Toelichting gewijzigde begroting 2020 - jaarrekening 2020

Onderdeel A

Tabel 79 

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

Detachering personeel

151

Overig

29

Totaal Baten

180

Lasten

Voorziening wachtgeld voormalig personeel

-757

Hogere doorbelasting aan projecten

527

Opleidingsbudget

225

Reis- en verblijfskosten

164

Wet banenafspraak

148

Personeelslasten

96

Overig

-1

Totaal Lasten

402

Baten

Door detachering van personeel is een voordeel ontstaan.

Lasten

Door een hoger aantal uitgestroomde medewerkers die (nog) niet (volledig) zijn teruggekeerd tot de arbeidsmarkt en aanspraak kunnen maken op een wachtgeldvergoeding, is er een storting gedaan in de voorziening wachtgeld voormalig personeel.

Doordat aan projecten meer is doorbelast voor advisering en ondersteuning op gebied van communicatie en doordat de interim-adviseurs uit de flexpool meer productieve uren hebben gemaakt, als gevolg van de diverse organisatie-ontwikkelingen die hebben gespeeld, is een voordeel ontstaan.

Als gevolg van de coronacrisis hebben diverse fysieke opleidingen niet kunnen plaatsvinden, waardoor de gerealiseerde opleidingskosten incidenteel lager zijn dan begroot.

Verder waren er als gevolg van de coronacrisis minder reisbewegingen, waardoor de gerealiseerde reis-en verblijfskosten incidenteel lager zijn dan begroot.

Het afgelopen jaar is voor de uitvoering van de afspraken in het kader van de wet banenafspraak centraal een budget opgenomen. Uiteindelijk zijn de betreffende formatieplaatsen gedekt vanuit regulier budget.

Doordat een aantal vacatures moeilijker invulbaar bleken dan ten tijde van de najaarsrapportage is ingeschat, heeft de invulling van de desbetreffende functies later plaatsgevonden dan geprognosticeerd. Hierdoor is een incidenteel voordeel ontstaan op de personeelslasten.

Onderdeel B

Tabel 80 

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Lasten

Opleidingsbudgetten

337

Personeelsbudget

70

Overig

62

Totaal Lasten

469

Lasten

Als gevolg van de coronacrisis hebben diverse fysieke opleidingen niet kunnen plaatsvinden, waardoor de gerealiseerde opleidingskosten incidenteel lager zijn dan begroot.

Bij de samenvoeging van de budgetten in verband met de herindeling is € 70.000 ten onrechte als overhead aangemerkt. Dit budget wordt ingezet in het primaire proces, waardoor er op dit beleidsdoel van overzicht overhead een verschil ontstaat.

Onderdeel C

Tabel 81 

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Lasten

Digitale Dienstverlening

141

Implementatie software privacy wetgeving

98

Informatiebeveiliging

58

Afschrijvingslasten

-45

Overig

-59

Totaal Lasten

193

Lasten

Het krediet Digitale Dienstverlening wordt ter beschikking gesteld op het moment dat er innovatieve digitale projecten worden gestart. De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat sommige ontwikkelingen tijdelijk stop zijn gezet onder andere omdat er taken bijkwamen vanuit het Rijk, de Tozo en de TONK. Digitaal, op afstand, werken heeft ervoor gezorgd dat we eerst moesten focussen op going-concern en de basis op orde. Voorgesteld wordt het restantbedrag over te hevelen naar 2021.

De voorbereidende fase om te komen tot de implementatie van de software om te voldoen aan de pricavcy-wetgeving heeft langer geduurd dan gepland. Als gevolg hiervan vindt de uitvoering van het project grotendeels in 2021 plaats. Derhalve wordt voorgesteld om de resterende gelden van 2020 over te hevelen naar 2021.

De vervolgfase voor Informatiebeveiliging is later gestart dan oorspronkelijk gepland, doordat de eerdere fase complexer was en meer tijd in beslag heeft genomen dan vooraf was geprognosticeerd. Als gevolg hiervan loopt de vervolgfase langer door in 2021. Derhalve wordt voorgesteld om de resterende gelden van 2020 naar 2021 over te hevelen.

In het verleden zijn investeringen in werkplekken geactiveerd met een afschrijvingstermijn die afwijkt van de tabel met afschrijvingstermijnen die is opgenomen in de notitie Activabeleid gemeente Haarlemmermeer 2019. Dit is nu gecorrigeerd, wat incidenteel een extra afschrijvingslast geeft.

Onderdeel D

Tabel 82 

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

Overig

40

Totaal Baten

40

Lasten

Overige goederen en diensten

381

Salarissen en sociale lasten

343

Afschrijvingslasten

-84

Overig

-46

Totaal Lasten

594

Lasten

Het voordeel op overige goederen en diensten heeft meerdere oorzaken.
In verband met nieuwbouw van het raadhuis en de verhuizing naar tijdelijke huisvesting is terughoudend omgegaan met het besteden van budgetten voor onderhoud en kleine investeringen. De onderschrijding wordt mede veroorzaakt door de niet gebruikte huurlasten van het voormalige servicecentrum Badhoevedorp. Verder zijn als gevolg van de coronamaatregelen minder uitgaven gedaan voor de consumptie-automaten en zijn de schoonmaakkosten toegenomen. Ook heeft als gevolg van de coronacrisis de professionalisering van facility management vertraging opgelopen.

Het personeelsbudget en het budget voor inhuur (flexibele schil) is niet volledig benut. Er is vertraging ontstaan op organisatorische ontwikkelingen mede door de coronacrisis. Hierdoor is terughoudend omgegaan met de invulling van vacatures en inhuur.

In het verleden zijn investeringen in werkplekken geactiveerd met een afschrijvingstermijn die afwijkt van de tabel met afschrijvingstermijnen die is opgenomen in de notitie Activabeleid gemeente Haarlemmermeer 2019. Dit is nu gecorrigeerd wat een incidentele extra afschrijvingslast geeft van € 206.000. Hier staat een voordeel tegenover van € 122.000 omdat al een aantal jaren in afwachting van de nieuwe huisvesting terughoudend omgegaan wordt met vervangingen en uitbreidingen. Investeringen in relatie tot de huidige huisvesting worden zo lang mogelijk uitgesteld. Er wordt pas vervangen als iets écht stuk is of als gezondheid en veiligheid (Arbo) in gevaar komt. Zodoende is de beschikbare investeringsruimte in 2020 niet volledig gebruikt.

Onderdeel E

Tabel 83 

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

Overig

-1

Totaal Baten

-1

Lasten

Resultaat interne opdrachten systematiek

439

Overig

0

Totaal Lasten

439

Lasten

Het resultaat op de Interne opdrachtensystematiek (IOS) is hoger. De aan projecten en investeringen bestede uren worden doorbelast op basis van marktconforme tarieven. Het verschil tussen de personeelslasten (in- en extern personeel en de marktconforme tarieven wordt gebruikt ter dekking van een deel van de overheadlasten. Conform de voorschriften in het BBV wordt deze dekking verantwoord als een negatieve last.
De dekking is circa 5% hoger uitgevallen door een hogere productiviteit.