Toelichting gewijzigde begroting 2022 - jaarrekening 2022
Onderdeel A: Belastingen
Tabel 71
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
1. Toeristenbelasting | 959 |
2. Parkeerbelasting | -376 |
3. Onroerendezaakbelastingen niet-woningen | 307 |
4. Dwanginvordering | 240 |
Overig | 69 |
Totaal Baten | 1.199 |
Lasten | |
1. Dubieuze belastingdebiteuren | 400 |
2. Dwanginvordering | -240 |
Overig | 95 |
Totaal Lasten | 255 |
Baten |
---|
1. Op basis van door de hotels in VisitorData geregistreerde overnachtingen, is een berekening gemaakt van de te ontvangen toeristenbelasting. Hierbij is uitgegaan van de over 2021 daadwerkelijk opgelegde aanslagen en een correctie toegepast naar prijspeil 2022. Op basis van deze berekening wordt een opbrengst van € 9.500.000 verwacht. Ten opzichte van de raming een hogere opbrengst van € 719.000. Dit is een voorzichtige inschatting. De hotels moeten voor 1 april aangiften voor de toeristenbelasting doen. Op basis van deze aangiften wordt de daadwerkelijke opbrengst bekend. Verder zijn over 2021 nog definitieve aanslagen opgelegd wat een voordeel geeft van € 240.000. |
2. In de Najaarsrapportage 2022 zijn de parkeerinkomsten afgeraamd. Hierbij is aangegeven dat de verwachting is dat de parkeeropbrengsten zich herstellen na de coronacrisis. Dit herstel valt echter tegen. Het blijft onzeker voor de toekomst of de opbrengsten weer op het niveau van voor de coronacrises komen. |
3. De Woz-waarde van de niet-woningen (bedrijven) is zowel voor het belastingjaar 2021 als 2022 hoger doordat de aanpassingen als gevolg van bezwaar- en beroepschriften lager uitvallen dan ingeschat. Dit betreft de belastingjaren 2020, 2021 en 2022. Verder is er sprake van minder leegstand dan eerder geraamd. Gedurende het tweede halfjaar van 2022 zijn controles uitgevoerd. |
4. Als opgelegde belastingaanslagen niet binnen de wettelijke termijnen voldaan worden, wordt overgegaan tot dwanginvordering door het verzenden van aanmaningen en dwangbevelen. Hiervoor worden de wettelijk voorgeschreven kosten en invorderingsrente in rekening gebracht. Er waren in 2022 meer invorderingsmaatregelen nodig. Bij het opleggen van dwanginvordering is rekening gehouden met de afspraken die gemaakt zijn met inwoners en ondernemers als die in verband met de coronamaatregelen betalingsproblemen hadden. Waar nodig is uitstel van betaling verleend en zijn er geen aanmaningen en dwangbevelen verzonden. |
Lasten |
1. In de begroting is rekening gehouden met een storting in de voorziening dubieuze belastingdebiteuren. Doordat de stand van de openstaande debiteuren per 31 december 2022 fors lager is dan de stand per 31 december 2021 is dit jaar geen storting nodig. Er is sprake van een vrijval die wordt verantwoord onder de baten. Eind december 2021 werd de stand van de openstaande belastingdebiteuren beïnvloed door de nog lopende betalingsregelingen in verband met de coronamaatregelen. In de loop van 2022 heeft het grootste deel van de belastingplichtigen de nog openstaande aanslagen over oude belastingjaren voldaan. |
2. Doordat er meer invorderingsmaatregelen nodig waren (zie onder de baten) zijn ook de lasten van de dwanginvordering hoger. |
Onderdeel B: Uitkeringen gemeentefonds
Tabel 72
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
1. Algemene uitkering 2022, decembercirculaire | 5.525 |
2. Algemene uitkering, afrekening oude jaren | 207 |
Overig | 0 |
Totaal Baten | 5.732 |
Baten |
---|
1. Op 21 december 2022 is de decembercirculaire van het gemeentefonds gepubliceerd. Over de uitkomsten is de raad geïnformeerd per brief van 20 januari 2023 (kenmerk X.2022.09078). De uitkering voor 2022 is met € 5,525 miljoen verhoogd. Van dit voordeel heeft € 3,484 miljoen betrekking op taakmutaties. Omdat de middelen voor deze taakmutaties pas in december zijn toegekend door het Rijk, wordt voor een aantal mutaties een voorstel tot budgetoverheveling gedaan. |
2. Het voordeel als gevolg van afrekening van oude jaren betreft vooral de afrekening over 2020. Die geeft per saldo een voordeel van € 225.000. Dit wordt met name veroorzaakt door een stijging van de uitkeringsfactor met twee punten als gevolg van de definitieve gegevens over de landelijke ontwikkeling van de belastingcapaciteit. De raad is hierover geïnformeerd in de brief over de decembercirculaire. |
Onderdeel C: Financiering/bespaarde rente/dividend
Tabel 73
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
Overig | 89 |
Totaal Baten | 89 |
Lasten | |
Overig | -21 |
Totaal Lasten | -21 |
Onderdeel D: Onvoorzien/saldo kostenplaatsen
Tabel 74
