Kengetallen financiële positie
Om tot een beter inzicht te komen van de financiële positie van de gemeente is in het BBV een standaardset van financiële kengetallen voorgeschreven. De kengetallen geven gezamenlijk op eenvoudige wijze inzicht over de financiële positie van de gemeente.
Tabel 96
Kengetallen in percentage: | % Rekening | % Primaire | % Rekening |
---|---|---|---|
Omschrijving: | 31-12-2020 | Begroting | 31-12-2021 |
Netto schuldquote | 89,8 | 126,7 | 88,4 |
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen | 82,3 | 117,9 | 81,0 |
Solvabiliteitsratio | 33,4 | 29,7 | 34,3 |
Grondexploitatie | 22,9 | 28,1 | 22,7 |
Structurele exploitatieruimte | 2,4 | 1,5 | 4,5 |
Belastingcapaciteit | 102,6 | 104,4 | 104,2 |
Bovenstaande kengetallen geven een globaal inzicht in de financiële ontwikkelingen van gemeente Haarlemmermeer. Om het door de raad vastgestelde beleid te kunnen uitvoeren moeten financieringsmiddelen worden aangetrokken. Hierdoor stijgt de schuldpositie van de gemeente de komende jaren, wat gevolgen heeft voor de ontwikkeling van de netto schuldquote, de netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen en het solvabiliteitsratio. Gezien de ontwikkeling van de schuldpositie zijn er voorstellen gedaan om de schuldontwikkeling te beheersen. Een nadere toelichting op de schuldpositie wordt gegeven in de paragraaf Financiering. Daarbij wordt ingegaan op het onderwerp schuldbeheersing en de indicatoren, inclusief normering, waarmee wij de schuld monitoren.
Netto schuldquote
De netto schuldquote geeft inzicht in het niveau van de gemeentelijke schuldenlasten ten opzichte van de eigen middelen en is dus een indicatie van de mate waarin de rentelasten en de aflossingen op de exploitatie drukken. De schuldquote is lager als begroot als gevolg van een lager investeringsniveau, een lagere boekwaarde van de grondexploitaties en een hoger bedrag aan vooruitontvangen bedragen van derden. Dit laatste betreft onder andere de van het Rijk ontvangen Woningbouwimpuls en een voorschot voor nog af te nemen gronden. Ten opzichte van de Jaarstukken 2020 is de netto schuldquote iets gedaald.
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen
Omdat bij leningen onzekerheid kan bestaan of deze allemaal worden terugbetaald, wordt dit kengetal zowel berekend inclusief als exclusief de door de gemeente verstrekte leningen. Zo wordt duidelijk wat het aandeel van de verstrekte leningen in de exploitatie is en wat dit betekent voor de schuldenlast. De schuldquote is lager als begroot als gevolg van het hierboven beschreven oorzaken.
Solvabiliteitsratio
De solvabiliteit geeft inzicht in de mate waarin de gemeente in staat is aan haar financiële verplichtingen te voldoen. Een hoger percentage duidt op een hogere financiële weerbaarheid van de gemeente.
Grondexploitatie
De boekwaarde van de voorraden grond moet worden terugverdiend bij de verkoop. Kenmerkend voor grondexploitaties is dat de looptijd meerdere jaren is. Naarmate de inkomsten verder in de toekomst liggen, brengt dit meer rentekosten en risico's met zich mee. Het kengetal Grondexploitatie drukt de geactiveerde waarde van in exploitatie genomen bouwgronden uit in een percentage van het totaal van de baten. De waarde van de gronden wordt in het (t)MPG goed onderbouwd en is daarom reëel. De verkoop van de gronden zal bijdragen aan het verbeteren van de schuldquote en het solvabiliteitsratio. Voor dit kengetal is geen norm vastgesteld. Dit is niet noodzakelijk gezien de onderbouwing in het (t)MPG.
Structurele exploitatieruimte
Voor de beoordeling van het structurele en reële evenwicht van de begroting wordt onderscheid gemaakt in de structurele en incidentele baten en lasten. In 2021 is het percentage positief, dat betekent dat er lagere structurele lasten dan baten zijn. Dit geeft aan dat sprake is van een structureel en reëel sluitende begroting.
Belastingcapaciteit
Het kengetal Belastingcapaciteit geeft inzicht in hoe de belastingdruk in de gemeente zich verhoudt ten opzichte van het landelijk gemiddelde. Voor de bepaling van de hoogte van de belastingdruk is het landelijk gemiddelde niet maatgevend. Haarlemmermeer heeft zijn eigen beleid vastgesteld. Hiervoor wordt verwezen naar de paragraaf Lokale heffingen.