Afvalstoffenheffing
Bij het bepalen van de tarieven voor de afvalstoffenheffing is het uitgangspunt dat de nettolasten voor 100% worden gedekt uit de heffing. De lasten zijn hoger doordat als gevolg van de coronacrisis meer huishoudelijk afval is aangeboden. Verder zijn de kosten van de implementatie van VANG hoger doordat een deel van het project eerder is uitgevoerd. Zie voor een verdere toelichting het programma Kwaliteit fysieke omgeving, de toelichting op de verschillen onder beleidsdoel B.
Volgens de Financiële verordening Haarlemmermeer 2016 wordt bij het bepalen van de te dekken lasten rekening gehouden met de compensabele BTW. Tevens wordt rekening gehouden met de toe te rekenen lasten van overhead.
Tabel 84
Kostendekkendheid Afvalstoffenheffing (bedragen x € 1.000; - = voordeel) | begroting 2021 na wijziging | rekening 2021 | verschil |
---|---|---|---|
Lasten taakveld inclusief rente | 17.763 | 18.209 | 445 |
Baten taakveld , exclusief heffingen | -892 | -758 | 134 |
Netto lasten taakveld | 16.871 | 17.450 | 579 |
Toe te rekenen lasten: | |||
Overhead | 317 | 317 | 0 |
Kwijtschelding | 746 | 743 | 3 |
Compensabele BTW | 3.367 | 3.413 | 46 |
Totale te dekken lasten | 21.301 | 21.923 | 622 |
Opbrengst Afvalstoffenheffing | -20.811 | -20.787 | 24 |
Saldo van baten en lasten | 490 | 1.136 | 646 |
Mutatie egalisatievoorziening | 51 | -1.136 | -1.187 |
Saldo | 541 | 0 | -541 |
Kostendekkendheid exclusief mutatie voorziening | 98% | 95% | 3% |
Kostendekkendheid inclusief mutatie voorziening | 104% | 100% | 4% |