Toelichting gewijzigde begroting 2023 - jaarrekening 2023
Onderdeel A: Belastingen
Tabel 71
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
1. Toeristenbelasting | 1.605 |
2. Onroerendezaakbelastingen niet-woningen | 813 |
3. Parkeerbelasting | -409 |
4. Dwanginvordering | 363 |
Overig | -72 |
Totaal Baten | 2.300 |
Lasten | |
1. Voorziening dubieuze belastingdebiteuren | 285 |
2. Vergoeding proceskosten | -173 |
Overig | 58 |
Totaal Lasten | 170 |
Baten |
---|
1. Op basis van de door de hotels in VisitorData geregistreerde overnachtingen, is een berekening gemaakt van de te ontvangen toeristenbelasting over 2023. In de Najaarsrapportage 2023 werd op basis van de gegevens over de eerste acht maanden van 2023 uitgegaan van 2,8 miljoen overnachtingen. Hiermee zou het aantal overnachtingen weer op het niveau van 2019 komen. De laatste vier maanden van het jaar heeft de Haarlemmermeerse hotelmarkt erg goed gepresteerd (als beste binnen de MRA-regio). Hierdoor wordt het totaal aantal overnachtingen voor 2023 nu geschat op 3,1 miljoen. Op basis hiervan wordt voor 2023 rekening gehouden met een opbrengst toeristenbelasting van € 15,96 miljoen. Een voordeel van € 1,6 miljoen ten opzichte van de raming in de najaarsrapportage. |
2. Bij het berekenen van de opbrengsten van de onroerendezaakbelastingen wordt rekening gehouden met een stelpost voor een lagere opbrengst als gevolg van bezwaar- en beroepschriften. Voor de niet-woningen vallen de verminderingen als gevolg van bezwaarschriften mee. Verder is de leegstand van niet-woningen lager dan eerder ingeschat, wat ook tot een hogere incidentele opbrengst leidt. De controles op leegstand worden gedurende het tweede halfjaar uitgevoerd, waardoor de uitkomsten niet eerder bekend waren. |
3. In de Najaarsrapportage 2023 zijn de parkeerinkomsten afgeraamd. Hierbij is aangegeven dat de verwachting is dat de parkeeropbrengsten zich herstellen na de coronacrisis. Dit herstel valt echter tegen. Het blijft onzeker voor de toekomst of de opbrengsten weer op het niveau van voor de coronacrises komen. |
4. Als opgelegde belastingaanslagen niet binnen de wettelijke termijnen voldaan worden, wordt overgegaan tot dwanginvordering door het verzenden van aanmaningen en dwangbevelen. Hiervoor worden de wettelijk voorgeschreven kosten en invorderingsrente in rekening gebracht. Er waren in 2023 meer invorderingsmaatregelen nodig. |
Lasten |
1. Doordat in 2023 betalingsachterstanden zijn ingelopen hoefde er minder gestort te worden in de voorziening dubieuze belastingdebiteuren. |
2. Het betreft hier proceskosten die op basis van het besluit proceskosten bestuursrecht in bezwaar- en beroepsprocedures moeten worden vergoed. Wanneer burgers zich laten vertegenwoordigen door een gemachtigde en een bezwaar wordt gegrond verklaard, dan heeft men recht op kostenvergoeding. Die kostenvergoeding is gebonden aan vaste bedragen die los staan van de inzet die is geleverd door gemachtigde en van de hoogte van de verlaging van de aanslag. Dit betreft een landelijk probleem, waarvan No Cure No Pay bureaus hun verdienmodel hebben gemaakt. |
Onderdeel B: Uitkeringen gemeentefonds
Tabel 72
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
1. Algemene uitkering 2023, decembercirculaire | 5.432 |
2. Algemene uitkering, afrekening 2021 | 139 |
Overig | -21 |
Totaal Baten | 5.550 |
Baten |
---|
1. Op 6 december 2023 is de decembercirculaire van het gemeentefonds gepubliceerd. Over de uitkomsten is de raad geïnformeerd per brief van 16 januari 2024 (kenmerk X.2023.07756). De uitkering voor 2023 is met € 5,432 miljoen verhoogd. Van dit voordeel heeft € 5,069 miljoen betrekking op taakmutaties. Omdat de middelen voor deze taakmutaties pas in december zijn toegekend door het Rijk, wordt voor een aantal mutaties een voorstel tot budgetoverheveling gedaan. |
2. Het voordeel van de afrekening over het uitkeringsjaar 2021 wordt veroorzaakt door een stijging van de uitkeringsfactor met één punt als gevolg van de definitieve gegevens over de landelijke ontwikkeling van de belastingcapaciteit. De raad is hierover geïnformeerd in de brief over de decembercirculaire. |
