Toelichting gewijzigde begroting 2023 - jaarrekening 2023

Onderdeel A: Belastingen

Tabel 71

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

1. Toeristenbelasting

1.605

2. Onroerendezaakbelastingen niet-woningen

813

3. Parkeerbelasting

-409

4. Dwanginvordering

363

Overig

-72

Totaal Baten

2.300

Lasten

1. Voorziening dubieuze belastingdebiteuren

285

2. Vergoeding proceskosten

-173

Overig

58

Totaal Lasten

170

Baten

1. Op basis van de door de hotels in VisitorData geregistreerde overnachtingen, is een berekening gemaakt van de te ontvangen toeristenbelasting over 2023. In de Najaarsrapportage 2023 werd op basis van de gegevens over de eerste acht maanden van 2023 uitgegaan van 2,8 miljoen overnachtingen. Hiermee zou het aantal overnachtingen weer op het niveau van 2019 komen. De laatste vier maanden van het jaar heeft de Haarlemmermeerse hotelmarkt erg goed gepresteerd (als beste binnen de MRA-regio). Hierdoor wordt het totaal aantal overnachtingen voor 2023 nu geschat op 3,1 miljoen. Op basis hiervan wordt voor 2023 rekening gehouden met een opbrengst toeristenbelasting van € 15,96 miljoen. Een voordeel van € 1,6 miljoen ten opzichte van de raming in de najaarsrapportage.

2. Bij het berekenen van de opbrengsten van de onroerendezaakbelastingen wordt rekening gehouden met een stelpost voor een lagere opbrengst als gevolg van bezwaar- en beroepschriften. Voor de niet-woningen vallen de verminderingen als gevolg van bezwaarschriften mee. Verder is de leegstand van niet-woningen lager dan eerder ingeschat, wat ook tot een hogere incidentele opbrengst leidt. De controles op leegstand worden gedurende het tweede halfjaar uitgevoerd, waardoor de uitkomsten niet eerder bekend waren.

3. In de Najaarsrapportage 2023 zijn de parkeerinkomsten afgeraamd. Hierbij is aangegeven dat de verwachting is dat de parkeeropbrengsten zich herstellen na de coronacrisis. Dit herstel valt echter tegen. Het blijft onzeker voor de toekomst of de opbrengsten weer op het niveau van voor de coronacrises komen.

4. Als opgelegde belastingaanslagen niet binnen de wettelijke termijnen voldaan worden, wordt overgegaan tot dwanginvordering door het verzenden van aanmaningen en dwangbevelen. Hiervoor worden de wettelijk voorgeschreven kosten en invorderingsrente in rekening gebracht. Er waren in 2023 meer invorderingsmaatregelen nodig.

Lasten

1. Doordat in 2023 betalingsachterstanden zijn ingelopen hoefde er minder gestort te worden in de voorziening dubieuze belastingdebiteuren.

2. Het betreft hier proceskosten die op basis van het besluit proceskosten bestuursrecht in bezwaar- en beroepsprocedures moeten worden vergoed. Wanneer burgers zich laten vertegenwoordigen door een gemachtigde en een bezwaar wordt gegrond verklaard, dan heeft men recht op kostenvergoeding. Die kostenvergoeding is gebonden aan vaste bedragen die los staan van de inzet die is geleverd door gemachtigde en van de hoogte van de verlaging van de aanslag. Dit betreft een landelijk probleem, waarvan No Cure No Pay bureaus hun verdienmodel hebben gemaakt.

Onderdeel B: Uitkeringen gemeentefonds

Tabel 72

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

1. Algemene uitkering 2023, decembercirculaire

5.432

2. Algemene uitkering, afrekening 2021

139

Overig

-21

Totaal Baten

5.550

Baten

1. Op 6 december 2023 is de decembercirculaire van het gemeentefonds gepubliceerd. Over de uitkomsten is de raad geïnformeerd per brief van 16 januari 2024 (kenmerk X.2023.07756). De uitkering voor 2023 is met € 5,432 miljoen verhoogd. Van dit voordeel heeft € 5,069 miljoen betrekking op taakmutaties. Omdat de middelen voor deze taakmutaties pas in december zijn toegekend door het Rijk, wordt voor een aantal mutaties een voorstel tot budgetoverheveling gedaan.

2. Het voordeel van de afrekening over het uitkeringsjaar 2021 wordt veroorzaakt door een stijging van de uitkeringsfactor met één punt als gevolg van de definitieve gegevens over de landelijke ontwikkeling van de belastingcapaciteit. De raad is hierover geïnformeerd in de brief over de decembercirculaire.

