Toelichting gewijzigde begroting 2019 - jaarrekening 2019
Onderdeel A
Tabel 75
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
Detachering en doorbelasting inzet personeel | 936 |
Overig | 30 |
Totaal Baten | 966 |
Lasten | |
Personeelsgerelateerde kosten | -842 |
Advies en werk door derden | 544 |
Overig | 59 |
Totaal Lasten | -239 |
Baten |
---|
Door detachering en een hogere doorbelasting van personeelslasten is een voordeel ontstaan. |
Lasten |
Een nadeel op personeelsgerelateerde kosten is ontstaan door een hogere vaste bezetting en noodzakelijke inhuur in verband met de grote hoeveelheid extra opdrachten (zie ook de toelichting bij de baten). |
Door terughoudend om te gaan met representatieve uitgaven, de aanvraag van externe adviezen en het laten verrichten van werkzaamheden door derden is een voordeel ontstaan. |
Onderdeel B
Tabel 76
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
Detachering en doorbelasting inzet personeel | 95 |
Overig | 0 |
Totaal Baten | 95 |
Lasten | |
Compensatie overhead budgetten | -2.219 |
Overig | 0 |
Totaal Lasten | -2.219 |
Baten |
---|
Door detachering en een hogere doorbelasting van personeelslasten is een voordeel ontstaan. |
Lasten |
De overheadkosten van de uitvoerende clusters, worden verantwoord onder dit beleidsdoel. Op basis van de salarisadministratie zijn de geboekte overheadkosten (management en managementondersteuning) hoger. De betreffende budgetten waren beschikbaar bij de taakgerichte budgetten van deze clusters (overzicht algemene dekkingsmiddelen, onderdeel D: Onvoorzien/saldo kostenplaatsen). Daar is een voordeel ontstaan van € 2,6 miljoen wat dit nadeel compenseert. |
Onderdeel C
Tabel 77
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Lasten | |
Vervanging software sociaal domein (Sam en Gidso) | 615 |
Onderhoudskosten hard- en software | 505 |
Wijziging activabeleid | -248 |
Overig | 63 |
Totaal Lasten | 935 |
Lasten |
---|
De beschikbaar gestelde middelen voor de vervanging van de systemen voor het sociaal domein (Mens Centraal en GWS door respectievelijk Gidso en SAM) zijn gedeeltelijk besteed. Deze vervanging komt in fasen tot stand en draagt bij aan de ambitie zoals vastgesteld in het raadsvoorstel (2016.00160668). GWS is in 2018 vervangen door SAM. Deze implementatie is geheel afgerond. De vervanging van Mens Centraal door Gidso moet nog plaatsvinden. Daarom wordt voorgesteld deze niet bestede middelen over te hevelen naar 2020. |
Als gevolg van recente vernieuwingen is het noodzakelijke onderhoud op zowel hard- als software lager uitgevallen. Daarnaast heeft een latere oplevering van het datacenter ervoor gezorgd dat de maandelijkse kosten later zijn geëffectueerd dan vooraf ingeschat. Door deze ontwikkelingen is er per saldo een incidenteel positief effect. |
Door een aanpassing als gevolg van wijzigingen in het activabeleid (notitie activabeleid 2019.0054155), is er met betrekking tot de afschrijvingen op de investering voor het datacenter een nadeel ontstaan. |
Onderdeel D
Tabel 78
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
Overig | 66 |
Totaal Baten | 66 |
Lasten | |
Invulling vacatures en inhuur | 368 |
Overig | 20 |
Totaal Lasten | 388 |
Lasten |
---|
Het personeelsbudget en het budget voor inhuur (flexibele schil) is niet volledig benut. In afwachting van nog niet doorgevoerde organisatorische ontwikkelingen, is terughoudend omgegaan met de invulling van vacatures en inhuur. |
Onderdeel E
Tabel 79
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
Overig | 19 |
Totaal Baten | 19 |
Lasten | |
Resultaat Interne opdrachtensystematiek | -1.858 |
Overig | 0 |
Totaal Lasten | -1.858 |
Lasten |
---|
Het resultaat op de Interne opdrachtensystematiek (IOS) is lager. De aan projecten en investeringen bestede uren worden doorbelast op basis van marktconforme tarieven. Het verschil tussen de personeellasten (in- en extern personeel en de marktconforme tarieven wordt gebruikt ter dekking van een deel van de overheadlasten. Conform de voorschriften in het BBV wordt deze dekking verantwoord als een negatieve last. |