Beleidsdoel A: De ruimtelijke omgeving is het resultaat van een zorgvuldige afweging om het welzijn van de inwoners, bedrijven, werkenden, bezoekers en recreanten te vergroten.
Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?
Door het actief betrekken van inwoners en ondernemers bij ruimtelijke ontwikkelingen en het creëren van draagvlak bij direct belanghebbenden maken we ruimtelijke plannen die voorzien in een stabiel evenwicht tussen diverse ruimtelijke spanningsvelden. Werken en wonen, wonen en recreëren, winkelen en wonen, uitgaan en wonen, vermaak behoeften van diverse leeftijdscategorieën, alles moet in samenhang worden gebracht waarbij het welzijn voorop staat in de afweging van het algemeen belang. Wij staan hierbij een gebiedsgerichte aanpak voor, waarbij per gebied, samen met de in het gebied betrokkenen, integrale visies en plannen kunnen worden gemaakt. Ruimtelijke kwaliteit en een goed en gezond leefmilieu zijn daarbij onze uitgangspunten.
Activiteiten
01. Samen met Rijk en Metropoolregio Amsterdam werken aan een leefbare en duurzame regio. |
02. Ontwikkeling van woningbouwlocaties (versnelling woningbouw). |
03. Ontwikkeling van Stadscentrum Hoofddorp. |
04. Studie naar knooppunt station en oostflank Haarlemmermeer. |
05. Versterken ruimtelijke kwaliteit door ontwikkelen met erfgoed. |
06. Implementatie van de Omgevingswet. |
07. Ontwikkelingsgerichte, duurzame ruimtelijke ordening met flexibele bestemmingsplannen. |
08. Adviseren over initiatieven en WABO's. |
Toelichting
01. Samen met Rijk en Metropoolregio Amsterdam werken aan een leefbare en duurzame regio
In het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO MIRT) van november 2019 is een voorkeursbeslissing genomen voor de Multimodale Knoop Schiphol, bestaande uit een reeks van maatregelen in Schiphol Plaza, op en rond het treinstation en aanpassingen aan het busstation met als doel om deze vervoersknoop veiliger te maken en de capaciteit te vergroten. In 2020 hebben wij samen met Rijk en luchthaven de planuitwerking hiervan verder opgepakt.
Voor de langere termijn is uit deze MIRT-verkenning gebleken dat een schaalsprong in het openbaar vervoer noodzakelijk is.
In het programma 'Samen Bouwen aan Bereikbaarheid' hebben wij in 2020 samen met het Rijk en de MRA gewerkt aan het MIRT-onderzoek Zuidwest Amsterdam-Schiphol-Hoofddorp (ZWASH) waarin de lange termijn bereikbaarheid van het gebied Zuidwest Amsterdam/Schiphol/Hoofddorp wordt onderzocht. Daarnaast hebben wij samen met Schiphol, Amsterdam, de Vervoerregio Amsterdam, Nederlandse Spoorwegen en KLM het initiatief genomen om te komen tot een oplossing voor de kwetsbare bereikbaarheid – regionaal, nationaal en internationaal – van station Schiphol.
De uitkomst van dit initiatief, een voorstel waarbij doortrekking van de Noord/Zuidlijn tot Hoofddorp in combinatie met het sluiten van de kleine ring in Amsterdam als oplossing is geformuleerd is in de zomer van 2020 ingebracht in het MIRT onderzoek ZWASH.
In het BO MIRT van november 2020 is dit MIRT onderzoek afgerond en hebben Rijk en regio samen besloten dat doortrekking Noord/Zuidlijn tot Hoofddorp de beste oplossing is voor de corridor Amsterdam/Schiphol/Hoofddorp.
02. Ontwikkeling van woningbouwlocaties (versnelling woningbouw)
In 2020 zijn we doorgegaan met de versnelling van de woningbouw voor gebiedsontwikkelingen in Lisserbroek, Nieuw-Vennep West, Cruquius-Zwaanshoek en transformatielocaties Bennebroekerdijk, Hoofddorp Noord en Pionier/Bols.
- Lisserbroek: In 2020 zijn er twee intentieovereenkomsten gesloten en is er een kredietaanvraag geautoriseerd voor de planontwikkeling. In 2021 wordt een aanvraag voor de derde tranche Woningbouwimpuls verkend.