Onderdeel C: Financiering/bespaarde rente/dividend
Tabel 73
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
1. Rente Startersleningen | 524 |
2. Rente SADC | 215 |
Overig | 144 |
Totaal Baten | 883 |
Lasten | |
1. Correctie doorbelaste rente PARK21 | -988 |
Overig | -20 |
Totaal Lasten | -1.008 |
Baten |
---|
1. Vanwege de verhoging van de rentetarieven voor startersleningen was de rente over de uitgezette middelen Stimuleringsfonds Volkshuisvesting hoger dan geraamd. |
2. De rente over de uitgezette middelen bij SADC was hoger dan begroot. |
Lasten |
1. Gedurende de jaren 2009-2022 is ten laste van het project PARK21 rente gebracht. In die jaren was het project geadministreerd als een gebiedsontwikkeling waarbij op basis van de boekwaarde per 1 januari van een jaar rente wordt toegerekend. In 2023 is het project omgezet in een investering. Bij een investering wordt geen rente bijgeschreven. De rente over de boekwaarde van een investering komt altijd ten laste van de exploitatie. |
Onderdeel D: Onvoorzien/saldo kostenplaatsen
Tabel 74
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Lasten | |
1. Personeelslasten programma's | 947 |
2. Correctie BTW-aangiften oude jaren | 379 |
Overig | -47 |
Totaal Lasten | 1.279 |
Lasten |
---|
1. De salarislasten van in- en extern personeel worden op basis van de voorcalculatorische ramingen doorbelast aan de programma's. Het verschil tussen de begrote en gerealiseerde salarislasten wordt verantwoord op de post saldo kostenplaatsen. Deze kosten hebben vooral betrekking op de inzet van vast en tijdelijk personeel, maar ook reis- en verblijfskosten, thuiswerkvergoedingen en overige uitgaven. |
2. Uit een data-analyse die in 2022 is uitgevoerd op de verantwoorde btw over de jaren 2017 tot en met 2019, is gebleken dat te veel btw als kostenverhogend is verantwoord. Dit bedrag is teruggevraagd bij de Belastingdienst. In de tweede helft van 2023 heeft de Belastingdienst ingestemd met ons verzoek tot teruggaaf. |
Onderdeel E: Vennootschapsbelasting
Tabel 75
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Lasten | |
Overig | 6 |
Totaal Lasten | 6 |
Reserves
Tabel 76
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | Begroting | Werkelijk | Verschil |
---|---|---|---|
Onttrekking | |||
Algemene dekkingsreserve | 14.632 | 12.996 | -1.636 |
Totaal Onttrekking | 14.632 | 12.996 | -1.636 |
Storting | |||
Algemene dekkingsreserve | 9.666 | 13.319 | -3.652 |
Totaal Storting | 9.666 | 13.319 | -3.652 |
Onttrekkingen
Algemene dekkingsreserve
Er is € 2,7 miljoen minder onttrokken, omdat er minder besteed is aan geraamde budgetoverhevelingen. Dit betreft met name de kosten van de energietransitie, lokaal cultuuraanbod, privacywetgeving en ventilatie scholen.
Hiertegen over staat een niet geraamde onttrekking van € 1,1 miljoen voor de aanvulling van de Algemene reserve grondzaken. Op basis van de uitkomsten van het MPG standlijn 1 januari 2024 is deze aanvulling noodzakelijk ter voorkoming van een negatief saldo.
Stortingen
Algemene dekkingsreserve
Als gevolg van de tijdelijke huisvesting van de gemeentelijke organisatie in verband met de nieuwbouw van het gemeentehuis is er sprake van incidentele voor- en nadelen. In 2023 is sprake van een voordeel van € 0,9 miljoen. Geraamd was een incidenteel voordeel van € 0,6 miljoen. Conform het raadsbesluit Stadscentrum Hoofddorp: nieuwe gemeentelijke huisvesting (2020.0000976) is het hogere voordeel van € 0,3 miljoen ook gestort in de Algemene dekkingsreserve.
De gerealiseerde winst van de grondexploitatie Badhoevedorp wordt gestort in de Algemene dekkingsreserve ter compensatie van de eerder ten laste van deze reserve gebrachte bijdrage in de omlegging van de A9. Geraamd was een storting van € 2,1 miljoen. Op basis van het MPG is dit € 5,4 miljoen geworden. Hierdoor ontstaat een verschil van € 3,3 miljoen.