrag dat voor onze gemeente beschikbaar is aangevraagd en toegezegd gekregen.

03. Verkeerseducatie

Op 18 mei 2022 is de regionale campagne “Met elkaar overweg” feestelijk gelanceerd op het Van Stamplein in Hoofddorp. Wethouder Ruigrok was aanwezig om het startschot te geven. Daarbij waren ook verschillende portefeuillehouders van andere VRA-gemeenten aanwezig. De inzet van de campagne is verkeersdeelnemers ervan bewust te maken dat, ondanks de verschillende vervoermiddelen, we vaak met eenzelfde doel op de weg zijn. En dat we daarbij elkaar de ruimte moeten gunnen. We moeten ‘met elkaar overweg' gaan om ‘met elkaar over dezelfde weg te kunnen’. Op het fietspad, op de weg, op de Ringdijk, op de polderlinten; overal in de gemeente. Dat is de essentie van deze campagne.

Met ingang van 2022 is er vanuit Verkeer & Meer extra inzet op de Week van het Verkeer. Tijdens deze week is extra aandacht gevraagd voor kinderen in het verkeer. Speerpunten zijn verkeersveiligheid en verkeerseducatie. Er is een groeiend aantal kinderen dat niet kan fietsen of zelf geen fiets heeft. De Week van het Verkeer moet fietsen stimuleren. Daarom kregen de kinderen op een basisschool in Zwaanshoek, waar de week is afgetrapt, allemaal een kilometerteller op hun fiets. Met deze ‘Kilometer-Vreter’ worden de kinderen uitgedaagd om zoveel mogelijk veilige kilometers te fietsen. De klas die het meest fietst wint een mooie beloning. Ook dit jaar hebben zowel het Praktisch Verkeersexamen en de jaarlijkse fietsverlichtingsactie van de Fietsersbond weer kunnen plaats vinden. Vrijwel alle scholen in onze gemeente hebben meegedaan. De spandoeken voor de campagne “Onze scholen zijn weer begonnen” zijn ook in het afgelopen jaar weer op 18 plaatsen opgehangen. Verkeersveiligheid rondom scholen vinden wij erg belangrijk en met de spandoeken wordt de zichtbaarheid en de bewustwording bij de start van het schooljaar extra vergroot. Samen met het Basisteam Haarlemmermeer en de gemeentelijke handhavers was bij CBS Het Braambos in Hoofddorp een aanvullende actie waarbij kinderen vragen konden stellen, handboeien konden uitproberen en in politieauto’s mochten zitten.

04. Monitoring en effectmeting

We hebben een monitoringsraamwerk ontwikkeld, waarbij we indicatoren hebben gekoppeld aan de in de mobiliteitsvisie gestelde ambities. De 1-meting van de monitor is gezamenlijk met het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2023 aan de gemeenteraad aangeboden.