- Nieuw-Vennep West: In 2020 is geen overeenstemming bereikt over de stedenbouwkundige uitwerking. De verwachting is dat in 2021 een nieuwe intentieovereenkomst wordt aan gegaan met de ontwikkelaars en tot overeenstemming wordt gekomen over het Programma van Eisen en het Stedenbouwkundig Plan op hoofdlijnen.
- Cruquius – Zwaanshoek: In 2020 is het programma van eisen door de gemeente opgesteld voor transformatie Bennebroekerdijk en ontwikkellocatie. In de tweede helft 2020 is een intentieovereenkomst gesloten met de grondeigenaren van de ontwikkellocatie.
- Hoofddorp Noord: De ontwikkelstrategie voor de binnenstedelijke transformatieopgave van Hoofddorp Noord is vastgesteld door de gemeenteraad in 2020. Met de grondeigenaar/initiatiefnemer van de AM-locatie is in 2020 een intentieovereenkomst gesloten.
- Pionier-Bolsterrein: in 2020 is een Woningbouwimpulssubsidie aangevraagd. De uitkomst wordt verwacht op 1 maart 2021. Er zijn in 2020 vier intentieovereenkomsten gesloten met ontwikkelaars. Daarnaast hebben we voor de bouw van 136 woningen in het Westerdreefkwartier de omgevingsvergunningen verleend.
03. Ontwikkeling van Stadscentrum Hoofddorp
De deelstructuurvisie Hoofddorp uit 2013 (2013.0028472) schetst Hoofddorp als een goed bereikbare, duurzame en levendige stad. Veel projecten en initiatieven binnen het gebied tussen het NS-station, de Geniedijk, de Hoofdvaart en het gebied langs de Kruisweg, komen nu gelijktijdig maar in verschillende faseringen samen. Het samenspel van ontwikkelingen vanuit de markt en investeringen door ons en andere overheden biedt kansen voor het vergroten van het aantal woningen, versterken van het voorzieningenaanbod en het verbeteren van de openbare ruimte en bereikbaarheid. Wij willen een levendiger centrum van Hoofddorp maken met stedelijke allure en met een Hoofddorpse identiteit. Eind 2018 zijn wij een gecoördineerde aanpak van de gebiedsontwikkeling in het centrum van Hoofddorp gestart: Programma Stadscentrum Hoofddorp.
Om de doelen voor Stadscentrum Hoofddorp te bereiken, brengen wij samenhang aan in alle ontwikkelingen. Hiervoor hebben wij ontwikkelgebieden aangeduid:
- Hyde Park;
- Stadspark;
- Raadhuisplein en omgeving;
- Binnenweg en omgeving;
- Winkelcentrum.
Daarnaast pakken wij ruimtelijke maatregelen als mobiliteit, participatie en communicatie integraal op.
Wij hebben in 2020 intentieovereenkomsten met initiatiefnemers voor de PostNL locatie, V&D/De Deining, de Binnenweg en Hyde Park gesloten. Daarnaast heeft besluitvorming plaatsgevonden over plannen voor het Stadspark, de tennislocatie, het Raadhuisplein, parkeren en de gemeentelijke huisvesting.
04. Studie naar knooppunt station en oostflank Haarlemmermeer
Nadruk in 2020 lag op de studies naar de impact van de metro op de gebiedsontwikkelingen rondom het beoogde metro-tracé in Haarlemmermeer, ten zuiden van Schiphol. Door dit onderzoek is een onderbouwde bijdrage voor de doortrekking voorgelegd aan de gemeenteraad. De gemeenteraad heeft, als onderdeel van het regionale bid van ruim € 1 miljard, besloten om een bijdrage te doen aan het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Hoofddorp en het sluiten van de kleine Ring in Amsterdam.
Ook is ingezet op het verbreden van het infra-project naar integrale ontwikkeling. Dit heeft geresulteerd in een aparte, gelijkwaardige werkstroom in het vervolg (Kwartiermakersfase en Verkenning) van de MIRT. Ook is er samenhang aangebracht tussen de programma’s verdichtingsvisie, schaalsprong wonen, netwerkstrategie, stationsgebied, aansluiting Stadscentrum Hoofddorp en de Oostflank. Daarnaast heeft er afstemming plaatsgevonden met de al lopende projecten binnen de invloedssfeer van het tracé zoals bijvoorbeeld Schiphol Tradepark (STP).
