Begrotingsoverschrijdingen

In Tabel 147 zijn de afwijkingen van € 75.000 en hoger van de programma’s opgenomen (overschrijding van de lasten) met daarbij de verklaring in hoeverre de afwijking past binnen het door de raad geformuleerde beleid. Op basis van de Financiële verordening Haarlemmermeer 2016 wordt een beleidsdoel van een programma die 10% of meer van het begrotingstotaal (lasten) voor mutaties reserves omvat, apart door de raad geautoriseerd. In 2020 betrof dit het beleidsdoel A van het programma Zorg en werk en beleidsdoel B van programma Ruimtelijke ontwikkelingen. Voor deze beleidsdoelen moet de begrotingsrechtmatigheid apart worden vastgesteld. De andere beleidsdoelen van de programma's Zorg en werk en Ruimtelijke ontwikkelingen, de overige programma's, het overzicht Algemene dekkingsmiddelen en het overzicht Overhead worden in totaal beoordeeld.

Voor een nadere uiteenzetting van de verschillen wordt verwezen naar de toelichting op het overzicht baten en lasten. De raad autoriseert deze kostenoverschrijdingen met het vaststellen van de jaarstukken.

Tabel 147 

(bedragen x € 1.000)

Verklaring

Conclusie

Begroot

Rekening

Verschil

58.650

59.480

830

Programma Zorg en werk, beleidsdoel A

De overschrijding betreft de kosten van de uitvoering van de Jeugdwet en de Wmo. Dit betreft openeinderegelingen op basis van wetgeving.

Past binnen het bestaande beleid.

87.102

88.136

1.034

Programma Zorg en werk, overige beleidsdoelen

De overschrijding betreft de uitvoering van de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo). Hier staat ook een hogere specifieke uitkering van het Rijk tegenover.

De extra lasten worden gedekt door extra baten.

50.545

90.580

40.035

Programma Ruimtelijke ontwikkelingen, beleidsdoel B

De hogere lasten ten opzichte van de begroting (standlijn tMPG 1 juli 2020) worden veroorzaakt door € 9,1 miljoen hogere uitgaven bij de grondexploitaties, een aantal afgesloten grondexploitaties met een nadelig resultaat van circa € 12,0 miljoen, de inbreng van gronden in de nieuw vastgestelde grondexploitatie Lincolnpark Tweede Fase met een waarde van € 19,1 miljoen en op basis van taxaties is € 0,2 miljoen afgeboekt op de strategische gronden. In het MPG met de standlijn 1 januari 2021 worden deze punten ook toegelicht. Deze hogere lasten worden, evenals de baten, geactiveerd op de balanspost voorraden en vallen binnen de geautoriseerde kredieten.

De extra lasten worden gedekt door extra baten en passen binnen het bestaande beleid.

7.527

7.759

232

Programma Ruimtelijke ontwikkelingen, overige beleidsdoelen

De hogere lasten betreffen voor € 182.000 de uitvoering van anterieure overeenkomsten. Hier staan hogere baten tegenover.

De lasten van bestemmingsplannen zijn € 171.000 hoger. Dit betreft met name extra (milieutechnische) onderzoeken voor het bestemmingsplan Schuilhoeve in verband met de lopende procedures.

De extra lasten worden gedekt door extra baten.

Past binnen het bestaande beleid.

68.075

68.567

492

Programma Kwaliteit fysieke omgeving

Als gevolg van de coronamaatregelen is er meer huishoudelijk afval ingezameld en verwerkt. Thuiswerken, meer bestellingen via internet en massaal opruimen en verbouwen zijn hier de oorzaken van. De grotere hoeveelheid afval zorgt eveneens voor bijgeplaatst afval bij brengparkjes en problemen rondom zwerfvuil en afvalbakken. In de Najaarsrapportage 2020 was al rekening gehouden met extra lasten. Door de verder aangescherpte coronamaatregelen aan het eind van het jaar zijn de lasten nog hoger. Het inzamelen van huishoudelijk afval is een wettelijke taak .

Past binnen het bestaande beleid.

7.718

8.000

282

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Deze overschrijding wordt met name veroorzaakt doordat het totaal aan personeelslasten hoger is dan geraamd. De personeelslasten worden doorbelast aan de diverse programma's op basis van de geraamde doorbelasting in de begroting, Het verschil tussen de raming en de realisatie wordt verantwoord onder het Overzicht algemene dekkingsmiddelen. De hogere lasten worden onder andere veroorzaakt door extra inzet van personeel in verband met de coronacrisis, met name op gebied van toezicht en handhaving en sociale dienstverlening. Deze extra inzet was noodzakelijk om te voldoen aan de coronamaatregelen van het Rijk.

Past binnen het bestaande beleid.

Conclusie

Omdat hogere lasten passen binnen het bestaande beleid en nog niet bekend waren op het moment van opstellen van de Najaarsrapportage 2020 of omdat ze gedekt worden door hogere baten, tellen de begrotingsoverschrijdingen niet mee bij het rechtmatigheidsoordeel.