Toelichting gewijzigde begroting 2020 - jaarrekening 2020
Beleidsdoel A
Tabel 41
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
Anterieure overeenkomsten | 759 |
Versnelling woningbouw | 236 |
Leges Bestemmingsplannen | 80 |
Overig | -6 |
Totaal Baten | 1.069 |
Lasten | |
Anterieure overeenkomsten | -282 |
Bestemmingsplannen | -171 |
Monumententale sluisjes Halfweg | 100 |
Versnelling woningbouw | 39 |
Overig | 45 |
Totaal Lasten | -269 |
Baten |
---|
Jaarlijks worden de niet afgesloten projecten van kleinschalige woningbouw en anterieure |
Voor de Versnelling woningbouw hebben we subsidie ontvangen van de MRA voor de flexibele schil. Deze subsidie hebben we niet in 2020 kunnen inzetten. De belangrijkste reden is dat het komen tot een Programma van Eisen en een intentieovereenkomst langer duurt dan vooraf ingeschat. Samen met de onderbesteding van € 39.000 van de lasten doen we een verzoek tot budgetoverheveling. |
In 2020 zijn meer aanvragen geweest die niet voldoen aan de bestemmingsplannen. Voor de toetsing daarop worden leges in rekening gebracht. Dit leidt in 2020 tot een incidenteel voordeel. |
Lasten |
Het saldo van de afgesloten projecten kleinschalige woningbouw en anterieure overeenkomsten is € 282.000 negatief. |
Voor de procedure bij de Raad van State voor het bestemmingsplan Schuilhoeve waren veel extra (milieutechnische) onderzoeken noodzakelijk. Dit vanwege de problematiek op het gebied van grondgeluid. Tevens zijn er extra advocaatkosten in verband met deze procedure. |
De geraamde bijdrage voor de renovatie van de Monumentale sluisjes Halfweg van € 100.000 is niet besteed. Voorgesteld wordt om dit bedrag over te hevelen naar 2021. |
Voor het voordeel Versnelling woningbouw wordt verwezen naar de toelichting bij de baten. |
Beleidsdoel B
Tabel 42
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
Grondexploitaties | 41.044 |
Regeling Reductie Energiegebruik (RRE) | -730 |
Slimme laadpleinen | -152 |
Overig | 1.033 |
Totaal Baten | 41.195 |
Lasten | |
Grondexploitaties | -40.444 |
Regeling Reductie Energiegebruik (RRE) | 730 |
Energietransitie | 637 |
Boekwaarde erfpachtgronden | -284 |
Beleidsontwikkeling milieu en energie | 154 |
Slimme laadpleinen | 152 |
Overig | -980 |
Totaal Lasten | -40.035 |
Baten |
---|
Grondexploitaties |
In 2020 hebben we van het Rijk een specifieke uitkering van € 1,354 miljoen voor de Regeling Reductie Energiegebruik (RRE) ontvangen. Een deel hiervan is inmiddels besteed en het resterende deel zal in 2021 worden besteed. |
We hebben van het Rijk een specifieke uitkering ontvangen voor het realiseren van slimme laadpleinen. In 2020 hebben we als gevolg van de coronacrisis nog niet tot uitvoering over kunnen gaan. De uitvoering zal in 2021 plaatsvinden. |
Lasten |
Grondexploitaties |
Voor het voordeel Regeling Reductie Energiegebruik (RRE) wordt verwezen naar de toelichting bij de baten. |
Voor het opstellen van wijkplannen moet eerst de Warmtevisie worden vastgesteld. De bestuurlijke besluitvorming in de raad is door de coronacrisis meerdere keren uitgesteld en pas in november 2020 vastgesteld. Dit heeft vertraging veroorzaakt, waardoor nu sprake is van onderbesteding op het budget voor de Energietransitie. De uitvoering van de hiervoor geplande activiteiten zullen dan ook verschuiven naar 2021. Voorgesteld wordt om dit over te hevelen naar 2021 voor de verdere uitvoering. |
Bij de controle van gronden op de balans is gebleken dat er erfpachtgronden onterecht in de boeken staan. Deze gronden zijn afgeboekt en dit leidt incidenteel tot een nadeel. |
In 2020 is minder regulier ingezet op beleidsontwikkeling Milieu en energie waardoor hier sprake is van een onderbesteding. |
Voor het voordeel slimme laadpleinen wordt verwezen naar de toelichting bij de baten. |
Beleidsdoel C
Tabel 43
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
Omgevingsvergunningen | 1.920 |
Overig | 2 |
Totaal Baten | 1.922 |
Lasten | |
Overig | 37 |
Totaal Lasten | 37 |
Baten |
---|
De legesinkomsten zijn in 2020 hoger dan begroot. Door de gestegen vraag naar bouwmogelijkheden en grote (woning)projecten zijn meer leges verantwoord. |
Reserves
Tabel 44
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | Begroting | Werkelijk | Verschil |
---|---|---|---|
Onttrekking | |||
Algemene reserve grondzaken | 6.387 | 19.101 | 12.714 |
Ruimtelijke Investeringen Haarlemmermeer (RIH) | 856 | 0 | -856 |
Schaalsprong | 4.025 | 3.759 | -266 |
Totaal Onttrekking | 11.268 | 22.860 | 11.592 |
Storting | |||
Algemene reserve grondzaken | 4.582 | 16.281 | -11.700 |
Dekking afschrijvingslasten | 3.655 | 3.655 | 0 |
Ruimtelijke Investeringen Haarlemmermeer (RIH) | 3.082 | 4.236 | -1.154 |
Totaal Storting | 11.319 | 24.172 | -12.853 |
Onttrekkingen
De geraamde onttrekking uit de reserve Ruimtelijke Investeringen Haarlemmermeer (RIH) was bedoeld als dekking voor de kosten die gemaakt worden in de grondexploitaties en de investeringsplannen van de PARK21, echter er zijn eerst andere dekkingsbronnen aangewend: projecten Plan van Aanpak Schiphol en Omgeving (PASO) gelden en Nota Ruimte Gelden (NRG).
Een lagere dekking van kosten van studies Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2020 leidt tot een lagere onttrekking aan de reserve Schaalsprong.
Stortingen
Bij de afsluiting deelgebied 1 van PARK21 was er sprake van een positief saldo ten bedrage van € 394.000, dit wordt gestort in de reserve RIH. Bij de kleinschalige woningbouw (KSW) projecten is voor twee bouwprojecten van Schiphol een bijdrage van € 440.000 ontvangen. Deze was niet opgenomen in de begroting omdat het onzeker was of deze bijdrage wel gerealiseerd zou worden. Verder hebben een aantal KSW-projecten een snellere doorlooptijd gehad waardoor de inkomsten al in 2020 gerealiseerd konden worden.
Voor nadere informatie voor de stortingen en onttrekkingen aan de Algemene reserve grondzaken verwijzen wij naar het Meerjarenperspectief Grondzaken 1-1-2021. Bij de balans is een uitgebreide toelichting opgenomen op de mutaties van deze reserve.