05. Versterken ruimtelijke kwaliteit door ontwikkelen met erfgoed
Dit jaar zijn we gestart met het opzetten van beleid en ruimtelijke kaders om ons erfgoed een centrale functie te geven in de ruimtelijke kwaliteit van onze gemeente. Op basis van de Omgevingsvisie is de Nota Omgevingskwaliteit opgesteld, deze vervangt de bestaande Welstandsnota, die dit jaar is samengevoegd met de Welstandsnota van de voormalige gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude. In die Nota Omgevingskwaliteit worden onder andere de verdichtingsvisie, visie polderlinten en een aantal beeldkwaliteitsplannen opgenomen. In 2020 hebben we drie beeldkwaliteitsplannen opgesteld: voor de piekberging, Ringvaart en Ringdijk en voor polderlinten Vijfhuizen. Daarmee wordt een goede basis gelegd voor ontwikkeling met behoud van historie en ruimtelijke kwaliteit.
06. Implementatie van de Omgevingswet
De Omgevingswet brengt een grote stelselwijziging in het omgevingsrecht en een nieuwe manier van werken in de ontwikkeling en het beheer van de fysieke leefomgeving. De reikwijdte van de wet strekt zich uit van strategische visie, gebiedsontwikkeling en beheer tot vergunningverlening, handhaving en toezicht en de bijbehorende (digitale) informatievoorziening en dienstverlening. De impact van de wet is daarmee groot.
Er zijn vier belangrijke producten te onderscheiden: de Omgevingsvisie, het Omgevingsplan, de Omgevingsvergunning en het Omgevingsloket.
- Begin 2020 heeft de gemeenteraad over de concept-omgevingsvisie gesproken (2020.0000115). Daarna zijn de voorbereidingen gestart om te komen tot een ontwerp-omgevingsvisie en het bijbehorende Omgevingseffectrapport.
- De raad heeft het model-omgevingsplan vastgesteld en de uitgangspunten voor het met regels vullen van het Haarlemmermeerse omgevingsplan (2020.0001356).
- Er is een interne pilot gestart om te ervaren hoe het proces voor de standaard vergunningsverleningsprocedure van acht weken het beste ingericht kan worden. Multidisciplinaire teams beoordelen aan zogenoemde intake- en omgevingstafels op efficiënte wijze initiatieven en aanvragen van inwoners en ondernemers.
- Bij de invoering van de wet (2022) is de informatie over de fysieke leefomgeving digitaal toegankelijk voor iedereen via het landelijke Omgevingsloket. In 2020 is na een aanbesteding een nieuwe applicatie geïmplementeerd en zijn de vereiste koppelingen gerealiseerd.
07. Ontwikkelingsgerichte, duurzame ruimtelijke ordening met flexibele bestemmingsplannen
Tot de tijd (2022) dat de Omgevingswet geïmplementeerd is blijven we om gewenste ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk te maken nieuwe bestemmingsplannen opstellen. En tot het digitale Omgevingsloket beschikbaar is, blijven we alle gemeentelijke ruimtelijke plannen, zoals bestemmingsplannen, structuurvisies en algemene regels via de website www.ruimtelijkeplannen.nl voor iedereen beschikbaar stellen.
In 2020 heeft de raad negen bestemmingsplannen vastgesteld en het college vier wijzigingsplannen en twee uitwerkingsplannen vastgesteld. In totaal is er gewerkt aan ongeveer 90 bestemmingsplannen, wijzigingsplannen en uitwerkingsplannen. Deze plannen bevonden zich in verschillende fasen in het ruimtelijke proces, van initiatief-, ontwerp-, vaststellings- tot en met beroepsfase.
08. Adviseren over initiatieven en WABO's
Ondanks de coonacrisis dienen Haarlemmermeerse bedrijven en inwoners nog steeds veel (bouw)initiatieven in. Dat zien we terug in de lichte stijging van het aantal initiatieven en Wabo-vooroverleggen. Wij toetsen de initiatieven op ruimtelijke kwaliteit en haalbaarheid.
De afgelopen jaren groeide het aantal initiatieven per jaar sterk. In 2020 was het ongeveer gelijk aan 2019.