Afvalstoffenheffing

Bij het bepalen van de tarieven voor de afvalstoffenheffing is het uitgangspunt dat de nettolasten voor 100% worden gedekt uit de heffing. De lasten zijn hoger doordat als gevolg van de coronacrisis meer huishoudelijk afval is aangeboden. Verder zijn de kosten van de implementatie van VANG hoger doordat een deel van het project eerder is uitgevoerd. Zie voor een verdere toelichting het programma Kwaliteit fysieke omgeving, de toelichting op de verschillen onder beleidsdoel B.

Volgens de Financiële verordening Haarlemmermeer 2016 wordt bij het bepalen van de te dekken lasten rekening gehouden met de compensabele BTW. Tevens wordt rekening gehouden met de toe te rekenen lasten van overhead.

Tabel 84

Kostendekkendheid Afvalstoffenheffing (bedragen x € 1.000; - = voordeel)

begroting 2021 na wijziging

rekening 2021

verschil

Lasten taakveld inclusief rente

17.763

18.209

445

Baten taakveld , exclusief heffingen

-892

-758

134

Netto lasten taakveld

16.871

17.450

579

Toe te rekenen lasten:

Overhead

317

317

0

Kwijtschelding

746

743

3

Compensabele BTW

3.367

3.413

46

Totale te dekken lasten

21.301

21.923

622

Opbrengst Afvalstoffenheffing

-20.811

-20.787

24

Saldo van baten en lasten

490

1.136

646

Mutatie egalisatievoorziening

51

-1.136

-1.187

Saldo

541

0

-541

Kostendekkendheid exclusief mutatie voorziening

98%

95%

3%

Kostendekkendheid inclusief mutatie voorziening

104%

100%

4%