Onderdeel C: Financiering/bespaarde rente/dividend

Tabel 73

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

1. Rente Startersleningen

524

2. Rente SADC

215

Overig

144

Totaal Baten

883

Lasten

1. Correctie doorbelaste rente PARK21

-988

Overig

-20

Totaal Lasten

-1.008

Baten

1. Vanwege de verhoging van de rentetarieven voor startersleningen was de rente over de uitgezette middelen Stimuleringsfonds Volkshuisvesting hoger dan geraamd.

2. De rente over de uitgezette middelen bij SADC was hoger dan begroot.

Lasten

1. Gedurende de jaren 2009-2022 is ten laste van het project PARK21 rente gebracht. In die jaren was het project geadministreerd als een gebiedsontwikkeling waarbij op basis van de boekwaarde per 1 januari van een jaar rente wordt toegerekend. In 2023 is het project omgezet in een investering. Bij een investering wordt geen rente bijgeschreven. De rente over de boekwaarde van een investering komt altijd ten laste van de exploitatie.
Binnen het project PARK21 is er ook geen dekking voor rentelasten. Het project wordt gedekt door bijdragen van derden en door bijdragen uit de reserve RIH. Ten laste van deze dekkingsmiddelen mag geen rente worden gebracht.
Omdat er binnen het project geen dekking is voor de bijgeschreven rente, wordt deze rente nu in één keer ten laste van de exploitatie gebracht. Dit is een incidenteel nadeel.

Onderdeel D: Onvoorzien/saldo kostenplaatsen

Tabel 74

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Lasten

1. Personeelslasten programma's

947

2. Correctie BTW-aangiften oude jaren

379

Overig

-47

Totaal Lasten

1.279

Lasten

1. De salarislasten van in- en extern personeel worden op basis van de voorcalculatorische ramingen doorbelast aan de programma's. Het verschil tussen de begrote en gerealiseerde salarislasten wordt verantwoord op de post saldo kostenplaatsen. Deze kosten hebben vooral betrekking op de inzet van vast en tijdelijk personeel, maar ook reis- en verblijfskosten, thuiswerkvergoedingen en overige uitgaven.

2. Uit een data-analyse die in 2022 is uitgevoerd op de verantwoorde btw over de jaren 2017 tot en met 2019, is gebleken dat te veel btw als kostenverhogend is verantwoord. Dit bedrag is teruggevraagd bij de Belastingdienst. In de tweede helft van 2023 heeft de Belastingdienst ingestemd met ons verzoek tot teruggaaf.
Daarnaast is er een klein voordeel ontstaan door de nacalculatie van het gemeentebreed mengpercentage.

Onderdeel E: Vennootschapsbelasting

Tabel 75

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Lasten

Overig

6

Totaal Lasten

6

Reserves

Tabel 76

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Begroting

Werkelijk

Verschil

Onttrekking

Algemene dekkingsreserve

14.632

12.996

-1.636

Totaal Onttrekking

14.632

12.996

-1.636

Storting

Algemene dekkingsreserve

9.666

13.319

-3.652

Totaal Storting

9.666

13.319

-3.652

Onttrekkingen

Algemene dekkingsreserve

Er is € 2,7 miljoen minder onttrokken, omdat er minder besteed is aan geraamde budgetoverhevelingen. Dit betreft met name de kosten van de energietransitie, lokaal cultuuraanbod, privacywetgeving en ventilatie scholen.
Hiertegen over staat een niet geraamde onttrekking van € 1,1 miljoen voor de aanvulling van de Algemene reserve grondzaken. Op basis van de uitkomsten van het MPG standlijn 1 januari 2024 is deze aanvulling noodzakelijk ter voorkoming van een negatief saldo.

Stortingen

Algemene dekkingsreserve

Als gevolg van de tijdelijke huisvesting van de gemeentelijke organisatie in verband met de nieuwbouw van het gemeentehuis is er sprake van incidentele voor- en nadelen. In 2023 is sprake van een voordeel van € 0,9 miljoen. Geraamd was een incidenteel voordeel van € 0,6 miljoen. Conform het raadsbesluit Stadscentrum Hoofddorp: nieuwe gemeentelijke huisvesting (2020.0000976) is het hogere voordeel van € 0,3 miljoen ook gestort in de Algemene dekkingsreserve.
De gerealiseerde winst van de grondexploitatie Badhoevedorp wordt gestort in de Algemene dekkingsreserve ter compensatie van de eerder ten laste van deze reserve gebrachte bijdrage in de omlegging van de A9. Geraamd was een storting van € 2,1 miljoen. Op basis van het MPG is dit € 5,4 miljoen geworden. Hierdoor ontstaat een verschil van € 3,3 miljoen.