Begrotingsoverschrijdingen

In Tabel 154 zijn de afwijkingen van € 75.000 en hoger van de programma’s opgenomen (overschrijding van de lasten) met daarbij de verklaring in hoeverre de afwijking past binnen het door de raad geformuleerde beleid. Op basis van de Financiële verordening Haarlemmermeer 2016 wordt een beleidsdoel van een programma die 10% of meer van het begrotingstotaal (lasten) voor mutaties reserves omvat, apart door de raad geautoriseerd. In 2021 betrof dit het beleidsdoel A van het programma Zorg en werk en beleidsdoel B van programma Ruimtelijke ontwikkelingen. Voor deze beleidsdoelen moet de begrotingsrechtmatigheid apart worden vastgesteld. De andere beleidsdoelen van de programma's Zorg en werk en Ruimtelijke ontwikkelingen, de overige programma's, het overzicht Algemene dekkingsmiddelen en het overzicht Overhead worden in totaal beoordeeld.

Voor een nadere uiteenzetting van de verschillen wordt verwezen naar de toelichting op het overzicht baten en lasten. De raad autoriseert deze kostenoverschrijdingen met het vaststellen van de jaarstukken.

Tabel 154

(bedragen x € 1.000)

Verklaring

Conclusie

Begroot

Rekening

Verschil

26.358

26.916

558

Programma Veiligheid

De hogere lasten worden vooral veroorzaakt doordat aan de VRK een hogere bijdrage voor de uitvoering van de FLO verschuldigd was. De geraamde bijdrage 2021 was gebaseerd op een van de VRK ontvangen raming in het eerste kwartaal van 2021. De daadwerkelijke afrekening over 2021 die in januari 2022 is ontvangen was hoger als gevolg van externe oorzaken. Door de VRK was dit niet eerder gemeld.

Past binnen het bestaande beleid.

68.409

73.594

5.185

Programma Zorg en werk, overige beleidsdoelen

Als gevolg van de coronamaatregelen heeft de gemeente uitvoering gegeven aan de Tozo en aan de regeling Bbz-light. Deze laatste regeling is de opvolger van de Tozo. Van 1 oktober tot 1 april 2022 zijn de voorwaarden voor een Bbz-uitkering tijdelijk soepeler. Er wordt een groter beroep gedaan in onze gemeente op deze regeling dan dat landelijk het geval is. Het gaat hier om openeinderegelingen
De extra lasten worden voor € 4,7 miljoen gedekt door extra baten die rechtstreeks verband houden met de hogere lasten.

De extra lasten worden deels gedekt door extra baten.
De hogere lasten betreffen openeinde regelingen.

25.196

51.867

26.670

Programma Ruimtelijke ontwikkelingen, beleidsdoel B

De hogere lasten ten opzichte van de begroting (standlijn tMPG 1 juli 2021) worden veroorzaakt door € 26,7 miljoen hogere uitgaven bij de grondexploitaties. Daarnaast is er voor de grondexploitatie Sectorpark een voorziening dubieuze debiteuren opgenomen van € 0,3 miljoen. In het MPG met de standlijn 1 januari 2022 worden deze punten ook toegelicht. Deze hogere lasten worden, evenals de baten, geactiveerd op de balanspost voorraden en vallen binnen de geautoriseerde kredieten.

De extra lasten worden gedekt door extra baten en passen binnen het bestaande beleid.

9.093

9.320

227

Programma Ruimtelijke ontwikkelingen, overige beleidsdoelen

De overschrijding wordt voor € 71.000 veroorzaakt door het project versnelling woningbouw. Deze kosten zijn in rekening gebracht bij de projectontwikkelaar.
Door een stijging van het aantal aanvragen voor een Wabo-vergunning was er meer capaciteit nodig voor bouwplantoetsers. De extra inhuurkosten ad € 136.000 worden gedekt door hogere legesinkomsten.

De extra lasten worden gedekt door extra baten.

72.346

72.890

544

Programma Kwaliteit fysieke omgeving

De overschrijding wordt veroorzaakt doordat de lasten die vergoed worden door hoogheemraadschap van Rijnland voor het gezamenlijk onderhoud van bermen en watergangen niet in de begroting zijn opgenomen. De hogere lasten worden gedekt door een bijdrage van het hoogheemraadschap.

De extra lasten worden gedekt door extra baten.

6.024

6.650

626

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

De overschrijding betreft een hogere storting in de voorziening dubieuze belastingdebiteuren. De hogere storting is noodzakelijk omdat het openstaande bedrag over het belastingjaar 2020 en 2021 hoger is als gevolg van de met belastingplichtigen gemaakte afspraken voor uitstel van betaling in verband met de coronacrisis.
Verder is een hotel failliet verklaard. Verder is de over het belastingjaar 2020 betaalde vennootschapsbelasting hoger dan geraamd. In de ramingen wordt rekening gehouden met een gemiddeld te betalen bedrag. Het gaat hierbij vooral om belasting over de winstneming van de bouwgrondexploitaties. Dit wordt gedekt binnen de bouwgrondexploitaties.

Past binnen het bestaande beleid.

Conclusie

Omdat hogere lasten passen binnen het bestaande beleid en nog niet bekend waren op het moment van opstellen van de Najaarsrapportage 2021 of omdat ze gedekt worden door hogere baten, tellen de begrotingsoverschrijdingen niet mee bij het rechtmatigheidsoordeel.