Toelichting gewijzigde begroting 2019 - jaarrekening 2019

Onderdeel A

Tabel 75 

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

Detachering en doorbelasting inzet personeel

936

Overig

30

Totaal Baten

966

Lasten

Personeelsgerelateerde kosten

-842

Advies en werk door derden

544

Overig

59

Totaal Lasten

-239

Baten

Door detachering en een hogere doorbelasting van personeelslasten is een voordeel ontstaan.

Lasten

Een nadeel op personeelsgerelateerde kosten is ontstaan door een hogere vaste bezetting en noodzakelijke inhuur in verband met de grote hoeveelheid extra opdrachten (zie ook de toelichting bij de baten).

Door terughoudend om te gaan met representatieve uitgaven, de aanvraag van externe adviezen en het laten verrichten van werkzaamheden door derden is een voordeel ontstaan.

Onderdeel B

Tabel 76 

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

Detachering en doorbelasting inzet personeel

95

Overig

0

Totaal Baten

95

Lasten

Compensatie overhead budgetten

-2.219

Overig

0

Totaal Lasten

-2.219

Baten

Door detachering en een hogere doorbelasting van personeelslasten is een voordeel ontstaan.

Lasten

De overheadkosten van de uitvoerende clusters, worden verantwoord onder dit beleidsdoel. Op basis van de salarisadministratie zijn de geboekte overheadkosten (management en managementondersteuning) hoger. De betreffende budgetten waren beschikbaar bij de taakgerichte budgetten van deze clusters (overzicht algemene dekkingsmiddelen, onderdeel D: Onvoorzien/saldo kostenplaatsen). Daar is een voordeel ontstaan van € 2,6 miljoen wat dit nadeel compenseert.

Onderdeel C

Tabel 77 

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Lasten

Vervanging software sociaal domein (Sam en Gidso)

615

Onderhoudskosten hard- en software

505

Wijziging activabeleid

-248

Overig

63

Totaal Lasten

935

Lasten

De beschikbaar gestelde middelen voor de vervanging van de systemen voor het sociaal domein (Mens Centraal en GWS door respectievelijk Gidso en SAM) zijn gedeeltelijk besteed. Deze vervanging komt in fasen tot stand en draagt bij aan de ambitie zoals vastgesteld in het raadsvoorstel (2016.00160668). GWS is in 2018 vervangen door SAM. Deze implementatie is geheel afgerond. De vervanging van Mens Centraal door Gidso moet nog plaatsvinden. Daarom wordt voorgesteld deze niet bestede middelen over te hevelen naar 2020.

Als gevolg van recente vernieuwingen is het noodzakelijke onderhoud op zowel hard- als software lager uitgevallen. Daarnaast heeft een latere oplevering van het datacenter ervoor gezorgd dat de maandelijkse kosten later zijn geëffectueerd dan vooraf ingeschat. Door deze ontwikkelingen is er per saldo een incidenteel positief effect.

Door een aanpassing als gevolg van wijzigingen in het activabeleid (notitie activabeleid 2019.0054155), is er met betrekking tot de afschrijvingen op de investering voor het datacenter een nadeel ontstaan.

Onderdeel D

Tabel 78 

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

Overig

66

Totaal Baten

66

Lasten

Invulling vacatures en inhuur

368

Overig

20

Totaal Lasten

388

Lasten

Het personeelsbudget en het budget voor inhuur (flexibele schil) is niet volledig benut. In afwachting van nog niet doorgevoerde organisatorische ontwikkelingen, is terughoudend omgegaan met de invulling van vacatures en inhuur.

Onderdeel E

Tabel 79 

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

Overig

19

Totaal Baten

19

Lasten

Resultaat Interne opdrachtensystematiek

-1.858

Overig

0

Totaal Lasten

-1.858

Lasten

Het resultaat op de Interne opdrachtensystematiek (IOS) is lager. De aan projecten en investeringen bestede uren worden doorbelast op basis van marktconforme tarieven. Het verschil tussen de personeellasten (in- en extern personeel en de marktconforme tarieven wordt gebruikt ter dekking van een deel van de overheadlasten. Conform de voorschriften in het BBV wordt deze dekking verantwoord als een negatieve last.
De dekking is lager uitgevallen door een stijging van de salarislasten als gevolg van de nieuwe CAO, een lagere productiviteit (onder andere door ziekte en meer uren besteed aan beleidstaken) en minder uren in verband met onderbezetting. Verder is ingezet op professionalisering wat ten koste gaat van de door te belasten declarabele uren.