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
1. Detachering personeel | 148 |
Overig | 0 |
Totaal Baten | 148 |
Lasten | |
1. Correctie kostenverdeelstaat | -330 |
2. Correctie BTW-aangiften | -300 |
3. Salarislasten (in- en extern) programma's | -295 |
Overig | -199 |
Totaal Lasten | -1.124 |
Baten |
---|
1. In de begroting is geen rekening gehouden met detachering van personeel. In de werkelijkheid is een aantal medewerkers (tijdelijk) gedetacheerd bij andere organisaties, wat zorgt voor een incidenteel voordeel. |
Lasten |
1. De kosten van de gemeentelijke organisatie worden via een kostenverdeelstaat toegedeeld aan de programma's/beleidsdoelen. Bij het opstellen van de kostenverdeelstaat 2022 is er ten onrechte vanuit gegaan, dat een deel van de kosten gedekt kon worden door een bijdrage uit de Algemene reserve grondzaken. Het gaat echter om personeelskosten die niet worden toegerekend aan bouwgrondexploitaties of projecten van ontwikkelaars. Hierdoor komen deze kosten ten laste van de algemene middelen. Vanaf 2023 is geen rekening meer gehouden met dekking uit de Algemene reserve grondzaken. |
2. In de Najaarsrapportage 2022 is een voordeel geraamd in verband met een correctie op de verantwoorde btw over de jaren 2017 tot en met 2019. Bij de Belastingdienst is een verzoek ingediend om de te veel betaalde btw terug te betalen. Door capaciteitsgebrek heeft de Belastingdienst ons verzoek nog niet afgehandeld. Het is niet zeker of de belastinginspecteur aan ons verzoek tegemoetkomt. Gezien deze onzekerheid kunnen we het geraamde bedrag in 2022 niet als nog te ontvangen verantwoorden. |
3. De salarislasten van in- en extern personeel worden op basis van de voorcalculatorische ramingen doorbelast aan de programma's. Het verschil tussen de begrote en gerealiseerde salarislasten wordt verantwoord op de post saldo kostenplaatsen. Het nadeel wordt vooral veroorzaakt doordat ter vervanging van vast personeel, tijdelijk ingehuurd moest worden. |
Onderdeel E: Vennootschapsbelasting
Tabel 75
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Lasten | |
1. Vennootschapsbelasting | -184 |
Overig | 0 |
Totaal Lasten | -184 |
Reserves
Tabel 76
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | Begroting | Werkelijk | Verschil |
---|---|---|---|
Onttrekking | |||
Algemene dekkingsreserve | 57.537 | 57.059 | -477 |
Algemene reserve grondzaken | -412 | 0 | 412 |
Totaal Onttrekking | 57.125 | 57.059 | -65 |
Storting | |||
Algemene dekkingsreserve | 13.615 | 12.175 | 1.440 |
Totaal Storting | 13.615 | 12.175 | 1.440 |
Onttrekkingen
Algemene dekkingsreserve
Er is € 1,3 miljoen minder onttrokken doordat er minder is besteed aan geraamde budgetoverhevelingen. Dit betreft met name de kosten van digitalisering sociaal domein (applicatie MensCentraal), Impuls integraal werken sociaal domein en begeleiding van vergunninghouders. Verder is een budgetoverheveling bij de Jaarstukken 2021 ten onrechte ten laste van de Algemene reserve grondzaken gebracht. Dit had de Algemene dekkingsreserve moeten zijn. Bij de Najaarsrapportage 2022 is dit dubbel gecorrigeerd.
Voor de kosten van de tijdelijke huisvesting van de ambtelijke organisatie is een onttrekking geraamd van € 2.296.200. De werkelijke kosten waren € 249.000 lager, waardoor de bijdrage uit de Algemene dekkingsreserve ook lager is geworden.
Bij de vaststelling van de Jaarstukken 2021 is besloten het netto-rekeningresultaat van 2021 van € 1,7 miljoen te onttrekken aan de Algemene dekkingsreserve en te storten in de reserve Schaalsprong. Hiervoor is de 21e begrotingswijziging van 2022 vastgesteld. Per abuis is deze wijziging niet verwerkt in de ramingen. Het raadsbesluit is wel verwerkt in de jaarstukken.
Algemene reserve grondzaken
Bij de Jaarstukken 2021 is per abuis een budgetoverheveling ten laste van de Algemene reserve grondzaken gebracht in plaats van ten laste van de Algemene dekkingsreserve. Bij de Najaarsrapportage 2022 is dit dubbel gecorrigeerd. De geraamde onttrekking had nihil moeten zijn.
Stortingen
Algemene dekkingsreserve
De lagere storting wordt veroorzaakt doordat voor de budgetoverhevelingen Energietoeslag en Energietransitie waartoe besloten is bij de Najaarsrapportage 2022 minder budget resteert dan ingeschat ten tijde van de najaarsrapportage. Verder is een geraamde storting in verband met een budgetoverheveling Versnelling woningbouw die geraamd is bij de Voorjaarsrapportage 2019 niet gerealiseerd. Voor deze budgetoverheveling zou in 2019 een onttrekking gedaan zijn, maar die is toen niet uitgevoerd. Daarom wordt er nu geen storting gedaan.