Begrotingsoverschrijdingen
In Tabel 155 zijn de afwijkingen van € 200.000 en hoger van de programma’s opgenomen (overschrijding van de lasten) met daarbij de verklaring in hoeverre de afwijking past binnen het door de raad geformuleerde beleid. Op basis van de Financiële verordening Haarlemmermeer 2021 wordt een beleidsdoel van een programma die 10% of meer van het begrotingstotaal (lasten) voor mutaties reserves omvat, apart door de raad geautoriseerd. In 2022 betrof dit het beleidsdoel A van het programma Zorg en werk en beleidsdoel B van programma Ruimtelijke ontwikkelingen. Voor deze beleidsdoelen moet de begrotingsrechtmatigheid apart worden vastgesteld. De andere beleidsdoelen van de programma's Zorg en werk en Ruimtelijke ontwikkelingen, de overige programma's, het overzicht Algemene dekkingsmiddelen en het overzicht Overhead worden in totaal beoordeeld.
Voor een nadere uiteenzetting van de verschillen wordt verwezen naar de toelichting op het overzicht baten en lasten. De raad autoriseert deze kostenoverschrijdingen met het vaststellen van de jaarstukken.
Tabel 155
(bedragen x € 1.000) | Verklaring | Conclusie | ||
---|---|---|---|---|
Begroot | Rekening | Verschil | ||
60.485 | 60.740 | 255 | Programma Mobiliteit | |
Zowel op beleidsdoel A als B is er sprake van overschrijdingen < € 200.000. | Past binnen het bestaande beleid. | |||
73.548 | 73.832 | 284 | Programma Zorg en werk, overige beleidsdoelen | |
Het aantal jeugdigen dat begeleid woont is hoger dan verwacht in de Najaarsrapportage 2022. Dit komt mede doordat enkele zorginstellingen pas enkele maanden na de start van de zorg declareren. Hierdoor was de start van het begeleid wonen van deze jeugdigen niet in zicht en heeft dit geleid tot hogere kosten dan verwacht. De afhandeling van de energietoeslag 2022 is voorspoedig verlopen. Dit betekent dat alle verstrekkingen van de toeslagen in zijn geheel in 2022 zijn geboekt en niet zoals gepland nog voor een deel in 2023. Alleen de uitvoeringskosten lopen nog in beperkte mate door in het nieuwe jaar in aanloop naar de energietoeslag 2023. De totale kosten van de energietoeslag blijven ruim binnen het door het Rijk verstrekte budget. | Past binnen het bestaande beleid. | |||
17.171 | 21.012 | 3.841 | Programma Ruimtelijke ontwikkelingen, beleidsdoel B | |
De hogere lasten ten opzichte van de begroting (standlijn tMPG 1 juli 2022) worden veroorzaakt door € 0,641 miljoen hogere uitgaven bij de grondexploitaties. Daarnaast is er voor de grondexploitaties een extra voorziening gedaan van € 2,742 miljoen. In het MPG met de standlijn 1 januari 2023 worden deze punten ook toegelicht. Deze hogere lasten worden, evenals de baten, geactiveerd op de balanspost voorraden en vallen binnen de geautoriseerde kredieten. | Past binnen het bestaande beleid. | |||
12.524 | 17.507 | 4.983 | Programma Ruimtelijke ontwikkelingen, overige beleidsdoelen | |
De overschrijding wordt veroorzaakt door een administratieve verschuiving inzake de Informatie voor Derden (Iv3) – Informatievoorschrift Gemeenten en Gemeenschappelijke regelingen. De kosten van de Omgevingsdienst moeten verantwoord worden onder het programma Ruimtelijke ontwikkelingen, beleidsdoel C voor wat betreft de taken op gebied van bouw- en woningtoezicht en onder het programma Kwaliteit fysieke omgeving, beleidsdoel E voor de taken op gebied van milieubeheer. In de begroting is met deze verdeling geen rekening gehouden. Deze administratieve aanpassing veroorzaakt het verschil. | De overschrijding op de lasten worden veroorzaakt door een administratieve verschuiving tussen programma's. | |||
8.968 | 10.042 | 1.074 | Overzicht algemene dekkingsmiddelen | |
De overschrijding wordt veroorzaakt door drie verschillen binnen het onderdeel D: Onvoorzien / saldo kostenplaatsen. Er is een correctie doorgevoerd in de kostenverdeelstaat, de personeelskosten die niet worden toegerekend aan bouwgrondexploitaties of projecten van ontwikkelaars komen nu ten laste van de algemene middelen. Ook is door een onzekerheid, correctie op de verantwoorde BTW over de jaren 2017 tot en met 2019, het geraamde bedrag in 2022 niet als 'nog te ontvangen' verantwoord. Ook wordt een nadeel veroorzaakt doordat er ter vervanging van vast personeel tijdelijk ingehuurd moest worden. Dit verschil tussen de begrote en gerealiseerde salarislasten wordt verantwoord op de post saldo kostenplaatsen. | Past binnen het bestaande beleid. |
Conclusie
Omdat de hogere lasten passen binnen het bestaande beleid en nog niet bekend waren op het moment van opstellen van de Najaarsrapportage 2022, tellen de begrotingsoverschrijdingen niet mee bij het rechtmatigheidsoordeel.